2010-10-20, 06:34
Medlem
katois avatar
Vad jag upplever så har samtliga aktivt kriminella en gemensam nämnare - de är dumma i huvudet.
Nu är det inte så att jag känner mig jätteerfaren av organiserad brottslighet men samtliga personer jag mött "i den undre världen" är i regel ointelligent och/eller har någon psykisk instabilitet.
Däremot bör ju den organiserade brottsligheten sprudla av intellekt, eller?
Nä, inte enligt egna studier...

tl;dr= alla kriminella jag träffat är osmarta

Så - Är alla kriminella osmarta? eller var i hierarkin börjar intelligenskvoterna höjas?
Citera
2010-10-20, 06:58
Medlem
Fjortisgamings avatar
Det är nog så att man får gå väldigt långt upp i herakin inom organiserad brottslighet innan man lyckas stöta på några som är tungt krimminella men som verkar "vanliga"

Här där ja bor så har vi lite små gäng annat pack som har fuffens för sig.
En gång råkade ja hamna på samma fest som ledaren för det ena "gänget" (vetti fan om man kan kalla dom gäng, men enligt dom själva låter det bra).
Ja, iaf jag började diskutera med han och det visade sig vara ledaren som sagt. Men om den killen hade någon form av utvecklad intiligens så va han jävligt duktig på att dölja den....han fick en ko att verka helt reko och pålitlig.

Intiligensen finns där, men den är nog väl gömd hos dom flesta ligor.
Citera
2010-10-20, 09:38
Medlem
Förutom att lyssna på gangstarap har nog dessa individer väldigt lågt "kulturintresse". Men så länge stålarna rullar in får man väl knappast klaga? Eller?
Citera
2010-10-20, 11:07
Medlem
Mesmeros avatar
Jag skulle vilja påstå att alla kriminella som kan leva på sina aktiviteter är relativt sett intelligenta personer. Problemet är att dom som samhället och gemeneman pekar ut som kriminella (läs: personer med gängkläder) väldigt sällan lyckas leva på detta utan det handlar mer om en livsstil och tillhörighet varför intelligens inte är ett krav. De få personer som "lyckas", dvs skapar sig ekonomisk oberoende, som kriminella är utan tvekan kompetenta och som har inteligens i den utstäckningen att dom har förutsättningar att "lyckas" inom dom områden dom satsar på.

Anser dock att svaret på frågan blir ngt svårvärderat då frågan i sig har vissa begränsningar. Det krävs en viss form av intelligens bara för att bajsa, äta och sova. Dessutom kan man skriva en tjock bok om vad som menas med intelligens och det finns olika sätt att mäta och använda sig av densamma.

Gör ett försök till ett nytt svar på din fråga. Om du ska avancera krävs intelligens som är relativt sätt högre än de personer som ingår i samma kontext dock kan man argumentera i att konkurrensen åtminstone i ett tidigt skede är sämre än en mer funktionell social struktur. Man ska heller inte underskatta den darwinism som finns inom den kriminella världen som saknar motstycke i sociala strukturer i samhället i övrigt. Du kan bli misshandlad, stigmatiserad och tom mördad om du agerar på ett för gruppen ogynnsamt sett och kan man inte förstå och agera därefter kommer du inte att kunna avancera vidare.
Citera
2010-10-20, 12:31
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katoi
Så - Är alla kriminella osmarta? eller var i hierarkin börjar intelligenskvoterna höjas?
Inspiration till att göra denna tråden från min?

Ontopic: Jag tror definitivt inte alla kriminella är osmarta men jag tror att en stor del är det. Dom tunga grabbarna som sysslar med både vita och svarta affärer är dom riktiga lirarna.

Finns ingen speciell hierarki i undervärlden utan mer hierarki inom olika grupperingar och då är det oftast väldigt smarta personer som är högst upp som utnyttjar andra att göra saker åt dom.
Citera
2010-10-20, 17:07
Medlem
Syftar du på den typiska "organiserade brottsligheten" som gemene man tänker på är nog inte många speciellt smarta, alltså när det gäller rån, drogförsäljning och utpressning osv.

Däremot om du börjar lirka bland eko brottslingar finns det en hel del som tänkt till och är duktiga på det dom gör, lite klyschigt men sant är iaf att de smartaste inte åkt dit, och man kommer nog inte få reda på deras brott om de inte väljer att berätta om det.
Citera
2010-10-20, 18:58
Medlem
katois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Gör ett försök till ett nytt svar på din fråga. Om du ska avancera krävs intelligens som är relativt sätt högre än de personer som ingår i samma kontext dock kan man argumentera i att konkurrensen åtminstone i ett tidigt skede är sämre än en mer funktionell social struktur. Man ska heller inte underskatta den darwinism som finns inom den kriminella världen som saknar motstycke i sociala strukturer i samhället i övrigt. Du kan bli misshandlad, stigmatiserad och tom mördad om du agerar på ett för gruppen ogynnsamt sett och kan man inte förstå och agera därefter kommer du inte att kunna avancera vidare.
Som i de flesta sociala konstruktionerna så måste man leva efter dess regler för att accepteras, en intelligent person med sinne för konsekvenser lär ju ej vara den som bryter reglerna oftast.
Å andra sidan lär ens "tidiga karriär" bestå av att man beblandar sig mycket med idioter och narkomaner, och att sticka ut genom att inte ta droger och vara smart som tusan lär ju vara ett brott mot en social regel. Jag tror att man lätt blir utfryst, misstänkt och utesluten, om man försöker sig in "den vägen".
Då återstår en följdfråga,
hur blir man då beblandad ifall du är intelligent?

Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Inspiration till att göra denna tråden från min?
Finns ingen speciell hierarki i undervärlden utan mer hierarki inom olika grupperingar och då är det oftast väldigt smarta personer som är högst upp som utnyttjar andra att göra saker åt dom.
Haha, hade inte sett din tråd innan! Ett väldigt kul sammanträffande att vi skapade snarlika trådar... Den "undervärld" jag syftar på är ju organisationer som hells angels, yakuza och andra stora kända gäng. Det känns ju som att särskilt asiaterna är hierarki-faschister, om det finns en gnutta sanning i filmerna.

Men i alla fall, min uppfattning var att det fanns tydliga hierarkierer bland organiserad brottslighet, isf skulle det vara jätteintressant om någon kan förklara några hierarkier.
Fast å andra sidan kanske det här med hierarkier i gäng vara lika mycket myt som vikingarnas hjälmar... Eller? :S
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Syftar du på den typiska "organiserade brottsligheten" som gemene man tänker på är nog inte många speciellt smarta, alltså när det gäller rån, drogförsäljning och utpressning osv.
Men lite intelligens borde väl existera bland den sortens brott, annars hade de väl upphört ganska fort?
Citera
2010-10-20, 20:23
Medlem
Vukovics avatar
Citat:

Jag är helt övertygad om att många kriminella kan vara intelligenta, vilken sida de sen visar dig eller personer i sin omgivning kan variera.
Det gäller ju att verka hård och villkorslös för att kunna vara så skrämmande som möjligt också...
Intelligenta människor är ju oftast väldigt resonliga (medgörliga). Verkar man sådan så får man kanske inte sina pengar när man ska utpressa folk etc.
Citera
2010-10-20, 22:02
Medlem
Citat:
Men lite intelligens borde väl existera bland den sortens brott, annars hade de väl upphört ganska fort?

Nej faktiskt inte, den "upphör" ju hela tiden men ersätts alltid av nya unga killar som vill tjäna pengar snabbt. Om nån åker in kommer en ersättare på direkten.

Ta tex. någon som säljer droger kontinuerligt, om du har varit i den svängen borde du veta att det verkligen inte många som inte åkt dit nån gång. När någon åker dit och försvinner ifrån marknaden kommer en ny och ersätter, visst finns de säkert de som klarat sig ganska bra i några år men ofta handlar det bara om tur.

Däremot finns det säkert många som har väldigt högt "socialt IQ" om man kan kalla det så, alltså manipulativa eller duktiga på att inge respekt och makt och på så vis skrämma folk lätt.

Finns alltid undantag men generellt sett, tänk tillbaka på de som var "tuffa" och små kriminella i högstadiet. Vart är dom nu? Några jag vet har iaf gått vidare till diverse undergrupperingar som x-team och dyl. och dessa killar var verkligen inte de skarpaste knivarna i lådan om man säger så, lyckade socialt var många av dom dock.
Senast redigerad av Kirenstilen 2010-10-20 kl. 22:23.
Citera
2010-10-20, 22:22
Bannlyst
Det handlar om en kombination av personliga egenskaper hos varje kriminell.

Jag tror t.ex. att många av de riktig störda individer som skjuter utan att fråga kan vara väldigt intelligenta, kan ha komplicerade tankesystem. Men han är inkapabel att omsätta sin intelligens i något produktivt.

Men mycket i det kriminella handlar om tillfälligheter. Jag tror inte de kända gansterledare blir valda (eller hur det går till) för att de klarar av att göra bra affärer eller lägga upp uttänkta strategier. Det handlar mer om att klara av att utstå frestelser och stress. Det underlättar också om man har en social kompetens för att möta alla människor som vill något.
Citera
2010-10-20, 22:26
Medlem
En organisation som är "seriös" skulle inte fungera om dom i toppen inte skulle vara smarta och begåvade med vissa saker... Som att t.ex få andra att göra "jobb" m.m, dom måste kunna få med sig org. hela tiden och det kan man inte om man är dum i skallen.
Fungerar precis som ett företag, alla anställda är ju inte lika smarta som företagsledningen, vem skulle då stå på golvet och plocka skruv eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in