Flashback bygger pepparkakshus!
2005-09-15, 13:45
Medlem
Nissenforevers avatar
kan ni tänka er att använda kläder som är från djur? jag kan det inte för att jag inte tycker att djur ska behöva sätta livet till i onödan.
Citera
2005-09-15, 13:47
Bannlyst
Jovisst inga problem. Man äter dom ju så varför inte använda pälsen med.
Citera
2005-09-15, 13:47
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag har ett par skor som är delvis av läder, så ja

Men jag kommer nog inte att köpa några mer kläder som innehåller läder/päls.
Pälsproduktion tycker jag är sjukt, det går lika bra att använda andra material.

Däremot så kanske jag inte upprörs lika mycket över att någon köper en päls på myrornas som när folk köper nyproducerad päls
Citera
2005-09-15, 14:03
Medlem
Nissenforevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Jovisst inga problem. Man äter dom ju så varför inte använda pälsen med.

nu menar jag när man enbarft dödar/plågar djuret för att sedan ta till skönhetsindustrin/kläder och att man alltså inte äter det.
Citera
2005-09-15, 14:03
Medlem
Ja jag använder kläder som är gjorda av djur
Citera
2005-09-15, 14:04
Bannlyst
Jaha det var så. Då skulle jag nog säga. Ja då med. Men jag bryr mig inte så mycket om djuret.
Citera
2005-09-15, 14:11
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Nej, jag använder inte äkta päls.
Pälsindustrin är i dagens läge inte försvarbar öht.

Och dun är jag mycket tveksam till.

Jag är däremot köttätare, så det kan ju ses som dubbelmoralism,
men jag äter enbart kravmärkt kött från svenskfödda djur,
och helst av allt viltkött av den anledningen att de djuren har haft det bra i sin naturliga miljö hela sitt liv.

Läder och skinnkläder har jag gärna, jag tycker att det är bra att man ser till att använda så mycket av kossan/lammet som möjligt om man nu ändå skall slakta och äta det.
Citera
2005-09-15, 14:45
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissenforever
kan ni tänka er att använda kläder som är från djur? jag kan det inte för att jag inte tycker att djur ska behöva sätta livet till i onödan.
Det är ju av praktiska och ekonomiska saker man använder päls och skinn,tom minkfarmarna fyller en funktion de tar ju hand om massor av slaktavfall som annars är ett helsike att bli av med.Försvinner minkfarmerna så kommer det att plöjas ner otroliga mängder slaktavfall i våra marker,allt kan ju inte bli korv..
Kvalitetsmässigt så är ju ull,skinn pälsar mkt bra.
Ser ingen anledning att inte utnyttja denna förnyelsebara resurs.
Citera
2005-09-15, 14:51
Medlem
Sun Rulers avatar
Skulle aldrig falla mig in. Det går emot min syn på djur och deras rättigheter till liv.
Citera
2005-09-15, 16:29
Medlem
Skulle det vara värre än och äta djur?
Citera
2005-09-15, 16:40
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Jag är däremot köttätare, så det kan ju ses som dubbelmoralism,
men jag äter enbart kravmärkt kött från svenskfödda djur,
och helst av allt viltkött av den anledningen att de djuren har haft det bra i sin naturliga miljö hela sitt liv.

Ursäkta om jag låter lite dryg nu, men har du vuxit upp med tecknade Bambi?
Vilda djur har det inte alls så himla bra alla gånger. De lever i sin normala miljö, ja, vilken innebär svält, sjukdomar, skador, skräck, föräldralöshet, slagsmål, insekter osv. Inte enbart en ljuv promenad över grönskande ängar.

Det man kan säga om vilda djur, är att det inte är människan som är orsaken till deras lidande, men det är en helt annan diskussion.

Sedan förstår jag fortfarande inte skillnaden mellan att föda upp en kossa och sedan avliva henne, motför att föda upp en hund och sedan avliva den. Båda djuren föds upp för att tillfredsställa människors behov. Skillnaden består i vad människan tänker göra med dem efter att de dött; kossan används till en massa saker som är nyttiga för oss, hunden skottas ner.

Ja, jag använder kläder som är gjorda av djur, men jag avhåller mig från päls. Jag väljer också, som Goddess, vilka varor jag köper och jag kan hålla med om att mycket kan förbättras i dagens djurhållning.
Citera
2005-09-15, 16:41
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syriana
Skulle det vara värre än och äta djur?

I princip nej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto