• 1
  • 2
2010-10-19, 12:52
Medlem
Dips mellan två bänkar med vikt, är det är en bra övning?

Tänkte lägga in den på tricepspasset.. Tar den mkt på axlarna också? Eller är det bara om man går riktigt djupt?

Är de hög skaderisk som vid vanliga dips?

övning: http://www.youtube.com/watch?v=TJiNK9clv6s
med vikt: http://www.youtube.com/watch?v=uZ4a7Wbbjok
Citera
2010-10-19, 12:54
Bannlyst
Jag tycker det är en väldigt kompetent övning. Ska börja använda mig mer av den. Jag upplever den mycket skonsammare mot axlar och leder än vanliga dips. Lycka till
Citera
2010-10-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koddan
Jag tycker det är en väldigt kompetent övning. Ska börja använda mig mer av den. Jag upplever den mycket skonsammare mot axlar och leder än vanliga dips. Lycka till

aa jag brukar få ont i axlarna vid vanliga dips men har inte fått det av denna övningen de få gångerna ja provat den.
Citera
2010-10-19, 15:52
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoothie559
aa jag brukar få ont i axlarna vid vanliga dips men har inte fått det av denna övningen de få gångerna ja provat den.

Kör djupt så du blir smidig så slipper du besvären.
Citera
2010-10-19, 16:27
Medlem
pezrulezhaakons avatar
smoothie559

Dips är inte, har aldrig varit och kommer heller aldrig bli en snäll övning för axlarna.

Man får avväga vad man tycker är viktigt och köra därefter.
Om du inte kan utföra dips med kroppsvikten, vad tror du då den extra belastningen kan ha för effekt?
Citera
2010-10-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
smoothie559

Dips är inte, har aldrig varit och kommer heller aldrig bli en snäll övning för axlarna.

Man får avväga vad man tycker är viktigt och köra därefter.

okej denna övningen innebär samma skaderisk för axlarna alltså? Men om jag endast vill fokusera på att träna triceps i denna övningen, då behöver man väl inte gå så djupt? Känns som de tar mer på triceps om man kör lite kortare ROM men ja kan ha fel?
Citera
2010-10-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Kör djupt så du blir smidig så slipper du besvären.

Roddy Benjaminsson säger att du har förstört folks axlar så jag vågar inte lyssna på dig ..
Citera
2010-10-19, 16:36
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Roddy Benjaminsson säger att du har förstört folks axlar så jag vågar inte lyssna på dig ..

ändå så fortsätter folk med övningar som gör ont i leder och muskler.
Citera
2010-10-19, 16:40
Medlem
pezrulezhaakons avatar
smoothie559

Belastad dips kan öka skaderisken mångdubbelt. Utförandet är alltid den viktigaste faktorn.

Om du endast avser att piska triceps, så finns det ett otal andra övningar som är effektivare och minst lika effektiva, som saknar den höga tilläggsrisken som dips ger.

Att träna triceps i olika stora ROM och förändra belastningskurvan är helt ok.
Citera
2010-10-19, 16:56
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:

Ha ha ha! Säger du/han det? Konstigt att jag inte upplevt några skador på någon AF-tävling. Då skulle chins-/dipsmomentet varit borta förlänge sedan inom AF pga av alla påstådda skador?
Hur som helst gör du HELT rätt att INTE lyssna på mig!
Citera
2010-10-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Ha ha ha! Säger du/han det? Konstigt att jag inte upplevt några skador på någon AF-tävling. Då skulle chins-/dipsmomentet varit borta förlänge sedan inom AF pga av alla påstådda skador?
Hur som helst gör du HELT rätt att INTE lyssna på mig!

haha nee jag vet att du är kunnig inom anatomi o träning osv.. så du har möjligtvis en poäng i det du skriver. Men det finns på video på youtube om du tvivlar på att Roddy själv har sagt det hihih
Citera
2010-10-19, 17:04
Bannlyst
Citat:

Vaaa?! Fookin' lovely. Har du nån länk eller något som stärker det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in