2010-10-20, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Green77
Och där har du hela poängen i ett nötskal! Vi vill helt enkelt inte bli stämplade. Sen ser vi ju det ur vår synvinkel och ser inget problem med om SD tappar anhängare. Men det är en annan diskussion vi intr behöver ta här och nu

Är det inte bättre att faktiskt stå för det och försöka få folk att inse att Aftonhoran inte är vår tids bibel?
Citera
2010-10-20, 20:43
Bannlyst
Kan inte en musiker leva på inkomsterna från musikerandet, ja då får han väl skaffa sig ett dagjobb? Samma med konstnärer, dom har ju något som kallas för konstnärslön. Dra in det med.
Citera
2010-10-20, 20:49
Bannlyst
Citat:
Intressant! Definiera gärna vad en bra folkmusiker är

Detta är bra folkmusik!

http://www.youtube.com/watch?v=mG6_dGQlh4o

Och svenskare än så här blir det inte för det finns nämligen inte!

http://www.youtube.com/watch?v=d7Bk0TVAXnk&feature=related
Senast redigerad av Toledomahn 2010-10-20 kl. 21:00.
Citera
2010-10-20, 21:32
Medlem
Yes...s avatar
"Så har det varit i de här väldigt nationalistiska organisationerna, även i Tyskland på 30-talet."

SD borde inte pusha för mer bidrag till någon kulturförening överhuvudtaget. Låt marknaden välja vilken sång och dans som är bäst.
Citera
2010-10-20, 21:37
Medlem
Förstår inte varför dom får pengar över huvudtaget, så länge jag har spelat i band har det alltid kostat pengar. Jag vill också ha dessa pengar! Jag vill bli heltidsmusiker, det är min största dröm! Hörredu Green77 har ni inte plats för en hyffsat dålig gitarrist? Pillar hellre med gitarren med er några kvällar i veckan än att gå till mitt vanliga jobb.
Citera
2010-10-20, 21:49
Medlem
Citat:
Det jag tror dom menade var att slå hål på det 'ursvenska', det som odlats i särprägel utan smutsig inblandning från andra kulturer. Det rena och obefläckade. Det är en lögn som jag inte ställer upp på

Fast då angriper de ju en halmgubbe, sedan när har SD påstått att vår folkmusiktradition skulle vara ursvensk i betydelsen helt och hållet inhemskt utvecklad utan andra influenser?

Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=d7Bk0...eature=related

Skön låt men Gjallarhorn är från Finland
Citera
2010-10-20, 22:08
Medlem
PeteDandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toledomahn
Detta är bra folkmusik!

http://www.youtube.com/watch?v=mG6_dGQlh4o

http://www.youtube.com/watch?v=d7Bk0TVAXnk&feature=related

Green77 ville att du skulle definiera en bra folkmusiker.
Citera
2010-10-20, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeteDandy
Green77 ville att du skulle definiera en bra folkmusiker.

Hur ska man kunna definiera det? Det finns ju olika genger:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_folkmusiker
Citera
2010-10-20, 22:25
Bannlyst
Citat:
Skön låt men Gjallarhorn är från Finland

Ja, men själva kulningen är väl ganska ursvenskt. (egentligen nordiskt)
Citera
2010-10-20, 22:49
Medlem
LYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toledomahn
Hur ska man kunna definiera det? Det finns ju olika genger:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_folkmusiker

Det är ju lite det som Green77 ville få fram. Hur ska man definiera det, samt vilken sorts folkmusik som ska få bidrag respektive ej.
Citera
2010-10-20, 23:57
Medlem
Dreamslayer.s avatar
Citat:
Du uttrycker exakt det jag menar är fel med ditt resonemnag. Vad ska det försvaras ifrån? Beblandning utifrån?

Jag tror vi är ense om att vi vill främja den svenska folkmusiken, stämmer det? För isf vore det väl bäst att lyssna på oss aktiva vad som ska göras. Det jag upplever att SD vill göra är att konserveras den svenska folkkulturen och ställa ut på museum. Folkmusik, precis som all annan musik, är föränderligt. Det är inget som är 'färdigt' och som ska bevaras, det ska utvecklas! Så har det alltid
funkat

Det som jag tror Umeåkvinnan menade, och som man kan läsa sig till om man inte stirrar sig blind med nationalistiska ögon, är att det visst finns svensk folkkultur. Hey, I'm part of it! Men en svensk 'ren och obefläckad' svensk folkmusik fri från smutsen från andra kulturer finns inte. Det är en tanka som springer från 1800 kallt där vi i Sverige tyckte att vi behövde tillverka en nationskänsla - den så kallade folksjälen. Nationen blev till landskap, härader, socknar osv i samma veva.

Jag ber vänligen men bestämt att åsikten om att vi gör och tycker det här för att vi är hjärntvättade eller vill vara politiskt korrekta kan besparas konversationen. Det är fel och onödigt att nedvärdera på det sättet. Det vi ser ske nu är att vi i genren (för folkmusik är faktiskt en genre mer än det är politiskt slagträ!) vill berätta att bara för att man värnar vissa traditioner och vill ha folkdräkt, om man vill ha det, så ska man inte bli satt under något slags nationalistiskt paraply. Det finns ingen som har intresse av det.

Hon säger bokstavligt talat vad hon menade, att det inte finns någon svenskkultur, allt kommer utanför. En svensk kultur precis som andra kulturer har en enhelt kultur definitivt och inte påverkad av starka kulturskildringar och har bevarats i många många år för att sedan inte ändra sig om inte majoriteten av folket börjar hålla på med det, och den förändringen har pågått ungefär mer eller mindre än 50-100 som exempel, så det inte är någon "fluga" eller annat. Sedan att det ska vara nära originalkulturen eller folkmusiken i det här laget. Afrikaner som trummar är inte nära violin musiken svensk folkmusik har dom senaste 50 åren som majoriteten av svenskar börjat lyssna till.
Citat:
Det jag tror dom menade var att slå hål på det 'ursvenska', det som odlats i särprägel utan smutsig inblandning från andra kulturer. Det rena och obefläckade. Det är en lögn som jag inte ställer upp på

Då är du roligt nog emot svensk kultur och definerar svensk kultur som en blandning av afrikansk trummusik med synth och elgitarr strängar i svenskafolkmusikkulturen.

Att du menar att den har blivit renare och mindre obefläckande med mer mångkultur är rent löjligt. Svensk kultur har inte hitills förändrats av mångkultur, den har haft, under definitionen kultur, minimal förändring som är nära originalkulturen, och mångkultur från andra länder i gigantisk stor skildring har aldrig hänt. Och det skall så förbli. förändring skall se med godtycke och folk kommer att anse att afrikansk trumm musik som dom i radio sade vare folkmusik är roligt nog inte svensk folkmusik, för att det är för stor skillnad av originalkulturen.
Jisses karl, trodde du också att malcolm x var malcolm den tionde för att du tycker att romerska siffror är nära språkkultur så det är ingen skillnad! Watchman har rätt att du är en kommunist dock vilket du erkänt. Du är också INTE någon professionell musiker om du inte kan definera vad en bra folkmusiker äramatörhobby proffs har vi nog av. Så det är definitionen av en bra folkmusiker. inte någon som dig inte.

eller hobbymusiker (jobbar professionellt och min enda inkomst är musiken. Bitvis har det även varit CSN)

Så ja, det finns en svensk kultur som skall värnas och inte börja med något nonsens som mångkultur och förändra så original kulturen inte längre finns eller glöms bort. precis som i andra länder, japan, finalnd, australien så hyllar dom deras egna kultur och försöker inte förändra original kulturen som bevarats med mångkultur. Kulturförändringar utifrån skedde med godtycke och viktigast av allt så höll man fortfarande på med originalet, för att ge ett gott exempel:nationalsånger.

Man sjunger fortfarande nationalsångerna i dessa länder utan stor förändring i originalet. Om det är någon förändring skall det som sagt ha skett i minimalt förändring av det hela. Därför är det viktigt att vi får sjunga nationalsången i skolavslutningen. Oförändrad. Den enda förändringen på enstaka skolor är takt i det, inte texten eller melodin. Precis som i andra länder som firar sin nationalsång och kultur så bevarar man den och. Anti-nationalism har vi haft sedan början av 80 talet, så enda som är felet är PK maffian, SD kan ändra det sakta men säkert.

Dock är jag glad att du erkänner du har fel på dom ställena och att din rasism inte bara mot svensk kultur men andra kulturer att dom ska inte ha en enskildig kultur. Som sagt, är det någon förändring som görs av en privat person eller grupp så är det inte dom som säger det är del av kulturen. Det är logik och fakta precis som i andra länder.

Citat:

Det är ju lite det som Green77 ville få fram. Hur ska man definiera det, samt vilken sorts folkmusik som ska få bidrag respektive ej.

Det sägs av SD själv och har sina definitioner. Det SD motionerar att ge bidrag till är av definitionen en folkmusik som ska få bidrag. Får dom bidrag får resten inte bidrag, enkelt logik. Folkmusik finns en bestämd definition, kolla wiki.

Både i svenska och engelska wikin finns en definition av vad det är.

På det sättet kommer bidrags äntligen ge till svensk folkmusik och inte några andra kulturer, är kulturfasicm ironisk not att inte vilja bevara den svenska folkmusiken men andra musikgrupper är helt ok att bevare och inte förändra.

Vill folk ge pengar till kurdistansk musikförening istället för afrikansk så frågar folk inte vad är afrikansk/kurdistansk musikkultur och hur definerar man det? man vet vad det är och man ger om man vill till dom. I min åsikt skall detta inte finansierats utan bara tillåtas privat.
Senast redigerad av Dreamslayer. 2010-10-21 kl. 00:37.
Citera
2010-10-21, 01:12
Medlem
Citat:
Men om nu svensk folkmusik ska stödjas och icke-svensk folkmusik ska strypas - Vem är det son ska bestämma vad som är vad?

Det är det roliga när såna som du inte riktigt tänkt till och rapar upp floskler ni inte själva förstår. Och det roligaste av allt är när en svensk folkmusiker i sin iver att vara duktig säger att det inte finns nån svensk folkmusik

Svenska kulturarbetare begår hellre professionellt självmord än att erkänna att det finns en svensk kultur. Finns det ens kultur?

Jaha, men säg inte att du spelar svensk folkmusik då.... problemet löst för dig... vad är problemet med det? Det är ju inte så att nån kommer att tvinga dig.

Det finns ingen kurdisk folkmusik, ingen svensk folkmusik, ingen syriansk folkmusik.

Varför ens kalla det folkmusik(låter misstänkt också tycker jag)? varför inte bara musik? Eller ljud.

Själv kan jag inte ens fatta att man kan intressera sig för just folkmusik om man inte tror att det finns någon kultur i det eller någon historia bakom det.

Och sen skriver du att du varit och spelat i massa länder.... jaha, det låter tråkigt, det finns ju inga olika kulturer, så allt låter ju antagligen ganska likt i alla länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in