• 1
  • 2
2010-10-19, 16:27
Medlem
Baseballbats avatar
Hejsan!

Jag vill låna 10,000kr till att köpa en dator (Vet att man inte skall ta lån till något sånt här, men då jag varit utan arbete i 1 år och är jävligt trött på min 11 tums laptop, så tänker jag på det här). Funderat på att försöka få min far att köpa den på avbetalning åt mig, men det hade blivit exakt samma sak som att jag skulle fixa ett eget lån. Dessutom planerar jag att betala av det samma månad som jag får ett jobb.

Jag får aktivitetsstöd då jag går på praktik, som jag sköter väldigt bra, aldrig missat en dag eller dylikt. Dessutom får jag SOC, som jag också även där sköter.

Jag har en skuld till Alektum som är på sista månadens betalning, som jag även där aldrig har missat en betalning.

Jag får in omkring 3,300kr varje månad så om jag tog ett lån på 10,000kr och sedan betalade 300kr varje månad i 3 år så bör jag klara det utan några som helst problem.

Så det jag vill veta är;
Är det möjligt att ta ett lån om man får SOC Bidrag + aktivitetsstöd?
Vad kan hända om SOC får reda på detta? Troligen skulle de inte göra det då jag alltid sköter SOC och bara behövt lämna in konto uppgifter en gång.
Vart kan jag få ett lån utan jobb? Inga bekanta eller SMS lån.

Jag uppskatta alla era åsikter, tips samt info!

PS: Att ta lån är inget spontant beslut utan har tänk över detta noga och är något jag vill göra om det är möjligt.

// <3 Baseballbat
Citera
2010-10-19, 16:40
Medlem
ragmuss avatar
Ut och skaffa ett jobb istället.

Varför ska du köpa en dator som du inte har råd med? Ut och träffa arbetsgivare istället för att köpa en dator för pengar du inte har, mitt tips.

Tvekar på att du får lån om du går på SOC/aktivitetsstöd.
Citera
2010-10-19, 16:40
Medlem
stordrulens avatar
Varför dra på sig mer problem när man redan har nog med det iom inget jobb / inga pengar?
Citera
2010-10-19, 17:05
Medlem
Baseballbats avatar
Inget körkort gör 5 miles radius att cykla fram och tillbaka varje dag ganska så långt. Går knappt bussar där jag bor just nu så kan inte förlita mig på det.

Saken är att det blir inget mer problem då jag har 500kr varje månad kvar som jag slösar på skit princip. Lever så snålt jag kan, dessutom försvinner min skuld hos Allektum så jag har 700kr över varje månad.

Dessutom träffa mer arbetsgivare? Jag _KAN_ inte träffa mer än vad jag gör, ringer nästan folk dagligen och skickar ut CVS så fort det kommer nytt på AMS (Dessutom lämnar ut CVs till varje affär etc som jag sett där jag bor). Bor i en liten stad, utan körkort, utan erfarenhet och jag är en kille = nästintill omöjligt.
Senast redigerad av Baseballbat 2010-10-19 kl. 17:07.
Citera
2010-10-19, 18:28
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
300 kronor i tre år..
Är det inte mer värt att ta körkortet än att köpa en jävla dator? Känn dig mer peppad att klara körkortet så det "blir enklare att skaffa jobb" istället för att investera i en dator som du sen måste låna pengar för att köpa en ny, när den blir old. Peppad kan du bli varje gång du sitter framför datorn och känner hur jobbigt det är med den gamla burken att du faktiskt måste prioritera och uppnå målet - En ny dator = jobba ihop, känna sig nyttig, slippa betala av i 3 år och sen har du den nya drömdatorn och kan kasta iväg datorn du har nu åt helv*te.
Citera
2010-10-19, 18:31
Medlem
soundsgoods avatar
Betala av din skuld först innan du drar på dig nya skulder, i det här fallet en avbetalning. Sen spara lite varje månad och ta eventuellt ett lån på resten om du verkligen behöver en ny dator. Men som sagt TÄNK IGENOM FÖRST!
Citera
2010-10-19, 19:01
Medlem
Tror det är extremt svårt att få ett lån eller köpa på avbetalning när går på soc, då du inte har någon inkomst, soc räknas inte som inkomst.

Du kan ju prova att ringa till elgiganten o höra vad som krävs för att få avbetaning rent allmänt.

Det du behöver är inte en dator utan ett jobb eller en utbildning och ett körkort.
Citera
2010-10-19, 19:38
Medlem
Baseballbats avatar
Jo..

Jag har tänkt igenom detta relativt länge, i snart ett år. Gått på SOC i ett år och ny dator är nästan ett måste.. sitter på 11 tums laptop där jag inte kan göra något mer än kolla på hemsidor. Klarar inte ens av Tibia helt och det kräver fan inte ett skit. Börjat bli relativt drygt att inte kunna spela eller något när alla ens polare gör det.

Körkort kan jag inte fixa, måste spara länge då. Utbildning har jag (eller ja, gymnasie) och jobb söker jag.. jag drar min vikt för soc bidraget och är ingen jävla parasit som sitter hemma och inte gör ett skit.

Praktik för kommunen, 40 timmar i veckan.. samma arbete som vanliga lönetagare fast jag får 3,300 = jag gör mig förtjänt av dessa pengarna.

Har gjort ännu mer research angående att ta lån och troligtvis blir det att SOC ser det som inkomst om de märker de å jag kan bli utan cash ett tag. Så ska försöka få avbetalning istället. :/
Citera
2010-10-19, 19:57
Medlem
MrBulldoggs avatar
Fan... Vilket jävla liv du beskriver. Å ena sidan får du lite cred för att inte hoppa från en bro, å andra sidan vill jag ruska om dig och skrika lite allmänt om att ta tag i ditt liv. Om du talar sanning och du verkligen bor i nån jäkla ödemark där det faktiskt inte FINNS arbete, så är det väl heller inte så mycket att argumentera om: storstan nästa, bära eller brista, det kan ju fan inte bli värre än att leva på soc i Byhåla(tm) eller hur?
Citera
2010-10-19, 19:59
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Varför kan du inte få jobb då? :S
Vad är du bra på, vad har du för utbildning? Fan, även när jag inte jobbar har jag massor med annat jag kan jobba med. Kan man tänka och använda händerna så finns det mängder med jobb.

Varför inte utbilda dig inom högskolan eller liknande? Känns så dumt att du vill stanna med det du har, 3.300 kronor från SOC och även jobbar 40 timmar i veckan för det. Satsa på ett jobb, då har du datorn betald direkt - eller delbetald då du har jobb och garanterat större inkomst. Kan inte föräldrarna hjälpa dig med jobb förresten?
Citera
2010-10-19, 20:06
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Varför kan du inte få jobb då? :S
Vad är du bra på, vad har du för utbildning? Fan, även när jag inte jobbar har jag massor med annat jag kan jobba med. Kan man tänka och använda händerna så finns det mängder med jobb.

Varför inte utbilda dig inom högskolan eller liknande? Känns så dumt att du vill stanna med det du har, 3.300 kronor från SOC och även jobbar 40 timmar i veckan för det. Satsa på ett jobb, då har du datorn betald direkt - eller delbetald då du har jobb och garanterat större inkomst. Kan inte föräldrarna hjälpa dig med jobb förresten?

Jag söker verkligen ALLA jobb, är inte kräsen och vill bara ut och jobb. Anledningen till att jag tar praktik är för att jag VILL jobb. Men ändå får jag inge jobb. Ser bekanta ta och lämna jobb utan att ens anstränga sig typ, kanske för att de är tjejer. Men jag som verkligen söker som en galning får inte ett skit.

Jag har fan gått till bönder och frågat om de vill ha hjälp med att häva skit.

Jag vill inte plugga vidare just nu, ser ingen mening i det om jag är så skoltrött som jag är... att gå i skolan och misslyckas känns slöseri med tid, dessutom är praktik roligare.

Haft mycket vaktmästeri praktik, men alla jag snackat med säger att jag är för ung / för lite erfarenhet m.m.

Sen att flytta känns inte aktuellt då jag bor med min flickvän. (Hon betalar hyran men jag tar hand om allt här hemma, städning m.m, lägger alla mina pengar på mat till oss.. allt hon gör är att lagar den :P typ )

Edit: Söker inte sympati, hade jag skulle jag kunnat flytta till ett annat ställe och fixa jobb, men vill inte flytta så jag väljer själv min sits. Söker bara råd om hur jag ska få min dator
Senast redigerad av Baseballbat 2010-10-19 kl. 20:16.
Citera
2010-10-19, 20:19
Medlem
MrBulldoggs avatar
Jag upprepar min tidigare ståndpunkt: storstan nästa. För VÄRRE kan det väl rimligtvis inte bli. Eller??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in