2010-10-18, 23:12
Medlem
För 4-5 veckor sedan fick jag axeln ur led i samband med en fotbollsmatch. Jag åkte då direkt till närmaste sjukhus för att så snabbt som möjligt få den tillrättalagd. När jag kom dit fick jag morfin, men den hjälpte inte så pass mycket att jag kunde lugna ned mig(smärtorna var fortfarande enorma). Efter en stund märkte läkarna att känseln hade försvunnit i axeln och de bestämde sig för att söva mig, för att inte skada något i axeln mer än det redan var...iaf vad jag tror. Men då hade jag såklart käkat en banan i halvtid under matchen så då skulle ja behöva vänta i 5-6 timmar(då man inte får ha något i magen när man ska sövas). Men sen efter 5 timmars väntan ändrade doktorn sig och gav mig mer morfin för att vrida tillbaka den(lite konstig, men han ville väl inte vänta längre...). Det gick i alla fall bra att dra tillbaka den, men jag kunde inte röra armen något direkt efter.

Efteråt.
På grund av att nerven kom i kläm är min rörelseförmåga sämre än den var innan axeln gick ur led. Överarmen/utsidan av axeln är typ som förlamad(den går inte att spänna, den är alltid mjuk).

Jag går till sjukgymnast som säger att det kan ta upp till ett år innan armen blir fullt återställd(om den nu blir det??). Min fråga är då, om några fler har drabbats av samma nervskada och nedsatt rörelseförmåga i samband med axeln ur led(axelluxation)? och hur lång tid tog det då för er innan ni kom tillbaka i träning eller om ni gjorde det osv..

Tack till er som delar med er
Citera
2010-10-21, 01:57
Medlem
Krafses avatar
Sant, nervskador kan ta lång tid på sig att läka. Jag har skadat nerver både i handleden, axeln och i överarmen vid olika skador. Den i handleden (som dock bara påverkade känseln) tog ungefär 6 mån på sig att bli bra igen. Vill minnas att det var ungefär like fucked up i typ 5 mån, sen helt plötsligt började det repa sig. Så om det känns som om inget blir bättre, ge inte upp! Plötsligt kan det bestämma sig för att bli bra igen.

Lite kuriosa: (Inte direkt relaterat till dina problem men kanske är intressant ändå?)

Armbågen fick jag ur led i somras. Första gången det hände slog/vred jag både Ulna och Radiushuvudet ur led, plus att axeln fick sig en rejäl smäll också av trycket från överarmen. Jag landade med utsträckt arm i drygt 45 km/h så det blidde ju en ganska hård smäll, så krafterna åkte väl upp i axeln också antar jag.
Men iaf, jag drog tillbaks armen (var i chock så kände inte så mycket då) det lät som en blandning av "KRAAAS" och "KLOPP!!" om jag minns rätt. Skitäckligt haha. Jag trodde faktiskt något var brutet först iom det krasiga, knäppande ljudet, men det var det inte. Nerven i underarmen klarade sig OK denna gången, men jag hade lite ont i en nerv i axeln, det stack och gjorde ont inuti axeln och jag fick vara där och gnida hela tiden, annars kändes det äckligt och smärtade.

Sen nån vecka senare ploppade radiushuvudet plötsligt ur led igen när jag skulle rycka av ett grässtrå vid väggrenen. Hoppade omkring som en jäla indian och invinkade en bil, som inte stannade. Då blev jag putt och drog tillbaks armen själv. Radiusbenet ploppade tillbaks och smätte till en nerv i underarmen och det gjorde skitont att lyfta lättare saker efter det. Hade ont ända från handflatan till överarmen, sen axeln på det också, så hela armen var verkligen mörbultad.

Satt nån dag senare vid datorn och gned på underarmen, tryckte då, med handkraft, lite på den där tummuskeln i handflatan och radiushuvudet vid armbågen ploppade ur led igen. Fy fan vad jag hoppa till i datorstolen haha, ont ont!! Då fick jag nog och åkte till läkaren. Där fick jag en diagnos som löd: "Kalkutskott på Ulnas ledkant, ser ut som gamla avslitningar." - Vad som menas med "avslitningar" har jag ingen aning om, det kan väl inte vara ligament som faktiskt gått av helt?

Nåja..

Efter det hände inget mer. Förrän 45 dagar senare. Skulle kasta iväg en grästorva och Ulna felställdes, (var typ halvvägs ur led) och radiushuvudet åkte ur led igen. Denna gången var jag så van vid att få armbågen ur led så man blev varken chockad eller förvånad, så det gjorde extra ont att dra tillbaks grejerna. Men det gick, bara att svära lite, se ut som rage-face och rycka tills det sa plopp. Känslan precis efter man fått grejerna på plats är mycket besynnerlig. Det är som om armen låser sig krampaktigt, så man får mjuka upp den. Detta går dock fort.
Sen gav jag mig fan på att aldrig mer bryta upp skadan. Detta har jag lyckats hålla och armbågen har nu blivit mer stabil, men det går ju långsamt framåt såklart. Sen har nerverna blivit helt OK också, känner inte längre någon smärta i underarmen när jag lyfter saker, (kan lyfta/dra väldigt tungt nu men ej trycka lika hårt, så bänkpress och dylikt är inget att tänka på för tillfället) inte heller något i axeln eller liknande.

Enda problemet jag har kvar är smärta runt Ulna i vissa vinklar, men detta är inget som stör mig speciellt mycket. Man kan "knäppa loss det" om man spänner armbågen lite och rör den, man känner när det liksom knäpper loss och sen slutar det ta emot.
Senast redigerad av Krafse 2010-10-21 kl. 01:59.
Citera
2010-10-24, 10:41
Medlem
Okej tack för det, intressant läsning!

Ja, jag hoppas att axeln läker och återfår full känsel
Citera
2012-09-30, 17:51
Medlem
Jag satt just och funderade på denna gåta. Jag har haft mitt sen 2007 och inte blivit bra. Jag har blivit hängt med fingrar i armen, och sen var jag för arbetssam efteråt, drog i trädgren, och nu är jag utan känsel. Man vill jobba men kan inte. Om jag gör det gör det vansinnigt ont, hela kroppen verkar reagera. Benet svullnar, men om jag är lugn så är det bättre. Verkar ha skadat en nerv på nåt sätt. Krångligt tycker jag. Kanske man kan åka till Bangkok och försöka på ett sjukhus där????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in