Såg not Nothing but Trouble idag med chevy chase. Där sa domaren i slutet typ " Jävlar, kolgruvorna har börjat brinna ".
Har även hört detta av bla en gammel släkting som jobbade i kolgruvor i tyskland. Att när en kolgruva stängs få dessa aldrig förseglas pga just risken för att gruvan självantäder o börjar brinna.
Stämmer verkligen detta? Alltså ett vardagsbekymmer för mig pga mitt Ue-intresse o just möjliga kolgruve utflykter. Finns för övrigt massor av dessa även här i landet då även vi bröt kol innan.
Senast redigerad av Bluebeast72 2010-10-18 kl. 20:40.
Kolgruvor lär kunna fyllas med lättantändlig gas har jag hört, Syretillförseln är ju en annan femma. Ett dagbrott där kolen är ren och luftig borde väl kunna brinna om man har otur.
Jag är inte expert på detta ämne, endast spekulationer...
Tja, kol används ju som bränsle, men annars känns det som att det brukar vara ganska fuktigt nere i gruvor överlag. Svårt för elden att sprida sig kan tyckas.
Där finns väl en kolgruva i USA som brunnit i 30 år eller så..det ligger och pyr över flera kvadrakilometer - under marken, kommer inte ihåg var - måste vara i apalacerna ngnstns??
damn 2 min för sen , well nu vet jag var det ligger ivarje fall