2010-10-19, 01:24
Medlem
En utbredd uppfattning inom judendomen verkar vara att icke-judar är mindre värda än judar. Den mycket respekterade rabbinen Ovadia Yosef redogjorde i en predikan häromdagen för den traditionella judiska synen på icke-judar:

Citat:
The sole purpose of non-Jews is to serve Jews, according to Rabbi Ovadia Yosef, the head of Shas’s Council of Torah Sages and a senior Sephardi adjudicator.

“Goyim were born only to serve us. Without that, they have no place in the world – only to serve the People of Israel,” he said in his weekly Saturday night sermon on the laws regarding the actions non-Jews are permitted to perform on Shabbat.

According to Yosef, the lives of non-Jews in Israel are safeguarded by divinity, to prevent losses to Jews.

“In Israel, death has no dominion over them... With gentiles, it will be like any person – they need to die, but [God] will give them longevity. Why? Imagine that one’s donkey would die, they’d lose their money. This is his servant... That’s why he gets a long life, to work well for this Jew,” Yosef said.

“Why are gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat. That is why gentiles were created,” he added.

http://www.jpost.com/JewishWorld/JewishNews/Article.aspx?id=191782

Det finns många andra uttalanden av framträdande rabbiner som ger uttryck för samma synsätt. Till exempel det här:

Citat:
The difference between a Jewish and a non-Jewish person stems from the common expression: ‘Let us differentiate.’ Thus, we do not have a case of profound change in which a person is merely on a superior level. Rather, we have a case of ‘let us differentiate’ between totally different species. This is what needs to be said about the body: the body of a Jewish person is of a totally different quality from the body of [the members] of all nations of the world. ... A non-Jew’s entire reality is only vanity. It is written, ‘And the strangers shall guard and feed your flocks’ (Isaiah 61:5). The entire creation exists only for the sake of the Jews. -- Rabbi Menachem Mendel Schneerson

Och det här:

Citat:
If a Jew needs a liver, can you take the liver of an innocent non-Jew passing by to save him? The Torah would probably permit that. Jewish life has an infinite value. There is something infinitely more holy and unique about Jewish life than non-Jewish life. -- Rabbi Yitzhak Ginsburg

Hur pass utbredd är den här inställningen bland judar i allmänhet? Är den mer eller mindre vanlig idag än förr i tiden? Kan den överlägsna attityden mot icke-judar ha någonting att göra med att antisemitism har varit ganska vanligt genom tiderna?
Senast redigerad av Klompe 2010-10-19 kl. 01:33.
Citera
2010-10-19, 04:09
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Hur pass utbredd är den här inställningen bland judar i allmänhet? Är den mer eller mindre vanlig idag än förr i tiden? Kan den överlägsna attityden mot icke-judar ha någonting att göra med att antisemitism har varit ganska vanligt genom tiderna?

Vet inte huruvida detta är något allmänt utbrett, kanske är något man hittar i mer extrema grupper?

Jag tror det är pga sådana uttalade och attityd som denna rabbin har som får folk att ogilla judar.

Martin Luther ska ha skrivit "Ty de arbeta inte eller göra tjänst hos oss, ej heller skänka vi något åt dem. Likväl äga de vårt gods och guld och äro därmed våra herrar i vårt eget land. Om en tjuv stjäl 10 gulden, så hänges han. Om någon rånar en person på gatan, halshugges han. Men om en jude stjäl 10 tunnor guld och rövar genom sitt ocker, är han nästan Gud själv."
Senast redigerad av Blåtå 2010-10-19 kl. 04:14.
Citera
2010-10-19, 13:10
Medlem
Jag tror att det är en mycket ovanlig inställning. Jag är för närvarande bosatt i Israel, och jag har aldrig haft några problem från att jag är icke-jude. Shas är en synnerligen extrem grupp, så man ska nog inte fästa så stor vikt vid vad de har att säga. Jag tror att det bland icke-israeliska judar är vanligare med mindervärdeskomplex än med en överlägsen attityd. Antisemitismen uppstod sannolikt snarare mer eller mindre av en slump: "Vi behöver någon att skylla alla våra problem på, men vem? Ja, judarna! De är en ganska svag grupp i samhället, så de kan inte sätta emot så mycket." Och efter det var bollen i rullning, helt enkelt, så näste person som kände ett trängande behov av en syndabock behövde bara fortsätta på samma spår. Det kunde förmodligen lika gärna ha varit Jehovas Vittnen, om de hade funnits på den tiden.
Citera
2010-10-19, 14:53
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depardieu
Jag tror att det är en mycket ovanlig inställning. Jag är för närvarande bosatt i Israel, och jag har aldrig haft några problem från att jag är icke-jude. Shas är en synnerligen extrem grupp, så man ska nog inte fästa så stor vikt vid vad de har att säga. Jag tror att det bland icke-israeliska judar är vanligare med mindervärdeskomplex än med en överlägsen attityd. Antisemitismen uppstod sannolikt snarare mer eller mindre av en slump: "Vi behöver någon att skylla alla våra problem på, men vem? Ja, judarna! De är en ganska svag grupp i samhället, så de kan inte sätta emot så mycket." Och efter det var bollen i rullning, helt enkelt, så näste person som kände ett trängande behov av en syndabock behövde bara fortsätta på samma spår. Det kunde förmodligen lika gärna ha varit Jehovas Vittnen, om de hade funnits på den tiden.

Tveksamt om jag godkänner denna pk-förklaring. Hela "judehat" grejjen har djupare rötter. Det har tagit sig i uttryck på olika sätt i olika samhällen.
Man skulle nästan kunna se bibeln som en motkultur mot judiskt inflytande. Läser man Jeremiah och hans kritik mot judarna i bibliska Israel så förstår man hur djupt detta rotar sig. Det finns säkert en dussin kristna "intellektuella" genom tiderna som haft en kritiskt inställning mot judar. Man skulle kunna se Hitlers massmord som en del av allt detta.
Godkännandet av Jesus som Messia är också ett slag mot judarna.
Detta förekommer i Islam som också godkänner Jesus som Messia. Nu har jag inte läst Koranen speciellt mycket så hur mycket kritik av judar som finns och hur den ser ut vet jag inte.
Kanske kom lite off-topic. Men jag har sett klipp från demonstrationer i Israel där de sionister beter sig illa mot palestinier.
Hur står det till med anti-arabism i Israel ?

Delvis kan det finnas en avundsjuka, men jag tror inte det förklarar detta komplexa kultur-krig.

Så judarna är som Jehovas vittnen?

Jag ska tagga ner -.-
Senast redigerad av Blåtå 2010-10-19 kl. 15:03. Anledning: stavfel
Citera
2010-10-19, 16:57
Medlem
Xploits avatar
Jag skulle inte kunna påstå att de citat TS presenterar är särskilt representativa för judar i generellt. En stor del av väldens judar är s.k. reformerade och ger ingen större auktoritet till sina rabbi när det gäller vad man som jude bör tycka och inte tycka om olika saker. De lever också tämligen väl integrerade i samhället de lever i, judiskt eller ej. En vanligare åsikt kanske bland mer liberala judar är att judar som folk finns för att ge ett gott exempel och inspirera andra människor till goda liv. Alla icke-judar har sitt konvent med Gud (sju lagar vi alla måste följa); judarna har förutom detta ett stort antal lagar till att följa. Av denna anledning motiverar avslutandet och det onödiga i missionering, eftersom alla redan har en relation till Gud och att konvertera till judendomen inte ökar Guds kärlek till mig. Det ger mig bara en stor mängd ytterligare lagar att följa.

Vi kan kanske tänka oss att den typ av elitism som dessa rabbis uttrycker delvis åtminstone är ett resultat av ett långt upplevt förtryck; man har en lång historia som började med något som nästan liknar ett nationalepos, dvs. Moseböckerna, och det är följdaktigen kanske inte märkligt att vissa judar håller kvar vid en slags elitistisk syn på sig själva och sitt folk i sin jakt på en identiet i en upplevd fientlig värld.
Citera
2010-10-19, 17:12
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Vi kan kanske tänka oss att den typ av elitism som dessa rabbis uttrycker delvis åtminstone är ett resultat av ett långt upplevt förtryck; man har en lång historia som började med något som nästan liknar ett nationalepos, dvs. Moseböckerna, och det är följdaktigen kanske inte märkligt att vissa judar håller kvar vid en slags elitistisk syn på sig själva och sitt folk i sin jakt på en identiet i en upplevd fientlig värld.

Förstår inte varför det alltid är synd om judar, jag är allvarlig. Det är hemskt att de blivit förföljda. Men detta är rasism! Hur kan det var okej bland en grupp men inte hos annan?
Kan man inte säga att Hitler var väldigt utsatt????
Faktum är att dessa etnocentrala läror verkar skada dem mer än vad de tillför.

Jag är för gudstro, och ser monoteism som det sunda och naturliga. Och har inget emot judar, förutom att det verkar finnas element som är vilseledda.

Kan inte detta ses som ett dyrkande av den egna kroppen? Eller har detta genetiska en andlig dimension också?
Citera
2010-10-20, 01:52
Medlem
Citat:
Jag tror att det är en mycket ovanlig inställning. Jag är för närvarande bosatt i Israel, och jag har aldrig haft några problem från att jag är icke-jude. Shas är en synnerligen extrem grupp, så man ska nog inte fästa så stor vikt vid vad de har att säga.

Väldigt många som har besökt Israel säger att det är precis tvärtom: att israeler generellt sett är extremt arroganta och otrevliga mot ickejudar. Och det gäller inte bara ortodoxa judar.

Citat:
Antisemitismen uppstod sannolikt snarare mer eller mindre av en slump: "Vi behöver någon att skylla alla våra problem på, men vem? Ja, judarna! De är en ganska svag grupp i samhället, så de kan inte sätta emot så mycket." Och efter det var bollen i rullning, helt enkelt, så näste person som kände ett trängande behov av en syndabock behövde bara fortsätta på samma spår. Det kunde förmodligen lika gärna ha varit Jehovas Vittnen, om de hade funnits på den tiden.

Din teori håller inte. Eftersom judarna har varit avskydda i så många olika länder och kulturer, och vid så vitt skilda tidpunkter i historien, måste orsaken till den ständigt återkommande antisemitismen vara att judar beter sig på ett sätt som väcker omgivningens hat. Den judiske författaren Bernard Lazare har förklarat saken kärnfullt i sin bok Antisemitism: Its History and Causes:

Citat:
Wherever the Jews settled after ceasing to be a nation ready to defend its liberty and independence, one observes the development of antisemitism, or rather anti-Judaism; for antisemitism is an ill chosen word, which has its raison d’etre only in our day, when it is sought to broaden this strife between the Jew and the Christians by supplying it with a philosophy and a metaphysical, rather than a material reason. If this hostility, this repugnance had been shown towards the Jews at one time or in one country only, it would be easy to account for the local causes of this sentiment. But this race has been the object of hatred with all the nations amidst whom it ever settled. Inasmuch as the enemies of the Jews belonged to divers races, as they dwelled far apart from one another, were ruled by different laws and governed by opposite principles; as they had not the same customs and differed in spirit from one another, so that they could not possibly judge alike of any subject, it must needs be that the general causes of antisemitism have always resided in Israel itself, and not in those who antagonized it.

Lazare redogör också för vad det är för beteendemönster hos judarna som leder till att antisemitism uppstår:

Citat:
Which virtues or which vices have earned for the Jew this universal enmity? Why was he ill-treated and hated alike and in turn by the Alexandrians and the Romans, by the Persians and the Arabs, by the Turks and the Christian nations ? Because, everywhere up to our own days the Jew was an unsociable being. Why was he unsociable ? Because he was exclusive, and his exclusiveness was both political and religious, or rather he held fast to his political and religious cult, to his law.
---
With the law, yet without Israel to put it into practice, the world could not exist, God would turn it back into nothing; nor will the world know happiness until it be brought under the universal domination of that law, i.e., under the domination of the Jews. … Thus the Jewish people is chosen by God as the trustee of His will; it is the only people with whom the Deity has made a covenant; it is the choice of the Lord.
---
This faith in their predestination, in their election, developed among the Jews an immense pride. It led them to view the Gentiles with contempt, often with hate, when patriotic considerations supervened to religious feeling.

Notera att de mönster som Lazare beskriver återspeglas i de tre uttalanden av olika rabbiner som citeras i trådstarten: judarna anser att de är överlägsna alla andra folk och utvalda av Gud att härska över dem.

Här är en länk till den bok som citaten kommer ifrån:

http://www2.cddc.vt.edu/marxists/reference/archive/lazare-bernard/1894/antisemitism/ch01.htm

Läs gärna texten i dess helhet istället för de korta bitar som citeras i det här inlägget. Det är lärorikt.
Senast redigerad av Klompe 2010-10-20 kl. 01:55.
Citera
2010-10-20, 02:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det är så kallade "talmudjudar". De följer hellre Talmud än Torahn. Talmud är inte Guds ord, vilket Torahn är. Vad som står skrivet i Talmud är skrivna av olika rabbiner. Man ska inte ta dessa judar på allvar. De är få till antalet och saknar något egentligt inflytande.
Citera
2010-10-20, 10:30
Bannlyst
Jämför detta med den politiska och ekonomiska situationen i världen så kan ni lägga ihop ett och ett. Det finns grupper som verkar för att genomföra denna fantastiska idé i praktiken och verkligheten och att judar ska vara en sorts übermensch som bestämmer över resten av mänskligheten som ska kontrolleras av och slava för juden.

Jag skulle vilja säga att se ner på icke-judar är ett genomgående drag för judenheten även om det antagligen bara är någon procent eller liknande som faktiskt arbetar på att genomföra förslavandet av mänskligheten i praktiken.
Senast redigerad av fläskbak 2010-10-20 kl. 10:53.
Citera
2010-10-20, 11:02
Medlem
Suleymans avatar
Den judiska utvaldsheten har ingenting med överhöghet att göra, snarare är den generella åsikten att judar har fått som uppdrag av Hashem att uppfylla 613mitzvot, olika påbud och förbud. Min rabbin är hasidisk och jag har aldrig hört honom säga ett ont ord om icke-judar. Ni som snackar skit om judar kan ju känna på judendomen 'irl' så lär ni märka hur välkomnande judar är. Jag är influerad av tawassuf och rabbinsk judendom och har aldrig blivit så varmt välkomnad som i 'min' församling.
Citera
2010-10-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suleyman
Ni som snackar skit om judar kan ju känna på judendomen 'irl' så lär ni märka hur välkomnande judar är. Jag är influerad av tawassuf och rabbinsk judendom och har aldrig blivit så varmt välkomnad som i 'min' församling.

Det finns en hel del filmklipp från Israel som visar hur ickejudar får känna på judendomen "irl".

Här blir en amerikansk journalist "varmt välkomnad":

http://www.youtube.com/watch?v=NELbNcg3NCw

Här blir ett par turister "varmt välkomnade":

http://www.youtube.com/watch?v=6Ek5G6337yU

Här blir en amerikansk kvinna "varmt välkomnad":

http://www.youtube.com/watch?v=_1nqlaL0KEA&NR=1

En film där en grupp kristna personer "varmt välkomnas":

http://www.youtube.com/watch?v=NbaX-TZmFgI

Och slutligen en artikel där man kan läsa om hur ett gäng på flera dussin israeliska judar "varmt välkomnar" en ensam kvinnlig journalist genom att vräka spottloskor över henne:

http://www.abc.net.au/news/stories/2009/07/06/2617502.htm
Citera
2010-10-20, 21:47
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Förstår inte varför det alltid är synd om judar, jag är allvarlig. Det är hemskt att de blivit förföljda. Men detta är rasism! Hur kan det var okej bland en grupp men inte hos annan?
Kan man inte säga att Hitler var väldigt utsatt????
Faktum är att dessa etnocentrala läror verkar skada dem mer än vad de tillför.

Jag är för gudstro, och ser monoteism som det sunda och naturliga. Och har inget emot judar, förutom att det verkar finnas element som är vilseledda.

Kan inte detta ses som ett dyrkande av den egna kroppen? Eller har detta genetiska en andlig dimension också?
Vad är det du menar är rasism? Om du syftar till de citat TS tar upp håller jag med dig. Jag försökte endast spekulera i anledningar till varför det kanske har blivit så, och att det kanske har etsat sig kvar i folkminnet i.o.m. att judarna ofta råkade ut för mindre bra behandling efter att de lämnade Iudaea under antiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in