2011-12-15, 11:48
Medlem
Fickludds avatar
Jag reagerar ibland ver att GW uttrycker sig vagt och utan att det r vetenskapligt underbyggt. I avsnittet med kvinnan som hittades mrdad i skogarna sder om Sdertlje hittades hon dr skallgngskedjan redan hade gtt en gng. Kvartoft var frvnad ver att skallgngskedjan kunde missa henne varp GW sger "Nej, det r vanligare n vad folk tror".

Jag skulle bli mycket frvnad om GW dels vet vad folk tror och dels vet hur vanligt det r att skallgngskedjan gr frbi det de letar efter.

"Poliser r barnsligt frtjusta i bilar och pistoler" r ett annat exempel, om n en ovsentlig skitsak.

andra sidan, om han bara hll sig till sdant som r vederlagt av forskning torde programmet bli trkigt. Och om han ska odla sin allvetarimage kan han inte sga "jag vet inte".
Citera
2011-12-15, 16:57
Medlem
Kg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag reagerar ibland ver att GW uttrycker sig vagt och utan att det r vetenskapligt underbyggt. I avsnittet med kvinnan som hittades mrdad i skogarna sder om Sdertlje hittades hon dr skallgngskedjan redan hade gtt en gng. Kvartoft var frvnad ver att skallgngskedjan kunde missa henne varp GW sger "Nej, det r vanligare n vad folk tror".

Jag skulle bli mycket frvnad om GW dels vet vad folk tror och dels vet hur vanligt det r att skallgngskedjan gr frbi det de letar efter.

"Poliser r barnsligt frtjusta i bilar och pistoler" r ett annat exempel, om n en ovsentlig skitsak.

andra sidan, om han bara hll sig till sdant som r vederlagt av forskning torde programmet bli trkigt. Och om han ska odla sin allvetarimage kan han inte sga "jag vet inte".
Mja, med undantag fr att han kanske kunde ha sagt "Nej, det r vanligare n man kan tro" eller ngot liknande i frsta fallet tycker jag nog inte att han gr fel hr. Troligen knner han till ett antal fall dr skallgngskedjan missat den de letat efter, och nr sedan Kvartoft antingen uttrycker egen frvning eller gr sig till tolk fr en frmodad tittarfrvning ver att det alls kan ske s rcker det ju med den kunskapen fr att invnda; det behvs ingen statistik ver exakt hur vanligt det r. Likas knner han skert en massa poliser och generaliserar utifrn det i jmfrelse med sina kunskaper om hur "folk r mest", precis som de flesta kan gra om sin egen yrkesgrupp eller en yrkesgrupp som de har stor insyn i. En annan aspekt p det hela r vl om den typen av uttalanden kar respekten fr polisen hos vanligt folk, men det kanske inte r ngot han tar hnsyn till.
Citera
2011-12-15, 18:56
Medlem
Enzymes avatar
Angende fallet med den mrdade 19-riga kvinnan i Skellefte s antydde vl GW att folk i byn vet vem mrdaren r?! Det skulle vara "person C" den dmde sexualfrbrytaren som bodde i ordet vid tiden fr brottet. Eller har jag missuppfattat det hela? Man fick ju inte heller reda p varfr A,B och C avfrts frn utredningen. Bra program i vrigt och extra kul anekdot nr Clark Olofsson ringt GW och frgat om han fick va med och jaga.
Citera
2011-12-15, 20:08
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Mja, med undantag fr att han kanske kunde ha sagt "Nej, det r vanligare n man kan tro" eller ngot liknande i frsta fallet tycker jag nog inte att han gr fel hr. Troligen knner han till ett antal fall dr skallgngskedjan missat den de letat efter, och nr sedan Kvartoft antingen uttrycker egen frvning eller gr sig till tolk fr en frmodad tittarfrvning ver att det alls kan ske s rcker det ju med den kunskapen fr att invnda; det behvs ingen statistik ver exakt hur vanligt det r. Likas knner han skert en massa poliser och generaliserar utifrn det i jmfrelse med sina kunskaper om hur "folk r mest", precis som de flesta kan gra om sin egen yrkesgrupp eller en yrkesgrupp som de har stor insyn i. En annan aspekt p det hela r vl om den typen av uttalanden kar respekten fr polisen hos vanligt folk, men det kanske inte r ngot han tar hnsyn till.

Jag blev rtt frvnad nr jag hrde det. Om han stllet sagt att det r mycket vanligt att skallgngskedjor missar eftersom de nstan alltid bestr av frivilliga frn idrottsklubbar och allmnhet, hade jag inte reagerat. Det lter sjlvklart i mina ron.

OffTopic: Vi har just flyttat och nr jag packade upp bckerna sg jag pltsligt Kg Malax! Det var rtt kul eftersom jag knde igen ditt anvndarnamn frn sprkdelen av FB och jag haft verket sedan utgivningen men inte reagerat tidigare.
Citera
2011-12-18, 00:23
Medlem
Citat:

Men det r ju precis det gr hela programmet.. ingen vill hra trkiga statistiska utlggningar utan det r GW:s subjektiva "avdankad-polis" kommentarer som r showen!
Citera
2011-12-18, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Alltid kul att hra nr GW sgar klantigt sktta utredningar. Han skrder inte orden och inte heller nr han snser av programledaren Camilla Kvartoft nr hon har fr brttom och inte anpassar sig till hans svliga tempo.
Sga vad man vill om herr GW: nr han beter sig s (spontant vrre) mot CK, blir det jvligt intressant tv.
Ju ldre GW blir, ju mer ovntade moment och rena sjlvfrhvelsepastejer verkar hoppa ur hans mun ...

Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det var verhuvudtaget vl mycket ego-boost i gr. Allt det hr tjatandet om vilka han knde och hade jagat med. Och avsnsandet av Kvartoft r rtt otrevligt egentligen, det sker sllan med ngot som liknar humor. Visst r GW en kunnig kriminolog och en annorlunda personlighet som man vill se och hra, men det frefaller som om han blivit s stor att han krver att allt ska vara p hans villkor och ingen vgar sga emot eller regissera honom p ngot stt.
Delar helt uppfattningen och dessa tankegngar.
GW:s i allt oftare utstrckning nstan ... egotism, r bde oroande och underhllande.
Det r som om han regelbundet bara mste vdra detta med att han knde typ alla dr d och d OCH d, he he ...
Med tanke p hur han nd fr med SVT och Camilla K. efter hans diskursiva premisser (hon blev ju nrmast otillbrligt dialogiskt undfallen senast efter GW:s tillrttavisning), brjar man nstan undra om ett av sklen till att han valde att lmna TV3 och Aro var att de inte ville g honom till mtes p det stt SVT nu gr.

Citat:
Det ser nstan ut som att Kvartoft ser upp till GW men andra sidan ska hon se till att programmet flyter och d ger medhll minst motstnd.

Jag tror ocks att han skarvade om inbjudan till Nobelmiddagen. Det r inte en inbjudan man glmmer.
Frgan r hur mycket han skarvar n det ena och n det andra egentligen? Jag tycker mig mrka att han ligger p grnsen hela tiden. Ett par gnger i varje program nstan r jag inne p att han utsmyckar och verdriver och hller p ...

Citat:
Ursprungligen postat av rzr
Men det r ju precis det gr hela programmet.. ingen vill hra trkiga statistiska utlggningar utan det r GW:s subjektiva "avdankad-polis" kommentarer som r showen!
Ngonstans har du rtt. Det han hller p med i och med de hr brodera(n)de inpassanekdoterna: blir ett slags kitt som tillfr programmet en extra dimension av somt slag.
Citera
2011-12-20, 11:29
Medlem
VeganJans avatar
Jag tror kvllens avsnitt kan bli riktigt intressant. Dels ska man ta upp mordet p Andreas Oscarsson som verkar ha kopplingar till organiserad brotslighet. Sen lter det p programinformationen som att man ven ska prata om bevisprovokationen vid utredning av mordet p Maud Johansson utanfr Motala 2005. Hoppas att de lgger lite krut ven p det senare av dessa tv fall. Grisarna i skogen gr bort.
Citera
2011-12-20, 21:35
Medlem
vildenglas avatar
Ber om urskt fr att jag dubbelpostar, vet inte vart min inlgg r mest relevant. S moderator "feel free to delete" om du knner att det behvs.

Sitter just nu och kollar p Veckans Brott, och fallet med Andreas Oscarssons (Trollhttan) dd. Hr nmns en gul hoj/cross som hgst intressant.
Kanske kommer jag ihg fel, men har det inte varit snack om en gul hoj ven i paret Antbys fall?

Kan detta ha ngra kopplingar tror ni?
Citera
2011-12-20, 22:03
Medlem
eternussermos avatar
Hahahaha, sitter och kluckar efter dagens avsnitt, GW har nog sllan varit s vrng, vill inte ge tips om bcker, ter inte marsipansgrisen han fick som julklapp och nd tycker jag programmet r en hjdare, kul att se bevisprovokationen dr polisen ugav sig fr att vara rysk maffia och ven inslaget med vad som hnder med en "kropp" var kul.
Citera
2011-12-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
ven inslaget med vad som hnder med en "kropp" var kul.
Vad man kunde se p bilderna rrde GW inte en fena fr att grva ned samt tcka ver grisarna. r han s enormt lat?
Citera
2011-12-21, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Vad man kunde se p bilderna rrde GW inte en fena fr att grva ned samt tcka ver grisarna. r han s enormt lat?

Han resonerar vl likadant som mnga i hans lder.

"Det fr ungdomarna gra".
Citera
2011-12-21, 07:52
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildengla
Ber om urskt fr att jag dubbelpostar, vet inte vart min inlgg r mest relevant. S moderator "feel free to delete" om du knner att det behvs.

Sitter just nu och kollar p Veckans Brott, och fallet med Andreas Oscarssons (Trollhttan) dd. Hr nmns en gul hoj/cross som hgst intressant.
Kanske kommer jag ihg fel, men har det inte varit snack om en gul hoj ven i paret Antbys fall?

Kan detta ha ngra kopplingar tror ni?

I grdagens avsnitt fick man ju intrycket att det i oscarssonfallet rr sig om en professionell mrdare eller tminstone ett mord med koppling till organiserad brottslighet. I sdana fall brukar vl nyttjade fordon dumpas i stort sett omedelbart efter mordet. Knappast troligt att dom mrdaren har kvar bevismaterial i sin go i tv r eller?

Eller var det inte s du menade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in