Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Jag vet inte hur många vi har (vad jag anser är irrelevant), men några jag vet är ju
syn,
hörsel,
smak,
känsel,
luft,
balans,
temperatur,
acceleration,
smärta,
proprioception,
riktning
och sen har vi även en inbyggd klocka som påverkas av ljuset och melatoninnivån i kroppen, den säger när vi ska bli trötta och pigga.
Luft är luft och inget sinne. Kol är inget sinne heller. Men det kanske skulle stå lukt?
Temperatur anser jag inte vara ett sinne utan ett sinne fångar upp omgivningen och då faller detta under känsel.
Smärta faller också under känsel.
Riktning är som att säga "åka tåg". Vi kan röra oss i en riktning och det uppfattar vi mest pga synen.
Acceleration är detsamma som riktning, vi uppfattar det med känsel och synintryck mest.
Balans är ju mer intressant dock. Får fundera vidare på det.
Alla dessa - enligt mig - fem sinnen får oss till ett medvetande. Men vi kan ta bort ett sinne och ändå ha kvar vårt medvetande. Men ifall du tar bort lukt, smak, känsel, syn och hörsel från födseln så anser jag att vi inte längre har ett medvetande. Jag är tveksam till att vi ens hade kunnat tänka då. Därav faller balans som ett sinne anser jag. Balansen är däremot en del av synen då vår balans blir sämre utan syn. Tar du bort känseln ovanpå det så får vi det tufft med balansen.
Så jag står fast vid att vi endast har fem sinnen. Men anser du att vi skulle ha fler så får dessa vara ihopkopplade med ett medvetande. Jag anser som ovan. Men har du missat något så försök igen.