2008-10-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ja minkfarmar är vidriga.. men den här metoden är värdelös..

Det beror ju helt på vilka principer man har. Att minkarna släpps i frihet är bara en bisak, poängen är att det är ett bra sätt att se till att minkfarmaren inte kan tjäna pengar på dem och att det blir svårare och svårare att försäkra en minkfarm. Och det har skett en minskning på många tiotals procent i antalet minkfarmar i Sverige sen 90-talets början.

Som jag förstått det ser de här grupperna inget som helst värde i att "rädda" enskilda djur. Det handlar om att slå mot systemet som tillåter att människor utövar organiserad makt över djuren. Eller är jag helt ute och cyklar nu, rädda mig isf någon som vet bättre.
Citera
2008-10-03, 15:12
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Som jag förstått det ser de här grupperna inget som helst värde i att "rädda" enskilda djur. Det handlar om att slå mot systemet som tillåter att människor utövar organiserad makt över djuren. Eller är jag helt ute och cyklar nu, rädda mig isf någon som vet bättre.

Men de släpper väl aldrig ut andra djur vi utövar "organiserad makt" mot som t.ex. grisar eller kycklingar? Det verkar bara vara minkar som har hamnat i skottgluggen. Beror det på en annorlunda syn på pälsindustrin och matindustrin?
Citera
2008-10-03, 15:17
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Beror det på en annorlunda syn på pälsindustrin och matindustrin?

Päls ses ju rent generellt sätt som betydligt mer onödigt än mat av förklarliga skäl. Till och med flera tunga modehus (som kanske inte alltid har förknippats med etik) har ju tagit avstånd från päls och kör i de fall det används med fusk.

Pälsindustrin kan man alltså vara emot utan att vara vare sig vegetarian eller vegan vilket gör antal människor som kan ha något emot detta större.
Citera
2008-10-03, 15:43
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Päls ses ju rent generellt sätt som betydligt mer onödigt än mat av förklarliga skäl. Till och med flera tunga modehus (som kanske inte alltid har förknippats med etik) har ju tagit avstånd från päls och kör i de fall det används med fusk.

Pälsindustrin kan man alltså vara emot utan att vara vare sig vegetarian eller vegan vilket gör antal människor som kan ha något emot detta större.

Men går det att äta kött (gris/kyckling) och samtidigt protestera mot minkfarmarnas djurhållning? Själva djurförhållandena är ju snarlika i båda fallen.

Och om aktivisterna inte äter kött, varför inte rikta kritik mot båda verksamheterna? De lär ju knappast vilja ha kvar köttindustrin.

Så varför ser vi inte fler utsläppta grisar i Västergötland, eller kycklingar i Skåne? Beror det bara på att päls anses onödigt? Kött lär väl knappast anses vara nödvändigt i huvudena på dessa aktivister.
Citera
2008-10-03, 15:51
Medlem
MonkeyPlas avatar
Misstänker att de inriktar sig på minkfarnmer för att det finns en motvilja mot dessa hos vanligt folk i större grad än mot köttindustrin.

Det finns många som äter kött men inte köper päls. Aktivisterna själva är rimligtvis emot såväl päls som köttindustrin.
Citera
2008-10-03, 15:54
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Men går det att äta kött (gris/kyckling) och samtidigt protestera mot minkfarmarnas djurhållning? Själva djurförhållandena är ju snarlika i båda fallen.

Och om aktivisterna inte äter kött, varför inte rikta kritik mot båda verksamheterna? De lär ju knappast vilja ha kvar köttindustrin.

Så varför ser vi inte fler utsläppta grisar i Västergötland, eller kycklingar i Skåne? Beror det bara på att päls anses onödigt? Kött lär väl knappast anses vara nödvändigt i huvudena på dessa aktivister.

Populism kanske?
Citera
2008-10-03, 16:16
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Populism kanske?

Kanske. Annars kan det vara så enkelt som att de anser att minkar kan ha en bättre chans att överleva ute i naturen än grisar/kycklingar, vilket är ytterst tveksamt...
Citera
2008-10-03, 16:46
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Även en tamkatt klarar av att fånga råttor, fåglar m.m. i det fria, varför skulle inte en mink göra det? Misstaget är enligt mig att det sker för stora utsläpp per gång så att det påverkar omgivningen.

Det bästa vore ju om dom inte importerat hit minkarna öht så slipper sånt här hända.

Släpp ut en katt som varit i bur hela livet i skogen så får du se hur länge de lever. Fast det är ju så folk gör förvisso med sommarkatter. Sedan så har jag svårt att tro de uppskattar denna frihet speciellt mycket. Jag tror att de gillar det lika mycket som stadsbor skulle gilla att bli utsläppta i vildmarken i nordöstra Sibirien utan tillgång till någon bebyggelse.
Citera
2008-10-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Det är ju fortfarande hyfsat varmt ute så de kommer nog klara sig i några dagar men vad ska de leva av? Det ligger väl en sjö i närheten av Svenljunga?

Spelar ingen roll hur varmt det är för hur länge dom ska klara sig! Jag förstår att du inte menade att vädret har störst inverkan på hur dom klarar sig.!

Ja om dom har tur gör dom nog det! Men vid denna tid! Så har dom nog redan börjat äta på varandra. Inte alla. Men ja en del.

Dom är vana vid att få sin mat serverad vid en viss punkt.
Citera
2008-10-03, 17:02
Medlem
Citat:
Men de släpper väl aldrig ut andra djur vi utövar "organiserad makt" mot som t.ex. grisar eller kycklingar? Det verkar bara vara minkar som har hamnat i skottgluggen. Beror det på en annorlunda syn på pälsindustrin och matindustrin?

Jadu! Jag har också funderat på varför dom just angriper pälsindustrin.
Och hur dom ser att det är värst att ha mink.

Kan ju säga det att det är mycket märkligt som sagt att dom inte släpper ut kor,höns,grisar mm mm. Finns mängder av gårdar i vårt sverige som ser mycket värre ut än just farmer.
Citera
2008-10-03, 17:04
Medlem
Kan ju bryta ner det lite i punkter.

1. Aktivisterna skiter fullständigt i om djuren lever eller ej.

2. Det är den ekonomiska biten man siktar in sig på.

3. Man lyckas väl hyfsat med det eftersom att företaget förlorar stora summor pengar på detta.
Citera
2008-10-03, 17:04
Medlem
Citat:

Det där har jag med funderat på.

Det är ett jäkla klagande på just minkfarmar om att dom ska ha det dåligt o att dom ska vara fria.!

Andra djur då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in