2010-10-17, 17:52
Medlem
Obi-Wans avatar
Jag tänkte beskriva min situation här och hoppas på att någon vänlig själ kan hjälpa mig!

Info om mig:
Ålder: 18
Sysselsättning: Studerande vid Uppsala Universitet (Heltid).
Boende: Villa strax utanför stan med föräldrar och två yngre syskon.
Inkomst: Cirka 2700:-/mån i studiebidrag (Cirka 8000:-/mån om jag tar studielån).
Utgifter: Inte mycket alls i dagsläget. Telefon ca 300:-/mån och kurslitteratur ca 600:-/mån. Även några hundralappar/mån till lunch och givetvis nöjen och kläder vid behov.
Tillgångar: Har 50 000 tillgängligt på ett sparkonto som kommer från diverse småjobb. Kan även plocka ut cirka 100 000 i fonder (efter reavinstskatt).

Nu vill jag flytta till en lägenhet, bland annat för att komma närmare stan och polarna med framförallt för att bli självständig och få smaka på friheten! Så här kommer några frågor:
- Ni som redan har flyttat hemifrån, hur såg er ekonomi ut och hur klarade ni er?
- Hur förändrades er ekonomi när ni flyttade? Blev det 3 mål nudlar om dagen för att klara hyran?
- Skulle ni rekommendera en hyresrätt (hög hyra) eller en bostadsrätt (lägre hyra + amortering varje månad)? Om bostadsrätt, vilken prisklass är rimlig för mig för att klara av amorteringen?
- Finns det någon bra tumregel för vilken inkomst som krävs för att klara av ett lån på 1MKR?
- Finns det någon möjlighet för mig att flytta hemifrån utan att skaffa ett jobb och då leva på mina 8000:-/mån? (Har inget emot jobba, men vill gärna satsa på min utbildning på vardagarna och kunna vara ledig på helgerna)
- Om man bortser helt från det ekonomiska, hur var det att flytta hemifrån?

Hoppas jag inte har skrivit för mycket nu, uppskattar VERKLIGEN om någon tar en titt på mina frågor.
Tack på förhand!
Citera
2010-10-18, 00:43
Medlem
eduaxels avatar
Kom nyligen en lag att du bara får låna till 85% av totalpriset för bostaden. Så i teorin, om du mot förmodan får ett lån på 850 000. Då får du räkna med att klara av en ränta på 5%. I det fallet har du alltså en årsränta på ca 42500. Du får varje år dra av 30% av räntan. Då har du ca 30000kr om året i ränta på ditt lån. Dela det på 12 månader. Det blir ca 2500kr/mån. Sedan kan du nog räkna på en månadsavgift + el på 2500kr. Så ditt boende kommer kosta runt 5000kr/mån. Nu har jag inte räknat med några som helst amorteringar. Jag har faktiskt ingen aning om vad banken kräver för amortering på ett sådant lån.

Att ta ett lån
+ Sparar pengar år dig själv.
+ Kan göra i princip vad du vill med lägenheten.
- Ingen buffert kvar.
- Din ekonomi kommer vara väldigt pressad.
- Det är jobbigt att vara skuldsatt i en sådan tidig ålder.

Jag rekommenderar dig att besöka Hemnet och göra en lånekalkyl, på den bostad du vill ha.

Mitt råd är att behålla dina 150 000kr och skaffa dig en vanlig studentlägenhet. Du kanske får för dig att plugga i utlandet senare. Duktigt att ha en sådan buffert med din låga ålder.

*Jag reserverar mig för räknefel. Alla summor är Ca.

Mvh
Citera
2010-10-18, 07:03
Medlem
Fundera på att flytta till korridorrum. På studiemedlet får du svårt att klara en vanlig lägenhet, och det är inte alltför kul att använda sparpengarna till hyran.

Skillnader mellan studentboende och vanlig hyresrätt som man inte tänker på är att det i studentboendet ofta ingår el och internet och dessutom har man ofta 2-3 månader hyresfritt på sommaren.

Glöm inte att söka bostadsbidrag, det har man oftast rätt till som student (om inte hyran är rent löjligt låg och/eller du tjänar för mycket på extrajobb) och det gör stor skillnad.
Citera
2010-10-18, 15:15
Medlem
skidstugans avatar
Jag flyttade till Göteborg från föräldrahemmet för att studera. Valde en dyr lägenhet i centrum (4250 kr/mån (inkl bredband + 200 kr/mån i el). Drog in ca 4500 netto på extraknäck varannan helg och kanske 2000 på studiebidrag (sänkt pga hög inkomst). Aldrig några problem för mig med 6 laxar in varje månad. -500 kr en månad som jag lånade på sparkontot och +500 kr in på sparkontot nästa vecka.

Tycker inte att den livsstilen var minimal på något sätt. Lunch på skolan 1-2 ggr/vecka, mycket filéer och nötkött till matlagningen hemma. Dubbla bredbandsabonnemang (fast+mobilt), hemförsäkring, domännamn, webbhotell... Dock mycket lågt klädkonto pga mitt ointresse.

Angående hyresrätt vs bostadsrätt:

Jag skulle tippa på att hyresrätten oftast passar bäst för den unga studenten.
Enkelt att lämna om du hittar flickvän, vill åka utomlands, byter stad och jobb et.c. Du behöver inte oroa dig för hur värdet fluktuerar över korta tidsperioder som kanske 2 år.
Citera
2010-10-18, 17:47
Bannlyst
Samtidigt är det bra att komma in på bostadsrättmarknaden så tidigt som möjligt. Jag lyckades köpa en bostadsrätt 15 min utanför sthlm för 690k, med en avgift på 1200 kr. Det är ett väldigt billigt boende (men kommer bli dyrare nu när räntorna går upp, givetvis). Jag köpte den dock precis innan jag började studera.

Problemet är att du har ingen fast inkomst öht taget (CSN räknas inte), så du kommer aldrig att få något lån (även om dina föräldrar går in som medlåntagare). Det finns inte så mycket alternativ helt enkelt, fixa ett korridorrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in