Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hösten är svamptid och det blir mycket kantareller. Vad tycker ni om gula kantareller jämfört med trattkantareller? Jag pallar inte åka ut i skogen och leta själv utan köper mina på ICA eller på torget. De gula är minst dubbelt så dyra än trattisarna. Tycker ni att skillnaden i smak motiverar prisskillnaden?
Jag har aldrig köpt svamp i affär, men trattisar är mer av en krydda skulle jag säga. Smaken är lite annorlunda, men starkare än gul kantarell. Jag brukar aldrig ha dem till samma saker.
Gul kantarell kör jag i svampstuvning, omeletter, smörstekta på mackor och smörstekta till stekar. Ibland om man vill ha det extra köttigt och inte så stark smak kan man blanda ut med gul eller blek taggsvamp i alla de saker jag skrev ovan, förutom smörstekta till stek, då vill man kanske ha så mycket smak som möjligt.
Trattisar använder jag även smörstekta till stekar men inte något av de andra sakerna jag skrev. Däremot brukar jag göra trattkantarellsoppa, med mjölk, smör, lite mjöl, köttbuljong och trattisar.
I såser (stekspad+grädde+rödvin+trattisar) till stekar eller direkt utsmörade på stekar i marinaden kör jag också ofta trattisar, så ja det är mer som en krydda.
Om man bara smörsteker trattisar och har på en macka tycker jag de är nästan kväljiga, väldigt tung smak, mycket umami.
Så det är olika saker, men jag använder med gul kantarell än trattkantarell totalt sett. Om det motiverar prisskillnaden vet jag inte, det är kanske svårare att plocka större mängder trattisar. Själv brukar jag tycka trattisar är lättare att hitta, men det blir kanske mindre total massa.
Men du lär ju använda mindre trattisar så på det sättet är kanske priset rättfärdigat.
Köp lite av båda kanske, ibland går det fint att blanda, 3 delar gul 1 del trattis, stekt i smör till viltstek.