Såhär svarade jag Bademjoon på pm han skickade...
-------------
Jag har själv läst i Göteborg, och kan kanske därför inte sprida något fullständigt ljus över situationen i Uppsala och Stockholm, men kan dela med mig av vad jag vet via kompisar som läst där.
Utbildningen i Sthlm är väldigt traditionell, på gott och ont. Årskullarna är väldigt stora, och undervisningen är till den allra största del baserad på föreläsningar och självstudier. Man har däremot fördelen av att vara den största juridiska institutionen i landet. Stor bibliotek, stor kompetens etc.
I Uppsala arbetar man med s.k. basgrupper. Dvs grupper av studenter som följs åt under terminen. Målet är att ge möjlighet till mer praktiskt, konkret arbete, vana att arbeta i grupp och att faktiskt lära sig lösa juridiska problem. Självklart har man också föreläsningar.
Fördelen anses vara just som jag skrev ovan, man får en praktisk vana, och man får ett lite mer reglerat studieschema. Det krävs inte riktigt lika mkt självdiscplin. Däremot får man inte den tidsmässiga frihet som kanske ges i Sthlm.
I övrigt ska du ju reflektera över saker som den allmänna studenmiljön, bostäder etc. Vill du vara i en studentstad, med dess möjligheter (men också BARA studenter) eller i en storstad, med dess möjligheter (men utan studentanpassad uteliv etc)?
Tycker också du ska kolla upp de andra orterna. Lund har mycket gemensamt med Uppsala som stad, men juridikutbildningen är rätt traditionell. Göteborg framhävs ofta som en bra affärsjuridiskt inriktad utbildning, dock itne med samma tunga traditioner.
Umeå hart fördelen av att vara en liten ort, med en småskalig utbildning, där "alla känner alla".
Har du fler frågor om exakt kan du kontakta studievägledarna eller sstudenter på orterna...
De juridiska föreningarna kan assistera dig om du vill komma i kontakt med studenter från de olika ställena.Du hittar dem via:
www.jf.se - Lund
www.juridiskaforeningen.se - Göteborg
www.jf.su.se Sthlm
www.juridiskaforeningen.org - Uppsala
www.jf-umea.se - Umeå
Lycka till...
-----------
Nu är ju detta svaret lite mer neutralt än de som kommit ovan, med en skön "jag är lite ballare än du, och kolla hur lite man behöver plugga"-attityd.
Hoppas därför det kan vara användbart...
/J