2010-10-20, 21:53
Avslutad
Well, enligt Talmud är icke-judar definierade som djur, mer eller mindre.

Om det kan anses representativt för det judiska folkets åsikter i sin helhet vet jag inte.
Citera
2010-10-21, 00:34
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Vad är det du menar är rasism? Om du syftar till de citat TS tar upp håller jag med dig. Jag försökte endast spekulera i anledningar till varför det kanske har blivit så, och att det kanske har etsat sig kvar i folkminnet i.o.m. att judarna ofta råkade ut för mindre bra behandling efter att de lämnade Iudaea under antiken.

Ja, jag menar just det.

Men jag var nog lite hätsig i mitt inlägg. Det känns dock som att det alltid daltas med judar, om det finns rasism inom judendomen så ska det ses som att det är omgivnings fel. Om jag skulle uttrycka mig minsta negativa om invandrare skulle en del människor börja undvika mig. Tror du förstår hur jag menar.
Jag kan också se varför det förhåller sig på detta sätt, och man kanske ska tolka all rasism som en slags försvarsmekanik?
Citera
2010-10-21, 10:59
Medlem
Suleymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Det finns en hel del filmklipp från Israel som visar hur ickejudar får känna på judendomen "irl".

Här blir en amerikansk journalist "varmt välkomnad":

http://www.youtube.com/watch?v=NELbNcg3NCw

Här blir ett par turister "varmt välkomnade":

http://www.youtube.com/watch?v=6Ek5G6337yU

Här blir en amerikansk kvinna "varmt välkomnad":

http://www.youtube.com/watch?v=_1nqlaL0KEA&NR=1

En film där en grupp kristna personer "varmt välkomnas":

http://www.youtube.com/watch?v=NbaX-TZmFgI

Och slutligen en artikel där man kan läsa om hur ett gäng på flera dussin israeliska judar "varmt välkomnar" en ensam kvinnlig journalist genom att vräka spottloskor över henne:

http://www.abc.net.au/news/stories/2009/07/06/2617502.htm
Wow, du kan youtuba. Fett!

Jag kan hitta ett dussin av artiklar om svenskar som beter sig illa mot invandrare också. Med din diskussionsteknik kommer vi inte långt, och du verkar inte ens begripa varför.
Citera
2010-10-21, 11:50
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suleyman

Jag kan hitta ett dussin av artiklar om svenskar som beter sig illa mot invandrare också. Med din diskussionsteknik kommer vi inte långt, och du verkar inte ens begripa varför.

Ja, ortodoxa och troende judar är onekligen en blandad kompott. Har alltid varit.

Men personligen ser jag sionismen som det främsta problemet.

För att nyansera bilden, här är lite sköna judar som håller med mig:

http://www.youtube.com/watch?v=GfAufV-RRtc&feature=player_embedded#!
Citera
2010-10-21, 12:27
Medlem
Blåtås avatar
Citat:

Tråden handlar om judisk rasism.
Citera
2010-10-21, 12:59
Medlem
Citat:

Nej, du pratar strunt. Du kan inte hitta ett enda videoklipp där utlänningar på besök i Sverige blir behandlade på ett så vidrigt sätt som det du kan se i de filmer jag har länkat till. Och anledningen till att du inte kan hitta något sådant är att svenskar - till skillnad från många judar - inte avskyr och föraktar alla andra folk.
Citera
2010-10-21, 17:52
Medlem
Suleymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Tråden handlar om judisk rasism.
Vilket inte existerar. Det finns JUDAR som är rasister men JUDENDOMEN är det inte.

Alla abrahamitiska religioner är exklusiva. Missade ni grundskolan?
Citera
2010-10-21, 20:47
Avslutad
Citat:
Vilket inte existerar. Det finns JUDAR som är rasister men JUDENDOMEN är det inte.

Alla abrahamitiska religioner är exklusiva. Missade ni grundskolan?

Det beror på hur du väljer att definiera judendom. Ifall Talmud har något med saken att göra kan man utan tveka säga att judendomen är djupt rasistisk.
Citera
2010-10-21, 23:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det beror på hur du väljer att definiera judendom. Ifall Talmud har något med saken att göra kan man utan tveka säga att judendomen är djupt rasistisk.

Torah är Guds ord vilket Talmud inte är.
Citera
2010-10-22, 00:12
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

Inte desto mindre har den en central roll i judendomen för det.
Citera
2010-10-22, 03:02
Medlem
Citat:
Det är så kallade "talmudjudar". De följer hellre Talmud än Torahn. Talmud är inte Guds ord, vilket Torahn är. Vad som står skrivet i Talmud är skrivna av olika rabbiner. Man ska inte ta dessa judar på allvar. De är få till antalet och saknar något egentligt inflytande.

Citat:

För det första finns det ingenting som heter ”Talmudjude”, det är bara ett gammalt antisemitiskt skällsord.

För det andra är Talmud en del av vad judarna kallar Torah. Torah består av två delar: (i) en skriftlig del i form av framförallt de fem Moseböckerna och (ii) en muntlig tradition, som så småningom nedtecknades i Talmud. Både den skriftliga delen av Torah (i huvudsak Moseböckerna) och den från början muntliga (Talmud) anses ha gudomligt ursprung. Det följande citatet från en judisk hemsida sammanfattar det hela mycket koncist:

Citat:
• Torah in the narrowest sense refers to the first five books of the Bible
• In a broader sense, Torah includes all Jewish law and tradition
• Torah was given to Moses in written form with oral commentary
• The oral component is now written in the Talmud
• There are additional important writings

http://www.jewfaq.org/torah.htm

För det tredje är Talmud i själva verket judendomens viktigaste religiösa skrift. Talmud har haft ett enormt inflytande på judisk kultur och religionsutövning. I Encyclopedia of Judaism kan man läsa följande:

Citat:
The Talmud is a written edition of the Oral Law as it developed over a 900-year period. That fact alone is sufficient to guarantee its overriding influence on Jewish religious observance throughout the ages.

The study of Talmud achieved such importance that the commandment of Torah study (see Deut. 6:7 and 11:19) was interpreted to apply primarily to Talmud study. To this day, Talmud study remains the primary occupation in rabbinic academies throughout the world.

The Babylonian Talmud, in particular, is more than a law book. It is a treasure trove of Jewish thought, history, Bible exegesis, folklore, and much more. Ultimately, the Talmud shaped the very nature of Judaism and Jewishness and its laws transformed Judaism into an all-encompassing way of life.

http://www.answers.com/topic/talmud
Citera
2010-10-22, 08:34
Medlem
Suleymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
För det första finns det ingenting som heter ”Talmudjude”, det är bara ett gammalt antisemitiskt skällsord.

För det andra är Talmud en del av vad judarna kallar Torah. Torah består av två delar: (i) en skriftlig del i form av framförallt de fem Moseböckerna och (ii) en muntlig tradition, som så småningom nedtecknades i Talmud. Både den skriftliga delen av Torah (i huvudsak Moseböckerna) och den från början muntliga (Talmud) anses ha gudomligt ursprung. Det följande citatet från en judisk hemsida sammanfattar det hela mycket koncist:

För det tredje är Talmud i själva verket judendomens viktigaste religiösa skrift. Talmud har haft ett enormt inflytande på judisk kultur och religionsutövning. I Encyclopedia of Judaism kan man läsa följande:
Det heter rabbinsk jude inte talmudjude men hans poäng är likväl giltig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in