Citat:
Ursprungligen postat av machete
Jag är ingen cigarrkännare men rökte min första cigarr ikväll på några år. Riktigt gott faktiskt, så här i efterhand tände jag lite fel, men som sagt det kommer fler tillfällen. Jag tyckte min cigarr var god, en H. Upmann Coronas Major (Habanos Cuba) för 52 pix. Vad tycker ni cigarrconnoisseurer om denna? Om jag vill att min nästa cigarrupplevelse ska bli något alldeles speciellt, vad ska jag då köpa för nån? Gärna under hundralappen.
Om du vill ha något i hundrakronorsklassen som kan bli en riktigt bra smakupplevelse kommer här några rekommendationer. Några av dom kostar strax över 100 kronor men det är värt det, jag lovar.
Romeo y Julieta Cedros de Luxe No 1 (Lonsdale)
Rey del Mundo Choix Supreme (Robusto)
Vad som helst från Partagas (ett av mina favoritmärken), kanske en Serie "D" No 4 (Robusto)
Montecristo No. 4 (Corona), en av världens mest sålda cigarrer, brukar vara väldigt populär hos "nybörjare". Rekommenderar den starkt.
Cohiba Siglo II (Corona)
Något från Bolivar (ett annat av mina favoritmärken). Kanske en Royal Corona (Robusto).
Alla dessa är handrullade, kubanska cigarrer men det finns massor av bra från Dominikanska Republiken, Honduras och andra länder också.
Några exempel på, enligt mig, riktigt bra icke-kubaner i den prisklassen är:
Avo Maduro Belicoso (Belicoso)
Zino Platinum Grand Master Tubos (Robusto), kostar ca 150 kronor men jösses vad goda dom är.
Macanudo Hyde Park (Robusto)
Det som står inom paranteser () är façoner, alltså storleken/formaten på cigarrerna.
Du kan se en lista med olika façoner på
http://www.brobergstobakshandel.se/faconer.htm om du vill lära dig skillnaderna mellan t.ex. en corona och en robusto (som förmodligen är två av de vanligaste façonerna).