Citat:
Ursprungligen postat av BigBabyJesus
vilket leder till min fråga: Kan avsaknad av exakt rätt codec göra att bilden blir grynigare/sämre? Dvs Media playern spelar upp filmen hjälpligt men om jag hade haft rätt codec hade kvalitén blivit bättre?
Yes. jag misstänker att du menar MPEG-1 när du säger MPG. Det är ett känt problem med den MPG-codec som levereras med Windows Media Player och effekten när man tittar på en MPEG-1-kodad film via den (de)codec:en är att bilden blir grynig. Tittar man riktigt noga på bilden så ser man att grynigheten är ordnad vilket betyder att man kan se de defekter som kommer av MPG-kodning (som ju för stillbilder motsvarar JPEG men där man utökar med att sedan koda differenser och övergångar i bilderna i MPEG-1-kodning). Normalt ska en MPEG-1-dekoder kompensera för "pixeleringsdefekter" genom "blur", "blend" och "fade", med det gör som sagt inte MS version av dekoder (även om jag har ett svagt minne av att man sett över detta problem i WMPlayer 9 och över).
Problemet löses enlast genom att installera en ny (annan) MPEG-1-dekoder och se till att den väljs som default. I de flesta kommersiella filmuppspelningsprogram (för VCD/SVCD/DVD) ingår alltid nya codecs men vill du lägga till en utan att installera något speciellt program är en god sak att till exempel grotta runt på
www.doom9.net.