2010-10-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Han menade det naturligtvis ur organisatorisk synvinkel, inte musikalisk. Debatten handlade just om huruvida man skall stödja enbart folkmusik som anses svensk eller om man skall stödja folkmusik även från andra områden än vår halvö.

Poängen var att all folkmusik skall stödjas lika, oavsett om den råkar ha vara svensk, finsk, tysk eller kryptojapansk.

Du har fattat galoppen!
Citera
2010-10-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Fast hur definierar du då folkmusik? Och sysslar man med samisk folkmusik om man bor och spelar i en kommun som av tradition ingår i Sápmi?

Folkmusik definierar jag som en genre mer än något annat. Det är utgången i mitt resonemang när jag får frågor av den här typen.

Ser man på frågan om Sámpi så innehåller ju den regionen delar av både Sverige, Norge, Finland och Kolahalvön i Ryssland (saxat från Wikipedie). Svårt att klumpa ihop alla dom till att tillhöra ett enskilt land. En 'samisk, folkmusikalisk tradition' kan man aboslut tillhöra. Lika som en svensk, norsk, dansk, turkisk etc. Med det inte sagt att man inte kan tillhöra både svensk och samisk kultur. På samma sätt som indiansk/amerikans tex.
Citera
2010-10-22, 00:32
Medlem
- Det enda som är värt att kommentera -

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamslayer.
Kanske därför han tror också att säckpipa är någonting som finns i den svenskfolkmusiken.

Säckpipa, jämte nyckelharpa var de i särklass populäraste intrumenten en lång period i vår folkmusiks historia. Säckpipa är inget som bara finns i Skottland btw. Tex. Northumberland i England och Bretagne i Frankrike har levande traditioner på nyckelharpa.

Du kan googla mer om du är intresserad.
Citera
2010-10-22, 00:33
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeteDandy
Det är det han inte gör. Han ger inte något exempel på att en särskild kulturförening har fått stöd.
Citat:
Mångkulturellt centrum.

6.35

http://mkc.botkyrka.se/

...och fler finns naturligtvis, te.x...
Citat:
Ungdomsstyrelsen ger årligen åtskilliga miljoner i bidrag till etniska organisationer vars verksamhet ska främja språk, kultur, identitet och delaktighet i samhället. Den enda etniska grupp i Sverige som inte får ansöka om bidraget är svenskar. För att en organisation ska vara en etnisk organisation måste en majoritet av medlemmarna ha utländsk bakgrund.

Förutom kravet på att en etnisk organisation inte får vara svensk ska organisationen ha lokalföreningar eller verksamhet i flera län och ha minst 1 000 medlemmar. Verksamheten ska ha funnits i minst två år. Nyare eller mindre organisationer kan få etableringsbidrag för att uppnå dessa mål. För att söka etableringsbidrag krävs bara 200 medlemmar och tre lokalföreningar.

Ungdomsstyrelsen redovisar ett 50-tal organisationer bildade på etnisk grund som fått statsbidrag 2010. De organisationer som beviljats mest bidrag är:
  • Syrianska Riksförbundet 860 547 kr
  • Bosnisk-Hercegovinska Riksförbundet i Sverige 734 857 kr
  • Irakiska Riksförbundet i Sverige 720 705 kr
  • Turkiska Riksförbundet 672 257 kr
  • Serbiska Riksförbundet 633 655 kr
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/21/statsbidrag-till-etniska-organisationer-endast-for-icke-svenskar/
Senast redigerad av Kloss 2010-10-22 kl. 00:36.
Citera
2010-10-22, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drickor-olika-smak
nej, för tänk efter varför dom inte vill ta emot sd:s pengar. du tror det handlar om att de har hjärntvättats av aftonbladet, men i sånna fall kan man lika gärna säga att flashback hjärntvättar folk till att bli sd-fans.

det kan vara så att dom vet att dom får dessa pengar pga att sd är emot mångkultur, och om de själva inte är det känns det falskt av dem att ta emot dessa pengar.

Huvudet på spiken. Det är egentligen inte alls så svårt att förstå om man vill
Citera
2010-10-22, 00:39
Medlem
Citat:
Mångkulturellt centrum.

6.35

http://mkc.botkyrka.se/

Lyssnade du på debatten så hörde du säkert också att Lars Farago sa att MKC mest håller på med forskning och inte med utövarorienterad verksamhet. Två helt olika saker

Citat från sidan:
Kommunal stiftelse som bedriver forskning kring migration och kulturell mångfald /../
Citera
2010-10-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Oj, det gamla 95-%-röstar-inte-på-SD argumentet, så förvånande. Har du inget bättre för dig här i livet än att kasta bajs på SD?

Tycker du verkligen det är att kasta bajs på SD när Jobbin påtalar det lustiga i den situationen? Det tycker inte jag
Citera
2010-10-22, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manul
Men enligt dagens PK-elit så är ju primitiva kulturer långt överlägsna vår egen, så då borde ju "vikingamusiken" vara fan så mycket finare och bättre än vad fjantarna med knätofsar håller på med.

Vill bara påtala att det är inget som den svenska folkmusikvärlden står för
Citera
2010-10-22, 01:10
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green77
Och återigen; vilka ska stödjas?! Den svenska folkmusiken säger du, fine säger jag. Men vilka är det? Svara på det
Om du nu hävdar att det inte finns svensk folkmusik så har du precis sågat av den gren du sitter på. Då kan vi vara överens om att folkmusiken enbart är världsmusik där alla ingredienser sopas ihop till en enda röra och du inte har mer historisk anknytning till Sverige än en afghan eller aboriginier. Jag är tveksam till att den svenska folkmusiken ursprungligen flirtade med albaner och araber eftersom ingen annan folkmusik jag hört låter som den svenska, men hävdar du annat så fine. Lycka till på Trackslistan när du ska få betalt för ditt arbete, tror nog att de flesta hoppar över er nästa konsert till förmån för lite gangsta blattebling och dylik populärmusik. Att jag överhuvudtaget skulle stödja svensk folkmusik är för att jag känner ett behov av att bevara något eget i dessa tider när omvärldens influenser ska tryckas ner i halsen på oss, men jag ska inte hindra dig från att hänga dig själv om du nu så prompt måste göra det.
Citera
2010-10-22, 01:18
Medlem
Citat:
Omformulering:
Folkmusik med rötter i Sverige som utövas/spelas i Sverige av svenska medborgare

Den definitionen kan jag köpa

Citat:
Tex. Northumberland i England och Bretagne i Frankrike har levande traditioner på nyckelharpa.

Har verkligen Northumberland och Bretagne levande tradition av den svenska nyckelharpan? Det låter rätt så speciellt... Vart kan man läsa om det, hittade nämlingen inget via google?

Citat:
Den var inte inflytande nog för att räknas i folkmusiken, alltså som att ha en http://en.wikipedia.org/wiki/Cowbell_%28instrument%29

Och tro att den var inflytande nog för att räknas. För lite ur det ha höra säckpipemusik i folkmusiken.

Det där var så osammanhängande att jag inte riktigt hänger med...? Menar du att säckpipan (som en gång spelades över hela Sverige) inte är en del av det svenska folkmusikaliska arvet, medan koklockan (!) skulle vara det? Vad betyder ens den sista meningen?
Citera
2010-10-22, 01:23
Medlem
Aristotélēss avatar
SD kan inte ge dom några pengar så det är ju riskfritt att ta avstånd från SDs flörtande.
Citera
2010-10-22, 01:43
Bannlyst
Den svenska folkmusiken framförs dagligen utanför din lokala galleria, av Maria Leissners zigenare. Välkommen till det nya Sverige.

Ps. Behåll växeln i fickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in