2010-10-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nja,åter en osanning i mängden från ditt håll väl?
Sista SIFON är på 6,4%.En ÖKNING således.Akta dig..snart kommer stora stygga SD och tar dig!

Okej, jag hade faktiskt inte kollat upp det själv utan hörde det på fejjan. My bad
Citera
2010-10-20, 15:37
Medlem
LYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbin
SD vill ju bara värna "den gemensamma identiteten".... lite lustigt att om Sverige nu har någon form av kollektiv identitet så pissar den i 95% av fallen på SD.

Personligen har jag aldrig varit så övertygad som efter SDs intåg i risksdagen att jag inte vill identifiera mig med svenskar i allmänhet, utan hellre identifierar mig med en global medelklass som kämpar för mänskliga rättigheter och global rättvisa och skiter i de gamla nationsgränserna.

+ 1

Även fast jag redan var väldigt övertygad om det sedan tidigare.
Citera
2010-10-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Green77: PK-etablissemanget hånar och motarbetar svensk kultur (till förmån för afrikansk, kurdisk m.m.), man menar att den svenska kulturen är töntig, eller reaktionär, eller i värsta fall rent av rasistisk eller nazistisk.

Detta menar jag måste motarbetas, och jag hoppas att det också är SD:s tanke.

Men visst, vill ni folkmusiker ingå i den elit som slickar uppåt och sparkar neråt så visst, dock väldigt tragiskt...

Jag håller med dig där! Jag tycker inte svensk kultur ska hånas. Både Mona och Fredrik uttryckte sig jävligt märkligt båda två. Sverige har egen kultur, sådan kultur jag är intresserad av till och med, och den ska ej hånas och bespottas. Men min åsikt är att det inte är fallen generellt heller.
Det jag tror dom menade var att slå hål på det 'ursvenska', det som odlats i särprägel utan smutsig inblandning från andra kulturer. Det rena och obefläckade. Det är en lögn som jag inte ställer upp på
Senast redigerad av Green77 2010-10-20 kl. 15:48.
Citera
2010-10-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Men visst, vill ni folkmusiker ingå i den elit som slickar uppåt och sparkar neråt så visst. Det är dock väldigt tragiskt att ni gör det, det känns ju onekligen lite in your face att något man (=jag) värdesätter säger åt en att man inte är välkommen...

Fast det håller jag inte med om att vi gör. Var och när skulle ni inte vara välkomna? Om enstaka människor uttalat sig klumpigt så får det stå för dom. Det är i bästa fall uttryck för dålig retorik. Jag vill värna det svenska och det gör jag aktivt. Jar spelar svensk folkmusik både i Norden, Spanien, Kroatien, Frankrike och England för att nämna några ställen.
Citera
2010-10-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
..och..vilken var den poäng som du talar om?

Du har ingen vad jag kan se.

Huruvida SD använder svensk folkkultur som ett slagträ för att plocka relativt lätta politiska poäng
Citera
2010-10-20, 15:50
Bannlyst
NEJ, SD pengar skall INTE gå till folkmusikerna!

Folkmusikerna ska tjäna sina egna pengar genom att göra bra musik och inte pga. att ett politiskt parti ska sponsra dom!

Det finns betydligt bättre hål att stoppa pengarna i!
Citera
2010-10-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.-Hammar
Slutade kolla så fort den vanliga jämförelsen SD=30-talets nazister gjordes
Jag håller helt och uppriktigt med i att liknelser mellan SD och NSDAP är löjliga. Sådana liknelser är lika populistiska som SD:s politik och utspelen med liknelserna kommer från folk som inte vet vad SD står för och att SD inte är ett antisemitiskt parti.

Däremot har hon en poäng när hon säger att SD:s vurmande för svensk folkmusik kan göra att det bildas en opinion mot folkmusik.
Få har potential att skapa så mycket förakt för svensk kultur som SD. När SD med sitt dåliga rykte talar för svensk kultur så skapas ett förakt mot den svenska kulturen. Runt 1993 minns jag att vi slutade sjunga nationalsången i skolan, men det var inte för att några muslimer opponerade sig, utan det berodde på att SD-fanatiker gick runt och sjöng (läs skrek den) i sina militärkängor och bombarjackor med ölflaskan i handen. Nationalsången associerades då till något dåligt (sverigedemokrater) och därför avstod många skolor från att ha med den på skolavslutningarna.

SD:s värsta fiende är de själva.
Senast redigerad av Netlimiter.v1.30 2010-10-20 kl. 16:40.
Citera
2010-10-20, 16:40
Medlem
Robin Woods avatar
Resultatet av att inte ge dem detta erbjudande är = att SD fryser ut svensk folmusik.
Personligen tycker jag att de skall få be om dessa bidrag för att hålla studiecirklar igång b.l.a.
Citera
2010-10-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Jag håller helt och uppriktigt med i att liknelser mellan SD och NSDAP är löjliga. Sådana liknelser är lika populistiska som SD:s politik och utspelen med liknelserna kommer från folk som inte vet vad SD står för och att SD inte är ett antisemitiskt parti.

Däremot har hon en poäng när hon säger att SD:s vurmande för svensk folkmusik kan göra att det bildas en opinion mot folkmusik.
Få har potential att skapa så mycket förakt för svensk kultur som SD. När de med sitt dåliga rykte talar för svensk kultur så skapas ett förakt mot den svenska kulturen. Runt 1993 minns jag att vi slutade sjunga nationalsången i skolan, men det var inte för att några muslimer opponerade sig, utan det berodde på att SD-fanatiker gick runt och sjöng (läs skrek den) i sina militärkängor och bombarjackor med ölflaskan i handen. Nationalsången associerades då till något dåligt (sverigedemokrater) och därför avstod många skolor från att ha med den på skolavslutningarna.

SD:s värsta fiende är de själva.

Och där har du hela poängen i ett nötskal! Vi vill helt enkelt inte bli stämplade. Sen ser vi ju det ur vår synvinkel och ser inget problem med om SD tappar anhängare. Men det är en annan diskussion vi intr behöver ta här och nu
Senast redigerad av Green77 2010-10-20 kl. 16:56.
Citera
2010-10-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Resultatet av att inte ge dem detta erbjudande är = att SD fryser ut svensk folmusik.
Personligen tycker jag att de skall få be om dessa bidrag för att hålla studiecirklar igång b.l.a.

Håller kort och gott inte med
Citera
2010-10-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green77
Jag önskar att du har rätt, men som det verkar nu kan SD ibland få vågmästarroll i vissa frågor.

Vågmästarroll?

Är det fler partier än SD alltså som vill ge pengar till endast svensk folkmusik?
Kanske Vänsterpartiet, då får ni manifestera "Folkmusik mot kommunism"

Eller vilka partier är det?
Citera
2010-10-20, 16:57
Medlem
Drumsticks avatar
Vad i helvete??! Hur kan hon vara så jävla dum i huvudet och jämföra SDs stöd till folkmusiken med "Tysklands 1930-tal" ??! Horan skall ha stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in