2010-10-18, 21:30
Medlem
Mohaves avatar
Hösten är svamptid och det blir mycket kantareller. Vad tycker ni om gula kantareller jämfört med trattkantareller? Jag pallar inte åka ut i skogen och leta själv utan köper mina på ICA eller på torget. De gula är minst dubbelt så dyra än trattisarna. Tycker ni att skillnaden i smak motiverar prisskillnaden?
Citera
2010-10-18, 21:33
Medlem
Sjuknesss avatar
båda är goda, köp en av vardera vettja
Citera
2010-10-18, 21:35
Medlem
g-molls avatar
Jag tycker inte smakskillnaden motiverar dubbelt pris! Karl-Johansvamp däremot skulle jag betala mer för, om det inte var så att jag plockade själv!
Citera
2010-10-18, 21:36
Medlem
Hur mycket kostar svamp? Jag plockar alltid själv.

Vanliga gula smakar ju bra mycket mer. Jag hade köpt såna.
Citera
2010-10-18, 21:36
Medlem
Failguards avatar
Tratt är mycket bättre så man sällan måste tillsätta sötma till dem för att få bort "tjenobyl" smaken
Citera
2010-10-18, 21:39
Medlem
Mohaves avatar
På mitt ICA kostar de gula 29 kr/hg och trattisarna 13 kr/hg. Tycker själv - efter att ha provat båda - att trattisarna är det bättre köpet. Då kan man ju köpa dubbelt så mycket.
Citera
2010-10-18, 22:17
Medlem
jimboo89s avatar
Jag tycker dom gula smakar mer än trattarna men det är inte värt dubbla priset..
Citera
2010-10-18, 23:12
Medlem
rayraviolis avatar
Stor skillnad i min mening. Jag föredrar de gula i de flesta sammanhang. Köttigare med mer distinkt speciell smak. Men trattisar är verkligen inte fy skam heller!
Citera
2010-10-19, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hösten är svamptid och det blir mycket kantareller. Vad tycker ni om gula kantareller jämfört med trattkantareller? Jag pallar inte åka ut i skogen och leta själv utan köper mina på ICA eller på torget. De gula är minst dubbelt så dyra än trattisarna. Tycker ni att skillnaden i smak motiverar prisskillnaden?

Jag har aldrig köpt svamp i affär, men trattisar är mer av en krydda skulle jag säga. Smaken är lite annorlunda, men starkare än gul kantarell. Jag brukar aldrig ha dem till samma saker.
Gul kantarell kör jag i svampstuvning, omeletter, smörstekta på mackor och smörstekta till stekar. Ibland om man vill ha det extra köttigt och inte så stark smak kan man blanda ut med gul eller blek taggsvamp i alla de saker jag skrev ovan, förutom smörstekta till stek, då vill man kanske ha så mycket smak som möjligt.

Trattisar använder jag även smörstekta till stekar men inte något av de andra sakerna jag skrev. Däremot brukar jag göra trattkantarellsoppa, med mjölk, smör, lite mjöl, köttbuljong och trattisar.
I såser (stekspad+grädde+rödvin+trattisar) till stekar eller direkt utsmörade på stekar i marinaden kör jag också ofta trattisar, så ja det är mer som en krydda.
Om man bara smörsteker trattisar och har på en macka tycker jag de är nästan kväljiga, väldigt tung smak, mycket umami.

Så det är olika saker, men jag använder med gul kantarell än trattkantarell totalt sett. Om det motiverar prisskillnaden vet jag inte, det är kanske svårare att plocka större mängder trattisar. Själv brukar jag tycka trattisar är lättare att hitta, men det blir kanske mindre total massa.
Men du lär ju använda mindre trattisar så på det sättet är kanske priset rättfärdigat.
Köp lite av båda kanske, ibland går det fint att blanda, 3 delar gul 1 del trattis, stekt i smör till viltstek.
Citera
2012-09-09, 00:15
Medlem
Trattksar.lättare att rensa och jättegoda, särskilt tillsammans med älg eller ren.

.
Citera
2012-09-09, 00:22
Medlem
Lys avatar
Trattisar ar klart godare an vanliga kantareller, aven om de oxa ar goda. Trattisar ar kul att plocka, latta att rensa, latta att torka for forvaring. Fan, nu vill jag aka till Sverige pa en gang!!! Finns inga trattisar har...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in