2010-10-22, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Har verkligen Northumberland och Bretagne levande tradition av den svenska nyckelharpan? Det låter rätt så speciellt... Vart kan man läsa om det, hittade nämlingen inget via google?

Facepalm! (börjar bli trött) Säckpipa menade jag
Citera
2010-10-22, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
SD kan inte ge dom några pengar så det är ju riskfritt att ta avstånd från SDs flörtande.

MEn det är inte riskfritt för oss att inte ta ordentligt avstånd
Citera
2010-10-22, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
...och fler finns naturligtvis, te.x...
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/21/statsbidrag-till-etniska-organisationer-endast-for-icke-svenskar/

Det där är inga kulturföreningar, utan precis som du skrivet etniska föreningar. Det har inte i den här diskussionen att göra
Senast redigerad av Green77 2010-10-22 kl. 02:16.
Citera
2010-10-22, 07:48
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green77
Omformulering:
Folkmusik med rötter i Sverige som utövas/spelas i Sverige av svenska medborgare

Japp, det låter rimligt.
Citera
2010-10-22, 07:49
Medlem
trass avatar
Ledande svenska folkmusiker markerar avstånd mot SD men lägger tyngpunkten på att hävda att det går att tala om en unik svensk folkmusiktradition.

Läsvärd artikel.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/21/folkmusikeliten-orov-ckande-att-kulturministern-inte-k-nner-till-att-det-finns-en
Citera
2010-10-22, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeteDandy
Debattlänk mellan SD:s Mattias Karlsson och Lars Fargo "Riksförbundet för Folkmusik och Dans" i Gomorron Sverige.

Folkmusik och folkdräkt har blivit stridsfråga.

Lars äger Mattias i debatten. Mattias verkar inte vara påläst när det gäller utövande kultur och dess bidrag. Mattias har snöat in sig på politiska styrdokument och han beter sig som vanlig politiker som bara pratar skit och inte svarar på frågor.

Lars Fargo kan inte komma med en enda hänvisningar till sina påståenden (vilket iofs är logiskt då sådana inte finns), så vinner man inga seriösa debatter.
Citera
2010-10-22, 13:41
Medlem
Raouls avatar
Citat:
MEn det är inte riskfritt för oss att inte ta ordentligt avstånd
Skulle du kunna utveckla det här?
Citera
2010-10-23, 01:13
Medlem
Dreamslayer.s avatar
Citat:
- Det enda som är värt att kommentera -

Säckpipa, jämte nyckelharpa var de i särklass populäraste intrumenten en lång period i vår folkmusiks historia. Säckpipa är inget som bara finns i Skottland btw. Tex. Northumberland i England och Bretagne i Frankrike har levande traditioner på nyckelharpa.

Du kan googla mer om du är intresserad.

Säckpipan var btw inte någon av de populäraste instrumenten under en lång period, snarare impopulär som tidigare konstaterat. Som sagt, säckpipan är mest dominant i skottland.

Du kan kolla wiki och google om du är intresserad

Läste du citatet här

Citat:
Ungdomsstyrelsen ger årligen åtskilliga miljoner i bidrag till etniska organisationer vars verksamhet ska främja språk, kultur, identitet och delaktighet i samhället. Den enda etniska grupp i Sverige som inte får ansöka om bidraget är svenskar. För att en organisation ska vara en etnisk organisation måste en majoritet av medlemmarna ha utländsk bakgrund.

Förutom kravet på att en etnisk organisation inte får vara svensk ska organisationen ha lokalföreningar eller verksamhet i flera län och ha minst 1 000 medlemmar. Verksamheten ska ha funnits i minst två år. Nyare eller mindre organisationer kan få etableringsbidrag för att uppnå dessa mål. För att söka etableringsbidrag krävs bara 200 medlemmar och tre lokalföreningar.

Ungdomsstyrelsen redovisar ett 50-tal organisationer bildade på etnisk grund som fått statsbidrag 2010. De organisationer som beviljats mest bidrag är:

* Syrianska Riksförbundet 860 547 kr
* Bosnisk-Hercegovinska Riksförbundet i Sverige 734 857 kr
* Irakiska Riksförbundet i Sverige 720 705 kr
* Turkiska Riksförbundet 672 257 kr
* Serbiska Riksförbundet 633 655 kr

Så förstår även aspergers att kontexten är att folk ger till mångkulturella föreningar än det svenska. Inklusive musik. Vilket har gjort

Från deras hemsida

Musik
Sidinnehåll
Musikhus finns i Norsborg och Storvreten. De är träffpunkter för tonåringar med undervisning i musik, dans och teater. I musikhusen finns även repetitionslokaler för rockband.

Botkyrka kulturskola
På Botkyrka kulturskola fins det många olika musikkurser. Följ länken till musikkurser på Botkyrka kulturskola för mer information. Se även länk till höger.

Musikhuset Kärsby (Norsborg)
Telefon: 08-530 616 97

Lagret (Storvreten)
Telefon: 08-530 311 05

Här är ytterligare några exempel på föreningar som har musik på sitt program:

Citat:
ABF Botkyrka Jazzklubb

Botkyrka Brassensemble

Namn: Björn Bladh

Botkyrka Musikskolas Gitarrorkesterförening

Botkyrka Kammarkör

Botkyrka Symfoniorkester

Du har inte haft dessa symptom där du inte kan leta upp om dom har danser på den mångkulturella sidan och istället drar strå argument? Lite kan du söka på att danserna inte precis är svenska, men roligt nog, mångkulturella.

Det var ett exempel, sedan fanns dom andra exemplen som jag citerade

Citat:
* Syrianska Riksförbundet 860 547 kr
* Bosnisk-Hercegovinska Riksförbundet i Sverige 734 857 kr
* Irakiska Riksförbundet i Sverige 720 705 kr
* Turkiska Riksförbundet 672 257 kr
* Serbiska Riksförbundet 633 655 k

Så ja, Mattias har en poäng, att det går mer till mångkultur föreningar, både i generell väg och i musik väg än vad det ges till svensk kultur generellt och musik väg. Och ja, det är kultur föreningar för dom sysslar med att föra fram sin kultur, så även om det nödvändigt vis inte står ordet kultur betyder inte att dom sysslar med det.

Citat:
Det där var så osammanhängande att jag inte riktigt hänger med...? Menar du att säckpipan (som en gång spelades över hela Sverige) inte är en del av det svenska folkmusikaliska arvet, medan koklockan (!) skulle vara det? Vad betyder ens den sista meningen?

Poängen var att precis som koklockan är den väldigt lågt inflytande. Det är därför den glömdes bort.

Bortsett från green77s asperger och frågande vad svenskfolkmusik är, när han själv påstår sig en folkmusiker,så kan man lika gärna fråga vad är muslimsktfolkmusik? kan han inte svara på detta verkar det mer som hans argument och ifrågasättande vad svensk folkmusik är ett extremt svagt argument.

Afrikanska musiker som är framstående inom den klassiska folkmusiken i afrika, är till extremt stor utsträckning inte uppvuxna i ekonomiskt fattiga förhållanden, därför har dom inget behov att räknas in i "svensk folkmusik kultur" och bör därför inte få SDs pengar.
Senast redigerad av Dreamslayer. 2010-10-23 kl. 01:26.
Citera
2010-10-23, 02:53
Medlem
Mackan52s avatar
Men så konstigt då, hela kulturlivet är nedlusat av vänsterextremister, SD vill ge pengar åt kulturen inte nödvändigtvis drägget som tycker det är fint att blanda nyckelharpa med negertrummor och panflöjter.
Citera
2010-10-23, 04:47
Medlem
Dreamslayer.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Men så konstigt då, hela kulturlivet är nedlusat av vänsterextremister, SD vill ge pengar åt kulturen inte nödvändigtvis drägget som tycker det är fint att blanda nyckelharpa med negertrummor och panflöjter.

Det ska dom få för att främja svenska kulturen. Frågan är dock, anser personerna som är intresserade av svensk kultur mest intresserade av folkkultur jämfört med annan kultur? Om SD anser att folkmusik är en bra sak för den svenska kulturens framförande stöttar jag den. Det får vi se helt enkelt hur dom gör i riksdagen, men poängen är detsamma som mackan52 försöker säga:Värna om svensk kultur, låt den inte dö ut och försök hitta sätt att föra fram den.
Om man gör nya låtar som kanske senare tas som svensk kulturen skall den":vara identiskt till originalkulturen och dess genre" punkt slut. En annan viktig sak är att man samtidigt måste hålla kvar till gamla traditioner.

För övrigt så utvecklas svenskfolk musik ja, precis som ALL musik. Men den ska helst vara identisk ELLER NÄRA till genren svensk folkmusik, alltså ta inspiration från andra folkmusikanter som är nära stilen. Violiner från andra nordiska länder kan vara nära, men inte bongo trummor från Afrika eller melodin afrikaner brukar sjunga i sin kultur.

Blandar man metal med klassisk musik, så sätter man inte det i katagorin "klassiskmusik" eller "metalmusik" utan den passar hellre i "neo klassiskmetalmusik"

ett exempel
http://www.youtube.com/watch?v=7gvArVdskUk
http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-classical_metal
Senast redigerad av Dreamslayer. 2010-10-23 kl. 04:55.
Citera
2010-10-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamslayer.
Säckpipan var btw inte någon av de populäraste instrumenten under en lång period, snarare impopulär som tidigare konstaterat. Som sagt, säckpipan är mest dominant i skottland.

Med den logiken bör i princip alla folkliga instrument utom fiol räknas bort ur den svenska folkmusiken. Ingen nyckelharpa, ingen spilåpipa, inget kohorn, ingen vevlira, mungiga, horn, sälgpipa, hummel, psalmodikon eller övriga instrument som inte har dominerat på ett nationellt plan de senaste 200-300 åren. Klarinetten var ett populärt instrument bland spelmännen i hela landet under 1700-1800-talet men är idag inte särskilt vanligt i folkmusiken, så den åker väl också. Dragspel bör väl också det räknas bort eftersom det är en ung tradition med runt 150 år på nacken.
Citera
2010-10-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zleeze
http://www.youtube.com/watch?v=MaONBn8AZPY

Tycker detta svenska folkmusikstycke låter vackert, o om man kikar på bildspelet är det nästan uteslutande etniska svenskar som spelar.
Så varför vill dom inte ha stöd för en utdöende tradition som hotas av "multikulti"?

Alltså allvarligt, gaska upp er!

Jag vill använda inlägget ovan som en bas för att lansera min teori om hela den här grejen. Jag tror det bottnar i ett svenskt dåligt självförtroende och en dålig connection med sina rötter och sin kultur. Många av de kritiska till mångkultur är rädda för att det svenska ska gå om intet, men varför skulle det göra det? Har inte svenskar tillräckligt med stolthet för att vilja behålla det som man gillar med sin kultur no matter what?! Vet man inte längre vad den innebär och vad den står för?

Känner man sig säker i sin tradition och sin egen kulturella identitet så tror inte jag att man tycker att det är ett problem att andra kulturer kan finnas här i Sverige också. Har man själv en stark kulturell tradition så finns det inget att vara rädd för. Vi kommer alltid att behålla det som vi vill ha kvar!
Rädslan hos viss tror jag alltså bottnar i en osäkerhet över syrkan i den egna kulturen. Jag personligen hyser en absolut stolthet och glädje över vad som är svenskt och svensk kultur.

- Jag känner mig inte hotad!

Sen, on another note, så känner jag igen retoriken. Som ABBA så fint sjöng; Historien upprepar sig. Föjande är hämtat ut boken Folkmusikboken - Om folkmusikens historia och ideologi (Jan Ling m.fl. © Prisma 1980)

/.../ Ända sedan 20-talet hade den framstående låtupptecknaren Karl Sporr (1887-1967) vässat sin penna för svensk folkmusik mot utlänningars inställning till vårt folkliga musikarv och mot jazzen. Sporr fruktar att Sverige är på väg att "negriseras":
"Varför inte ta steget fullt ut och stryka även svenska språket, kännedom om svenska litteraturen, svensk historia och geografi men i stället bara mata ungdomen med negrernas motsvarande områden så bleve svenskheten fortast möjligt utplånad? Det är väl dit som hemliga krafter syfta och likaså vissa rotlösa modernistsnobbar." (not 35)

Jag tycker det känns som om Karl Sporr, f.ö. uttalad nazist som många andra vid den här tiden, kände sig väldigt osäkert inför sin egen kultur. Samma slags reotrik hör vi idag

Tack för er tid och intresse, börjar tro att jag uttömt mina åsikter i ämnet och att det tyvärr tar mer tid än vad jag har att lägga. Undrar ni någon särskilt, som ni skulle vilja ha en folkmusikers vinkel på, så skriv för all del. Jag kommer följa tråden så gott jag kan och när jag har tid.
Vill ni göra någon för att stödja svensk folkkultur på riktigt så engagera er i den. Kolla runt i genren - har det hänt något på de senaste 30 åren som faktiskt är intressant för mig. Ge varandra länktips på bra folkmusik eller roliga konserter! Var kreativa.

// Green77
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in