Citat:
Ursprungligen postat av Green77
Du är kanske inte medveten om hur det fungerar i kultursvängen idag? No offence alltså jag begär ibte att du ska veta det heller.
Det stämmer, jag vet inte exakt hur stödet ser ut. Däremot får dom ju uppenbarligen ta del av skattepengar.
Citat:
All kulturell verksamhet får stöd. Operan, lilla lokalteatern, stora band etc. Det är bara en fråga om vem som betalar. Det kan vara sponsorer, reklamintäkter, statliga bidrag, eubidrag etc.
Det är skillnad på att få reklamintäkter och att få statliga bidrag. Det är en skillnad på att sälja biljetter och att få statliga bidrag.
Det kan du säkert hålla med om.
Citat:
Vill du driva tesen att inga professionella kulturarbetare ska få någon form av stöd eller bidrag (det är alltså inte samma sak som a-kassa eller socialbidrag utan något som söks från kulturella instanser) så kommer du till slut bara ha plastiga produkter från Kina och USA. Det mest kommersiella helt enkelt. Sen är dr väl upp till var och en att värdera vad det skulle betyda för en själv.
Stöd i form av "privata" pengar har jag inget emot. Jag har heller inget emot att stödja den kultur jag uppskattar genom att besöka och betala för denna. Att folk genom skattepengar skall tvingas stödja kultur som de uppenbarligen inte uppskattar* är jag däremot helt emot.
*Då skulle inga bidrag behövas.
Att gemene man hellre lyssnar på vad du kallar "plastiga produkter" än dig och dina folkmusikkompisar är ett problem som bör vara ert, inte vårt.