2010-10-19, 12:33
Medlem
Freetechs avatar
Finns det något program/sätt att "välja/modifiera" vilka program som ska installeras vid en clean install av Windows 7?

Jag installerar om min dator ganska ofta och är sugen på att veta om det finns något sätt att bocka ur program jag inte använder och inte vill ska hamna i registret från första början
(när jag installerar om datorn).

För att klargöra.
Fram tills nu har jag cirka en gång i månaden installerat om datorn från min säkerhetsskiva som jag brände vid start första dagen.

Därefter har jag avinstallerat i stort sett alla program på datorn med hjälp av Your Uninstaller.
Detta tar en jävligt bra stund och är ganska frustrerande.
Har även tagit bort rester av programmen så gott det går med Jv16.
Varit inne i registret och försökt rensa för hand, gått igenom appdata och även rensat ikon cachen när jag är färdig.

När jag till exempel installerade windows xp på gamla datorn följde alltså ingenting med.
Det är liksom någonting sånt jag vill åt.
Då är registret som "renast" och man väljer själv vad man vill ha där i.

Det här är väl ungefär det jag vill ha i datorn.
http://img210.imageshack.us/img210/3959/shitg.png
Eventuellt även Windows media player.

Allting skulle gå så mycket fortare, att avinstallera saker tar en evighet medans att installera ett program går på under 1minut.
Snackade med någon på en sån där livechatt från microsoft för en månad sen. Han nämnde något program. Nu minns jag tyvärr inte. Men har för mig att jag skulle hita något "whaut" eller "whut" från microsoft's sida.

Någon vänlig kan även få förklara skillnaden på *skapa en systemreparationsskiva*
och *konfigurera säkerhetskopiering*
Citera
2010-10-19, 12:45
Medlem
diversions avatar
Försök hitta en minimalistisk compile av W7 nånstans? Det finns i alla fall gott om sådana till XP.

Annars har jag inga förslag på hur du ska lösa det under installation. Men du kan ju använda t. ex. Acronis Backup och göra en spegel-kopia av installationen efter att du har avinstallerat allt du inte vill ha. Nästa gång du ska installera om sätter du således i din Acronis-backup som ligger på DVD-skivan, bootar från den och 10 minuter senare ser din disk ut exakt som när du skrev skivan.
Citera
2010-10-19, 13:02
Medlem
Freetechs avatar
I windows 7 finns redan ett inbyggt program där man kan skapa en systemavbildning så jag inte behöver använda Acronis.

Dock är detta mitt minsta problem
Man kan kanske säga att jag vill tweaka mitt OS vid installation
Citera
2010-10-19, 13:06
Medlem
Freetechs avatar
Kom nu på namnet, waik (aik) där det nu står såhär.

"The Windows Automated Installation Kit (Windows AIK)
helps you to install, customize, and deploy the Microsoft Windows Vista™
family of operating systems.

Okej. Har nu waik för windows 7.
http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en

Grejen är att det här är nog inte allst vad jag söker
Senast redigerad av Freetech 2010-10-19 kl. 13:12.
Citera
2010-10-20, 13:24
Medlem
StickyFingers avatar
Jag är inte helt säker på om detta är svaret på din fråga men here goes.

Med Advanced Uninstaller Pro 10 kan man 'spela' in en installation och därmed även avinstallera allt om man så vill (inklusive Registrerfiler).

Dvs du installerar de program du vill ha mha 'Monitored Installations' funktionen. Varje programinstallation sparas för sig i en lista (du kan namnge dem själv).
Sen om man vill ominstallera går man in i 'Monitored Installations' igen och bockar i de man vill ominstallera. Installations-filen/erna finns kvar tills man själv deletar dem. Dvs du kan om/avinstallera hur många gånger du vill mha listan.
Jag vet inte om man kan markera flera åt gången, det har jag sjäv inte testat.
Citera
2010-10-20, 16:01
Medlem
Freetechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickyFinger
Med Advanced Uninstaller Pro 10 kan man 'spela' in en installation och därmed även avinstallera allt om man så vill (inklusive Registrerfiler).

Jag förstår hur du menar, grejen är att när jag har ominstallerat min dator på nytt så finns ju redan alla program där, Som jag inte vill ha. Detta skulle innebära att jag behöver ha en boot skiva med detta program som du nämner inbyggdt, samt att det startar och spelar in installationen av standard programmen (?).

Alltså, program som följer med automatiskt vid en hard reset (?) vill jag på något vis undkomma.
Bland annat följer IE med, Powerpoint. Microsoft office. Bing sökmotor och 20 olika spel. Har även för mig Norton antivirus finns i registret som en testversion när datorn startar upp första gången.
Allt det här vill jag slippa liksom
Har provat ett tiotal olika "register tools" och avinstallations program. Men registret är så otroligt stort och jag vill liksom inte ha ett enda spår av någonting som jag inte själv valt att installera

Det känns kanske som jag drömmer om ett superprogram som aldrig kommer finnas, men fan värt att fråga iallafall
Citera
2010-10-20, 17:13
Medlem
StickyFingers avatar
Varför gör du inte bara en ny Image-fil med de program du vill ha på datorn. Det har jag gjort och det underlättar efter en formatering.
Formatera datorn och lägg in de program du vill ha. Gör alla tweak etc. Ta en avbild med tex Norton Ghost (finns massor andra program) och sen är det bara att tuta och köra.
Citera
2010-10-20, 17:21
Medlem
Det är restore skivan du använder som redan innehåller alla program. Skaffa en blank Win7 skiva och använd din gamla licens nyckel så får du en "blank" installation.

WAIK används för att skapa en ny windows image och för att rulla ut den. Du skulle kunna använda det för att göra en image där enbart de programen du vill ha installeras men det är inte värt besväret.
Citera
2010-11-07, 19:31
Medlem
Freetechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoe2fan
Det är restore skivan du använder som redan innehåller alla program. Skaffa en blank Win7 skiva och använd din gamla licens nyckel så får du en "blank" installation.

WAIK används för att skapa en ny windows image och för att rulla ut den. Du skulle kunna använda det för att göra en image där enbart de programen du vill ha installeras men det är inte värt besväret.

Är det möjligt att hitta en blank windows 7 basic skiva på nätet?
Har letat som en tok, hjälp skulle uppskattas som fan!
Känns inte som jag ska behöva punga upp pengar i affären för något som förr i tiden följde med på köpet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in