De dör antagligen på grund av svält, olyckor på grund av sin ovana att leva ett vilt liv i en främmande omgivning eller så dör de på grund av kyla. Även om de skulle överleva så vore detta en dålig sak eftersom främmande arter stör balansen i ekosystemet och kan konkurrera ut inhemska arter om de lyckas etablera sig. Finns ganska många exempel på husdjur som blivit frisläppta eller rymt och etablerat sig på ställen där de inte ska vara.
Flyttfågelräkningen i Falsterbo har en hyfsat diger lista på sträckande burfåglar. Rätt många arter av papegojor har noterats göra sträckförsök där. Oftast är flygmusklerna dock så dåligt utveckalde/förtvinade at tde flesta burfåglar inte överlever ens sina första dygn i frihet även om de släpps ut på sommaren. De flesta faller offer för katter och rovfåglar.
Om det är ovanliga papegojor: Se till att det inte är utrotningshotade och knappt finns kvar i naturen och alla som finns på djurparker är involverade i ett komplicerat avelsprogram för att rädda arten. Känns inte så bra att själv vara orsaken till att en art dör ut va?
Om det är vanliga papegojor: Frita likadana papegojor hos privatpersoner istället då dom på djurparker förmodligen mår mycket bättre än sådana. Och om det finns papegojor på zoo så kanske folk nöjer sig med att titta på dom ibland och då inte själva skaffar gojor. På det sättet kan vi minska antalet fåglar som finns i fångenskap, samt att dom få som finns i fångenskap har det så bra som möjligt (i zoo istället för hemma hos folk)
Detta förutsatt att dom faktiskt klarar sig i det vilda. Det gör dom inte. Oftast blir dom ihjälpickade av skator och andra kråkfåglar som terroriserar dom i flockar för dom är lätta mål som ofta blir uttorkade, inte hittar mat, samt är väldigt ovana vid den nya miljön samt knappast har flygmuskulatur för att ha en chans att fly från någon.
Se filmen Earthlings, du kan se den här, starkaste film jag sett och säkerligen många med mig.. många människor kommer ändra uppfattning efter den filmen..
Adoptera dem istället och fyll din bostad med 100 av dina nya husdjur så att de slipper bli överkörda av lastbilar eller slitna i stycken av andra djur.
Då blir både du och minkarna glada. Win-win!
Mjo. Jag anser att det är bättre att släppa ut dem än att låta bli. Dels så klarar sig fler om de släpps ut än om de "lever" kvar i sin lilla bur. Och jag menar..de har ju inte det direkt bra där.
Men framförallt och huvudsakligen så lägger uppfödaren ner efter några raider eftersom det kostar honom på alla plan.
Jag vill inte debattera huruvida det är rätt eller fel utan vad jag vill är att få tips på organisationer som sysslar med dessa nobla gärningar.