2008-08-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grefwen
Jag fick hem min humidor från Cuban Crafters igår och upptäckte att de inte hade skickat med någon propylenglykol. Någon som vet var man kan hitta detta i Karlskrona? Det verkar nämligen ha utgått ur sortimentet på apoteket...
Apoteket kan ta hem, men de krånglar ofta lite då de inte förstår applikationen, som inte är medicinsk. Koll det här inlägget på gamla Cigarrprat så tror jag det ordnar sig: http://peterholm.nu/carlscorona/foru...e.asp?ID=47735
Citera
2008-08-31, 01:05
Medlem
machetes avatar
Jag är ingen cigarrkännare men rökte min första cigarr ikväll på några år. Riktigt gott faktiskt, så här i efterhand tände jag lite fel, men som sagt det kommer fler tillfällen. Jag tyckte min cigarr var god, en H. Upmann Coronas Major (Habanos Cuba) för 52 pix. Vad tycker ni cigarrconnoisseurer om denna? Om jag vill att min nästa cigarrupplevelse ska bli något alldeles speciellt, vad ska jag då köpa för nån? Gärna under hundralappen.
Citera
2008-08-31, 10:45
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Jag är ingen cigarrkännare men rökte min första cigarr ikväll på några år. Riktigt gott faktiskt, så här i efterhand tände jag lite fel, men som sagt det kommer fler tillfällen. Jag tyckte min cigarr var god, en H. Upmann Coronas Major (Habanos Cuba) för 52 pix. Vad tycker ni cigarrconnoisseurer om denna? Om jag vill att min nästa cigarrupplevelse ska bli något alldeles speciellt, vad ska jag då köpa för nån? Gärna under hundralappen.
Om du vill ha något i hundrakronorsklassen som kan bli en riktigt bra smakupplevelse kommer här några rekommendationer. Några av dom kostar strax över 100 kronor men det är värt det, jag lovar.

Romeo y Julieta Cedros de Luxe No 1 (Lonsdale)
Rey del Mundo Choix Supreme (Robusto)
Vad som helst från Partagas (ett av mina favoritmärken), kanske en Serie "D" No 4 (Robusto)
Montecristo No. 4 (Corona), en av världens mest sålda cigarrer, brukar vara väldigt populär hos "nybörjare". Rekommenderar den starkt.
Cohiba Siglo II (Corona)
Något från Bolivar (ett annat av mina favoritmärken). Kanske en Royal Corona (Robusto).

Alla dessa är handrullade, kubanska cigarrer men det finns massor av bra från Dominikanska Republiken, Honduras och andra länder också.

Några exempel på, enligt mig, riktigt bra icke-kubaner i den prisklassen är:
Avo Maduro Belicoso (Belicoso)
Zino Platinum Grand Master Tubos (Robusto), kostar ca 150 kronor men jösses vad goda dom är.
Macanudo Hyde Park (Robusto)

Det som står inom paranteser () är façoner, alltså storleken/formaten på cigarrerna.
Du kan se en lista med olika façoner på http://www.brobergstobakshandel.se/faconer.htm om du vill lära dig skillnaderna mellan t.ex. en corona och en robusto (som förmodligen är två av de vanligaste façonerna).
Citera
2008-08-31, 11:45
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Text om cigarrer

Tack för tipsen, 00010000! Dessa cigarrer du listade hittar man dom hos gemene tobakshandlare med visst cigarrutbud eller får man gå till specialaffärer?
Citera
2008-08-31, 13:09
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Tack för tipsen, 00010000! Dessa cigarrer du listade hittar man dom hos gemene tobakshandlare med visst cigarrutbud eller får man gå till specialaffärer?
Jag kan inte uttala mig om utbudet i andra städer än Stockholm eftersom jag bor här och alltid ser till att ha humidoren full så det blir aldrig av att jag handlar någon annanstans än här (eller på tax-free när jag reser) och här finns det ju en hel del renodlade cigarrbutiker såväl som välsorterade tobakskiosker.

Men Montecristo, Romeo y Julieta och kanske med lite tur Cohiba kan man hitta hos lite mer seriösa tobakshandlare utan att för den skulle behöva vara renodlade cigarrbutiker.
Citera
2008-08-31, 15:17
Medlem
Citat:
...Jag tyckte min cigarr var god, en H. Upmann Coronas Major (Habanos Cuba) för 52 pix. Vad tycker ni cigarrconnoisseurer om denna?...
H. Uppman gör kanoncigarrer. En riktigt fin variant är Petit Corona som jag tror att den utmärkta och svenska cigarrhandlaren PolarCigar ( www.polarcigar.se )har fått in nu i sitt sortiment!

En cigarr som brukar få de flesta att utbrista wow är för övrigt cubanska Bolívar Petit Corona! Sedan finns det ju massor av ickecubanska cigarrer som är fantastiskt goda. En av mina favoriter är Camacho Corojo Monarca natural som också finns hos PolarCigar!
Citera
2008-09-02, 00:48
Bannlyst
En som är väldigt god med tanke på det låga priset och att den är en shortfiller och dessutom fabrikssnoppad är den ganska nya Guantanamera. Den största är Cristales, som är en storlek ungefär mellan Corona och Gran Corona. 22-25 kr. Kvaliteten kan dock variera.
Citera
2008-09-02, 16:47
Bannlyst
Vill tillägga att jag har prövat många dyra handrullade longfillercigarrer och tyckt att de har varit betydligt överreklamerade. Ofta är det t.ex. svårt att få drag i dem, fast jag har en riktig cigarrsnoppare och cigarrerna är förvarade som de ska. Dessutom är smaken ofta en besvikelse.
Citera
2008-09-02, 18:52
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Vill tillägga att jag har prövat många dyra handrullade longfillercigarrer och tyckt att de har varit betydligt överreklamerade. Ofta är det t.ex. svårt att få drag i dem, fast jag har en riktig cigarrsnoppare och cigarrerna är förvarade som de ska. Dessutom är smaken ofta en besvikelse.
Provat W&D? Köpte en låda sådana när jag ändå beställde en massa annat från USA, typ för att ha som billiga bjudcigarrer. De var så trevliga att jag rökte upp alla själv!
Ingen religiös upplevelse, men en väldigt bra vardagscigarr.
Citera
2008-09-02, 22:25
Bannlyst
W&B menar du väl? Tror jag har prövat den för längesedan.
Citera
2008-09-02, 23:01
Medlem
Citat:
Vill tillägga att jag har prövat många dyra handrullade longfillercigarrer och tyckt att de har varit betydligt överreklamerade. Ofta är det t.ex. svårt att få drag i dem...
Det är sant att detta gissel ofta har drabbat de cubanska märkena. Men, sedan 2006 har en dramatisk förbättring gjorts! Inte bara draget är bättre generellt utan det verkar även som om cigarrerna inte längre behöver lagras lika länge för att smaka riktigt bra. Många cigarrer som tidigare behövde 3-5 år på sig innan de levererade på riktigt smakar nu alldeles utmärkt direkt! Observera att jag inte är någon habanofil eller förespråkare av dyra cigarrer men jag har bara inte kunnat undgå att märka och imponeras av detta!

Vill man botanisera bland de billigare cubanska märkena så tycker jag att José L. Piedra Brevas och Quintero Nacionales från 2006 och framåt är extremt prisvärda cigarrer!
Citera
2008-09-02, 23:05
Medlem
00010000s avatar
Citat:
W&B menar du väl? Tror jag har prövat den för längesedan.
Jag tror han menar W&D.
http://www.absolutecigars.com/WD-cigars.html
http://www.coronacigar.com/products/...d223_cid8.html
http://www.cigars-now.com/cigar/W_D_...gars/index.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här