2010-10-18, 12:10
Medlem
thailuders avatar
Hej kära Flashback!
Efter 3 besök hos vårdcentralen, olika läkare vid samtliga tillfällen, olika svar och kvarstående symptom så tänkte jag att jag skulle vända mig hit, för att se ifall någon av er har upplevt samma sak, eller kanske vet vad det kan bero på.

Onsdag kväll för tre veckor sedan så fick jag andnöd, kom som en smäll på käften helt utan förvarning. Känslan jag fick och fortfarande har är att jag inte får nog med syre, som att jag andas in för lite och ut för mycket. Tänkte inte så jättemycket på detta utan gick och gymmade i vanlig ordning dagens efter. Sedan dess har jag varit i viloläge.

Till detta hör även att jag blir ruskigt lätt andfådd, t.ex av att springa upp till 3e våningen, springa 150m eller lyfta flyttkartong på ca. 50kg ner för en våning. När jag blir andfådd får jag även ruskigt ont i luftvägarna, ända ner till lungorna. Precis samma känsla som om man utför konditionsträning när man är sjuk. Har ingen feber, enda andra symptomet är att jag är lite täppt i näsan, vilket jag alltid är, mer eller mindre.

Första läkaren tog snabbsänka och lyssnade på lungor och hjärta, inga fel på någonting enligt henne.

Andra läkaren gjorde lite mer, EKG, skrapa bak i gommen, snabbsänka, lyssnade etc. Ingen infektion, EKG normalt, ingenting av skrapningen. Han tyckte dock jag lät ganska tät i övre luftvägarna så han diogniserade akut luftvägskatarr. Jag fick någon slemmlösande medicin som skulle lösa upp detta slem, samt att jag skulle återkomma om det inte blev bättre efter en vecka. (Har ej någon hosta, inte heller haft).

Efter en vecka återkom jag då jag inte är bättre på något sätt, möjligtvis att andnöden har lagt sig lite, men den är inte helt borta, resten av symptomen återstår. Fick nu svaret att detta sitter i huvudet på mig, vilket jag inte köper, då jag som sagt blir andfådd av minsta lilla ansträngning. Detta är helvete är nu inne på tredje veckan, och jag längtar tillbaka till gymmet och normal sömn.

Gymmat regelbundet i 2+ år, väger ca 93kg på 1.87m, så jag är inte jättesmal, men inte heller specielt tjock. Även tränat thaiboxning en hel del i mitt liv, men inte på 1 år nu då det lagts ner.

Ledsen för all text, men känner att det är bäst att jag tar upp allt, om det återstår några frågor så svarar jag givetvis på dessa.
Citera
2010-10-18, 12:26
Bannlyst
Jag fått samma svar. och är i exakt samma situation.

Den enda förklaringen visat sig vara psykosomatiskt. Men har som du själv "svårt o köpa" det.

Men jag vet att när det utrycker sig på ett extremt plan så kan ångest spela över så qatt det känns helt fysiskt. hoppas det är ngn tröst att fler är som du.
Senast redigerad av a-1 2010-10-18 kl. 12:28.
Citera
2010-10-18, 20:08
Medlem
Jag har haft samma skit minus andfåddheten i över 3 månader nu, lider med dig. Svårt att dra in luft, vid djupa andetag så gör det ont och det känns som att man inte får in syre.

Väntar fortvarande på en diagnos, just nu bryr jag mig inte om vad, fysiskt som psykiskt bara jag vet vad det är så jag vet hur jag ska bli av med det!

Har dem kollat upp dig för lungkollaps?
Citera
2010-10-18, 20:41
Medlem
Hade svårt att syresätta min kropp vilket gav symptom som att inte kunna få in tillräckligt med luft hur jag än försökte och flåsade.

I mitt fall var det blodtrycket/pulsen som hade sjunkit som en sten, direk när jag fick syrgas i en mask så försvann svårigheterna att få luft och sedan var det godnatt och operation.

Idag andas jag bättre än förr.
Citera
2010-10-18, 21:57
Medlem
Astma. Be dom göra en spirometri på dig, hade precis samma symtom som dig innan jag fick reda på att jag hade astma, det va liksom samma tjöt på läkarna som dom sagt till dig att det sitter i huvudet osv tills jag insistera på en spirometri.

Har du fler frågor får du gärna PMA!

Lycka till
Citera
2010-10-18, 23:17
Medlem
thailuders avatar
Tackar för alla svar, är ytterst tacksam, tyvärr vet jag inte om något av svaren är 'svaret', men jag är lika tacksam endå.

Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Jag har haft samma skit minus andfåddheten i över 3 månader nu, lider med dig. Svårt att dra in luft, vid djupa andetag så gör det ont och det känns som att man inte får in syre.

Väntar fortvarande på en diagnos, just nu bryr jag mig inte om vad, fysiskt som psykiskt bara jag vet vad det är så jag vet hur jag ska bli av med det!

Har dem kollat upp dig för lungkollaps?

Tror jag inte, men borde de inte upptäcka det när de lyssnar på lungorna? För det har de gjort 3 gånger nu och sagt att det låter normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Hade svårt att syresätta min kropp vilket gav symptom som att inte kunna få in tillräckligt med luft hur jag än försökte och flåsade.

I mitt fall var det blodtrycket/pulsen som hade sjunkit som en sten, direk när jag fick syrgas i en mask så försvann svårigheterna att få luft och sedan var det godnatt och operation.

Idag andas jag bättre än förr.

Blodtryck och puls är bra, även blodvärdet är bra, något överkant dock, men det har jag alltid haft. När det gäller syresättningen så är även den normal. Hade endast andnöden varit problemet hade jag nog efter att veta detta trott att det var psykiskt. Men med andfåddheten och smärtan jag upplever när jag blir andfådd så tror jag inte på den förklaringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Quicksilver87
Astma. Be dom göra en spirometri på dig, hade precis samma symtom som dig innan jag fick reda på att jag hade astma, det va liksom samma tjöt på läkarna som dom sagt till dig att det sitter i huvudet osv tills jag insistera på en spirometri.

Har du fler frågor får du gärna PMA!

Lycka till

Har alltid haft "förkylningsastma". Jag har fått inhalera ventolin tillsammans med syrgas, men svarar inte på det alls. Så detta har ej med min "förkylningsastma" att göra. Svarar heller inte på bricanylen jag har hemma.
Senast redigerad av thailuder 2010-10-18 kl. 23:25.
Citera
2010-10-19, 09:01
Medlem
Vet inte på vilka sett de kan upptäcka det på. I mitt fall så röntgade dem mig.

Såg nu att du väger 93 på 187, "spontan lungkollaps" som dem misstänkte på mig, var för att jag är ganska smal, med motiveringen att det är ganska vanligt för unga smala män att få spontana lungkollaps. Tror jag haft det vid ett 5-tal gånger, men det har fixat till sig av sig självt (gör det oftast fick jag intrycket av). Känns som om luften går ur en och det är svårt att andas, men detta har alltid gått över efter någon minut eller i värsta fall en halv-hel dag. Medan detta tillstånd snart knaprar sig in på 3½ månad.

Det har varit flera som har lyssnat på lungor, hjärta mage och rygg (besökte olika läkare vid olika tillfällen) men dem skickade ändå mig till röntgen-monstret.

Enligt wikipedia så kan man också misstänka lungkollaps vid extremt lågt blodtryck och hög yrsel men man bör röntga, om inte bara för att se vart kollapsen befinner sig.

Men det verkar inte som om du är i riskzonen, fast det innebär ju inte att det skadar att fråga om läkaren tycker att ett lungkollaps kan vara troligt?

Edit: Har dem gjort ett "syremättnadsprov" på dig? Du får någon liten apparat fastklämd på fingret, ser ut som en modifierad klädnypa. Allt under typ 95% är onormalt, först mätte jag 64% (sköterskan blev helt chockad eftersom att jag typ borde vara medvetslös eller grymt desorienterad), sedan mätte jag ca 80 och tredje gången gillt så mätte jag typ 92%. Sen vid ett annat tillfälle fick jag 98% så det var nog bara fel på den klämman jag fick vid första tillfällena.

Edit 2: Har du fått blåsa i en "PEF"? Ser bokstavligen ut som en toarulle med någon mätare på.

Edit 3: () Har du upplevt något som du skulle kunna tro utlösa något psykiskt besvär? Många har också föreslagit något psykosomatiskt för mig, men det kom så plötsligt och jag var inte med om någon händelse som jag skulle uppfatta som att det skulle ge mig något sådant besvär.
Senast redigerad av Kabelbounse 2010-10-19 kl. 09:10.
Citera
2010-10-19, 12:45
Medlem
thailuders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Vet inte på vilka sett de kan upptäcka det på. I mitt fall så röntgade dem mig.

Såg nu att du väger 93 på 187, "spontan lungkollaps" som dem misstänkte på mig, var för att jag är ganska smal, med motiveringen att det är ganska vanligt för unga smala män att få spontana lungkollaps. Tror jag haft det vid ett 5-tal gånger, men det har fixat till sig av sig självt (gör det oftast fick jag intrycket av). Känns som om luften går ur en och det är svårt att andas, men detta har alltid gått över efter någon minut eller i värsta fall en halv-hel dag. Medan detta tillstånd snart knaprar sig in på 3½ månad.

Det har varit flera som har lyssnat på lungor, hjärta mage och rygg (besökte olika läkare vid olika tillfällen) men dem skickade ändå mig till röntgen-monstret.

Enligt wikipedia så kan man också misstänka lungkollaps vid extremt lågt blodtryck och hög yrsel men man bör röntga, om inte bara för att se vart kollapsen befinner sig.

Men det verkar inte som om du är i riskzonen, fast det innebär ju inte att det skadar att fråga om läkaren tycker att ett lungkollaps kan vara troligt?

Edit: Har dem gjort ett "syremättnadsprov" på dig? Du får någon liten apparat fastklämd på fingret, ser ut som en modifierad klädnypa. Allt under typ 95% är onormalt, först mätte jag 64% (sköterskan blev helt chockad eftersom att jag typ borde vara medvetslös eller grymt desorienterad), sedan mätte jag ca 80 och tredje gången gillt så mätte jag typ 92%. Sen vid ett annat tillfälle fick jag 98% så det var nog bara fel på den klämman jag fick vid första tillfällena.

Edit 2: Har du fått blåsa i en "PEF"? Ser bokstavligen ut som en toarulle med någon mätare på.

Edit 3: () Har du upplevt något som du skulle kunna tro utlösa något psykiskt besvär? Många har också föreslagit något psykosomatiskt för mig, men det kom så plötsligt och jag var inte med om någon händelse som jag skulle uppfatta som att det skulle ge mig något sådant besvär.

Tack för svaret, syresättningen ligger 98-100%, PEF:ar helt normalt. Men ska göra som du sa och fråga dem om spontan lungkolapps å be dem skicka mig till röntgen för att kolla om de kan se något då, ska boka tid till imorgon tänkte jag, har listat om mig till en annan vårdcentral då jag finner min nuvarande loj och oseriös.

Vad det gäller 'edit 3', så nej, mina bekymmer kom som en smäll på käften onsdag kväll för nu 3 veckor sedan, runt 21:00-22:00 tiden, när jag i vanlig ordning satt och lirade lite LoL, gick och gymmade som vanligt dagen efter, men sedan dess har jag inte kunnat anstränga mig fysiskt utan att bli fruktansvärt andfådd (blir andfådd av minsta möjliga ansträngning, sprang runt 250m igår, det gick inte alls) samt få en obehaglig smärta i luftvägarna samtidigt.

Jag tänkte att det kanske kunde vara något jag fått efter att ha överansträngt mig, då jag har tröttat ut mig fysiskt något så fruktansvärt under en längre tid, men det måste gå och se på något sett. Har frågat om det kan vara TWAR, hjärtmuskelinflammation eller något liknande också, men det har visat sig negativt

Men som sagt, ska be dem skicka mig på röntgen... Tack för svaret åter igen.
Citera
2010-10-19, 14:58
Medlem
Prodelins avatar
Oftast beror det på att man blivit för fet så kolla din vikt först innan du kontaktar läkare.
Citera
2010-10-19, 19:11
Medlem
thailuders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Oftast beror det på att man blivit för fet så kolla din vikt först innan du kontaktar läkare.

Gick upp 30kg på den kvällen, och helt plötsligt kom andnöden och jag började bli andfådd av att gå upp till min lägenhet på 3:e våningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in