• 1
  • 2
2004-06-20, 00:02
Medlem
Bademjoons avatar
Tänkte höra med Er på FB (som läst/läser eller rent av känner ngn som läser) om vad Ni har för uppfattning om de olika fakulteten och deras undervisning.

Tänkte börja plugga nu till HT - och har blivit lite osäker på vilket program jag ska välja.

Har hört att man tillämpar ngn problembaserad inlärningsmetod i uppsala som innebär att lärarna inte håller föreläsningar etc - utan att det är elever som hålleri lektionerna. Inte heller får man några läsanvisningar. Jag tycker personlien att det låter väldigt krångligt utan läsanvisningar. Hur ska man då t.ex. veta vilka rättsfall som är aktuella etc?

I stockholm har jag hört att man har föreläsningar och att det är lite "enklare" att hänga med. Någon som vet?

Orolig som fan - och det enda studievägledarna på respektive ort säger är; om Du är osäker ska du inte läsa överhuvudtaget.

Har sedan tidigare läst JIKEN, så jag tycker att jag bör ha ett försprång - men inte så att jag kan läsa in kursliteratur utan läsanvisningar, särskilt i en så krävande utbildning som juristlinjen/programmet.
Citera
2004-06-20, 10:53
Medlem
Rob Halfords avatar
Nu är det rätt svårt för mig att jämföra de olika utbildningarna eftersom jag själv bara har erfarenheter från Stockholm, men min rekommendation till dig blir ändå Stockholm.

Enligt vad jag hört måste du masa dig till skolan så gott som varje dag i Uppsala och dessutom stanna där hela dagen. I Stockholm går du till skolan max 3 timmar om dagen cirka 2-3 dagar i veckan. Tiden du tillbringar i skolan blir än mindre om du helt hoppar över föreläsningarna då dessa allt som oftast inte tillför dig något.

Med Uppsalas upplägg på lektioner med problembaserad inlärning blir du mer eller mindre tvungen att lägga ner en massa tid på kvällarna till morgondagens lektion. Något som är ytterst ovanligt i Stockholm att du behöver göra. Dessutom ryggar jag instinktivt tillbaka av rädsla när jag hör orden problembaserad inlärning eftersom sådan ofta bedrivs i s.k. basgrupper – något som innebär grupparbeten….

Vad menar du med läsanvisningar? I Stockholm får du en litteratur lista som innehåller den kurslitteraturen som anses behövas läsa för att klara av kursen. Den kan oftast tas med en nypa salt. En hel del av böckerna byter du ut på s.k. ”fuskisar” – tunna introduktionsböcker till ämnet. Andra låter du helt enkelt bli att öppna. Rättsfallen hoppar du helt över – rättsfall som anses som viktiga i kursen beskrivs ändå i litteraturen.

Betänk även att du i Uppsala tentar av en termin åt gången. Och i Stockholm tentar du av kurser mellan 4-15 poäng.

I Stockholm slipper du helt och hållet det ”mysiga och trevliga” studentlivet. Ett liv som i mina ögon mest verkar gå ut på att besöka skabbiga hak och dricka billig och dålig öl.

Är du osäker skall du givetvis testa om det passar dig. Skulle det sen visa sig att det inte gör det är det bara att hoppa av! Lyssna inte på studievägledaren!

Tro sen inte att utbildningen är krävande. Krävande utbildningar är läkarlinjen eller tekniskfysik. Tiden du spenderar på juristlinjen med skolarbete är minimal! Själv lägger jag ner 0-4 timmar i veckan på skolan. En till tre veckor innan tenta höjer jag den tiden till cirka 4-6 timmar om dagen. Detta studieupplägg har lett till att jag har Ab i samtliga kurser utom en där jag har Ba. Det är inte direkt gräddan av eleverna som uttalar sig i olika sammanhang och berättar för chockerade läsare hur mycket tid man måste lägga ner på studierna när man läser på juristlinjen.

Någon som har erfarenheter från Uppsala får gärna fylla i och rätta mig om jag har fel. Även studenter får Stockholm som inte delar min syn på utbildningen och kraven som linjen ställer.
Citera
2004-06-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Betänk även att du i Uppsala tentar av en termin åt gången. Och i Stockholm tentar du av kurser mellan 4-15 poäng.
En liten korrigering: 2-15 poäng ska det vara. Se: http://www.juridicum.su.se

Juristlinjen i Stockholm har högst status bland arbetsgivare också. Det sägs att de har bäst lärare. Det är lättare att rekrytera jurister från arbetslivet där. (domare, advokater och kronkalle kommer och föreläser/håller i lektioner och seminarium)

/Jur.kand i Januari 2005 kanske... (Stockholm)
Citera
2004-06-20, 11:10
Medlem
Bademjoons avatar
Citat:
Nu är det rätt svårt för mig att jämföra de olika utbildningarna eftersom jag själv bara har erfarenheter från Stockholm, men min rekommendation till dig blir ändå Stockholm.

Enligt vad jag hört måste du masa dig till skolan så gott som varje dag i Uppsala och dessutom stanna där hela dagen. I Stockholm går du till skolan max 3 timmar om dagen cirka 2-3 dagar i veckan. Tiden du tillbringar i skolan blir än mindre om du helt hoppar över föreläsningarna då dessa allt som oftast inte tillför dig något.

Med Uppsalas upplägg på lektioner med problembaserad inlärning blir du mer eller mindre tvungen att lägga ner en massa tid på kvällarna till morgondagens lektion. Något som är ytterst ovanligt i Stockholm att du behöver göra. Dessutom ryggar jag instinktivt tillbaka av rädsla när jag hör orden problembaserad inlärning eftersom sådan ofta bedrivs i s.k. basgrupper – något som innebär grupparbeten….

Vad menar du med läsanvisningar? I Stockholm får du en litteratur lista som innehåller den kurslitteraturen som anses behövas läsa för att klara av kursen. Den kan oftast tas med en nypa salt. En hel del av böckerna byter du ut på s.k. ”fuskisar” – tunna introduktionsböcker till ämnet. Andra låter du helt enkelt bli att öppna. Rättsfallen hoppar du helt över – rättsfall som anses som viktiga i kursen beskrivs ändå i litteraturen.

I Stockholm slipper du helt och hållet det ”mysiga och trevliga” studentlivet. Ett liv som i mina ögon mest verkar gå ut på att besöka skabbiga hak och dricka billig och dålig öl.

Är du osäker skall du givetvis testa om det passar dig. Skulle det sen visa sig att det inte gör det är det bara att hoppa av! Lyssna inte på studievägledaren!

Tro sen inte att utbildningen är krävande. Krävande utbildningar är läkarlinjen eller tekniskfysik. Tiden du spenderar på juristlinjen med skolarbete är minimal! Själv lägger jag ner 0-4 timmar i veckan på skolan. En till tre veckor innan tenta höjer jag den tiden till cirka 4-6 timmar om dagen. Detta studieupplägg har lett till att jag har Ab i samtliga kurser utom en där jag har Ba. Det är inte direkt gräddan av eleverna som uttalar sig i olika sammanhang och berättar för chockerade läsare hur mycket tid man måste lägga ner på studierna när man läser på juristlinjen.

Någon som har erfarenheter från Uppsala får gärna fylla i och rätta mig om jag har fel. Även studenter får Stockholm som inte delar min syn på utbildningen och kraven som linjen ställer.

Tack för klargörandet! Jag tror personligen att stockholm skulle passa mig bättre - med tanke på den problembaserade inlärningsmetod de har i Uppsala = grupparbeten.

EN fråga till dig; Hur bedrivs undervisningen? Är det mycket föreläsningar (det undervisningssätt som är vanligt på t.ex. ekonomutbildningar etc.) - eller är det mycket seminarier där eleverna ska ha hand om utbildningen?
Citera
2004-06-20, 11:14
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
En liten korrigering: 2-15 poäng ska det vara. Se: http://www.juridicum.su.se

Juristlinjen i Stockholm har högst status bland arbetsgivare också. Det sägs att de har bäst lärare. Det är lättare att rekrytera jurister från arbetslivet där. (domare, advokater och kronkalle kommer och föreläser/håller i lektioner och seminarium)

Nu ser inte jag direkt rättsteknik som en tenta... Men visst, du har rätt! Ryggdunk på dig för att du upptäckte det!

edit: och dessutom: företagsekonomi ...
Citera
2004-06-20, 11:24
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bademjoon
EN fråga till dig; Hur bedrivs undervisningen? Är det mycket föreläsningar (det undervisningssätt som är vanligt på t.ex. ekonomutbildningar etc.) - eller är det mycket seminarier där eleverna ska ha hand om utbildningen?

Som jag skrev ovan bedrivs undervisning i form av både föreläsningar och lektioner (seminarier). Till vissa seminarier förväntas du ha läst rättsfall eller svarat på övningsfrågor. Kan rekommenderas att du gör på de kurserna där du får poäng till tentan för aktivitet under lektionstid. Till övriga kurser vete fan om det är värt det…. Det är dock alltid en lärare som har undervisningen och antalet gånger studenter redovisar inför övriga gruppen är lätt räknade.

På alla kurser har du både seminarier och förläsningar på centrala delar.

Ställ mer frågor om det är något du vill veta så skall jag försöka svara även på dem.
Citera
2004-06-20, 11:32
Medlem
LadyTieras avatar
flyttas till arbetsliv och utbildningar från kriminologi
Citera
2004-06-20, 12:49
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Lite lustig vändning på den här diskussionen. Svaret från Rob Halford handlar mer om var, Uppsala eller Stockholm, man behöver plugga så lite som möjligt.

Om det nu är så att Bademjoon tänker lägga ner 4,5 år och en hel del pengar på att skaffa sig en utbildning ser jag det som vettigast att göra det där han lär sig mest, inte där det är så mycket fritid som möjligt.

PBI har använts i Uppsala under flera år. Det innebär att studenterna själva redan under studietiden lär sig tekniker de senare använder sig av i sina resp. arbeten.

Det verkar dessutom som att PBI kommer att införas vid läkarprogrammet VT -05 i Uppsala.
Citera
2004-06-20, 13:53
Medlem
SuiGeneriss avatar
Tror knappast man kommer undan PBL/PBI/seminarieövningar någonstans numera. Specialkurserna och examensuppsatsen var en befrielse, då man äntligen slapp vara beroende av andra hehe.
Citera
2004-06-20, 14:55
Medlem
Såhär svarade jag Bademjoon på pm han skickade...

-------------
Jag har själv läst i Göteborg, och kan kanske därför inte sprida något fullständigt ljus över situationen i Uppsala och Stockholm, men kan dela med mig av vad jag vet via kompisar som läst där.

Utbildningen i Sthlm är väldigt traditionell, på gott och ont. Årskullarna är väldigt stora, och undervisningen är till den allra största del baserad på föreläsningar och självstudier. Man har däremot fördelen av att vara den största juridiska institutionen i landet. Stor bibliotek, stor kompetens etc.

I Uppsala arbetar man med s.k. basgrupper. Dvs grupper av studenter som följs åt under terminen. Målet är att ge möjlighet till mer praktiskt, konkret arbete, vana att arbeta i grupp och att faktiskt lära sig lösa juridiska problem. Självklart har man också föreläsningar.
Fördelen anses vara just som jag skrev ovan, man får en praktisk vana, och man får ett lite mer reglerat studieschema. Det krävs inte riktigt lika mkt självdiscplin. Däremot får man inte den tidsmässiga frihet som kanske ges i Sthlm.

I övrigt ska du ju reflektera över saker som den allmänna studenmiljön, bostäder etc. Vill du vara i en studentstad, med dess möjligheter (men också BARA studenter) eller i en storstad, med dess möjligheter (men utan studentanpassad uteliv etc)?

Tycker också du ska kolla upp de andra orterna. Lund har mycket gemensamt med Uppsala som stad, men juridikutbildningen är rätt traditionell. Göteborg framhävs ofta som en bra affärsjuridiskt inriktad utbildning, dock itne med samma tunga traditioner.
Umeå hart fördelen av att vara en liten ort, med en småskalig utbildning, där "alla känner alla".

Har du fler frågor om exakt kan du kontakta studievägledarna eller sstudenter på orterna...

De juridiska föreningarna kan assistera dig om du vill komma i kontakt med studenter från de olika ställena.Du hittar dem via:

www.jf.se - Lund
www.juridiskaforeningen.se - Göteborg
www.jf.su.se Sthlm
www.juridiskaforeningen.org - Uppsala
www.jf-umea.se - Umeå

Lycka till...

-----------

Nu är ju detta svaret lite mer neutralt än de som kommit ovan, med en skön "jag är lite ballare än du, och kolla hur lite man behöver plugga"-attityd.
Hoppas därför det kan vara användbart...

/J
Citera
2004-06-20, 16:47
Medlem
Citat:

Nja stämmer kanske inte helt. Uppsala, lund och stockholm har precis lika stor status bland advokatbyråer. Det är inte så mycket vart du pluggat utan vilka betyg du har. En examen med snitt betyg B från stockholm/lund/uppsala är mycket mindre värd än en examen från umeå/gbg med snitt betyg AB.
Citera
2004-06-20, 17:19
Medlem
Citat:
Nu ser inte jag direkt rättsteknik som en tenta... Men visst, du har rätt! Ryggdunk på dig för att du upptäckte det!

edit: och dessutom: företagsekonomi ...
Upptäckte? Jora, jag gjorde den vt -00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här