2010-10-18, 23:12
För 4-5 veckor sedan fick jag axeln ur led i samband med en fotbollsmatch. Jag åkte då direkt till närmaste sjukhus för att så snabbt som möjligt få den tillrättalagd. När jag kom dit fick jag morfin, men den hjälpte inte så pass mycket att jag kunde lugna ned mig(smärtorna var fortfarande enorma). Efter en stund märkte läkarna att känseln hade försvunnit i axeln och de bestämde sig för att söva mig, för att inte skada något i axeln mer än det redan var...iaf vad jag tror. Men då hade jag såklart käkat en banan i halvtid under matchen så då skulle ja behöva vänta i 5-6 timmar(då man inte får ha något i magen när man ska sövas). Men sen efter 5 timmars väntan ändrade doktorn sig och gav mig mer morfin för att vrida tillbaka den(lite konstig, men han ville väl inte vänta längre...). Det gick i alla fall bra att dra tillbaka den, men jag kunde inte röra armen något direkt efter.
Efteråt.
På grund av att nerven kom i kläm är min rörelseförmåga sämre än den var innan axeln gick ur led. Överarmen/utsidan av axeln är typ som förlamad(den går inte att spänna, den är alltid mjuk).
Jag går till sjukgymnast som säger att det kan ta upp till ett år innan armen blir fullt återställd(om den nu blir det??). Min fråga är då, om några fler har drabbats av samma nervskada och nedsatt rörelseförmåga i samband med axeln ur led(axelluxation)? och hur lång tid tog det då för er innan ni kom tillbaka i träning eller om ni gjorde det osv..
Tack till er som delar med er
Efteråt.
På grund av att nerven kom i kläm är min rörelseförmåga sämre än den var innan axeln gick ur led. Överarmen/utsidan av axeln är typ som förlamad(den går inte att spänna, den är alltid mjuk).
Jag går till sjukgymnast som säger att det kan ta upp till ett år innan armen blir fullt återställd(om den nu blir det??). Min fråga är då, om några fler har drabbats av samma nervskada och nedsatt rörelseförmåga i samband med axeln ur led(axelluxation)? och hur lång tid tog det då för er innan ni kom tillbaka i träning eller om ni gjorde det osv..
Tack till er som delar med er