• 1
  • 2
2010-10-16, 21:53
Medlem
Om man på något sätt skulle ta bort "syn genen" i hjärnan, skulle man överhuvudtaget se någonting alls då? Om man blundar så ser man svart som många vet men jag tror nog inte att man skulle kunna uppfatta färgen svart överhuvudtaget utan syn genen. Vad vet/tror ni?
Citera
2010-10-16, 22:01
Medlem
Syngenen? huh?

Och om den finns så sitter den inte bara i hjärnan. Tror icke att gener funkar så. I hjärnan sitter därimot annat roligt som har att göra med synen.

Och motsatsen till synintryck måste väl vara att inte se någonting, dvs svart.

Har du förresten hört talas om ordet "blind"?
Citera
2010-10-16, 22:51
Medlem
Men jag tror att det är skillnad på att vara blind och att inte ha ngn syn gen alls. Men det intressanta är om man ser svart eller om man ser ngt alls.
Citera
2010-10-16, 23:09
Medlem
syn är inte "omg jag ser färger!". syn är "omg jag ser ljus med olika våglängder som manifesteras som färg i hjärnan!"

Inget ljus som når hjärnan -> avsaknad av ljus -> svart. svart "är" ingenting, precis som rymden är svart för att den är nästan helt tom.
Citera
2010-10-17, 01:38
Medlem
Men om man inte har något syn sinne lär man inte ens se svart tycker jag
Citera
2010-10-17, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogsharen
Jag har länge funderat på den här frågan...och...eh skit samma du fattar ändå inte...
Bästa svaret är väl att du ser ungefär det du såg innan du föddes Ingenting dvs.... men det borde vara svart eftersom svart inte reflekterar något ljus.

Ställ hellre frågan om du tar bort alla fem sinnen som vi har. Lever man då? Eller uppfattar man att man lever är väl mer riktigt.
Citera
2010-10-17, 22:01
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATIX
Bästa svaret är väl att du ser ungefär det du såg innan du föddes Ingenting dvs.... men det borde vara svart eftersom svart inte reflekterar något ljus.

Ställ hellre frågan om du tar bort alla fem sinnen som vi har. Lever man då? Eller uppfattar man att man lever är väl mer riktigt.

Vi har många fler sinnen än fem, däremot har vi något som nu för tiden kallades "de fem klassiska sinnena".

Mycket möjligt att man kan mixtra med DNA't på ett sådant sätt att ögon aldrig utvecklas, det finns vad jag vet folk som fötts utan ögon.
Citera
2010-10-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsharen
Om man på något sätt skulle ta bort "syn genen" i hjärnan, skulle man överhuvudtaget se någonting alls då? Om man blundar så ser man svart som många vet men jag tror nog inte att man skulle kunna uppfatta färgen svart överhuvudtaget utan syn genen. Vad vet/tror ni?

Det finns helt klart ingen "syn-gen" synen är väldigt komplex och massvis av gener bildar alltifrån själva ögonloben, iris till syncentra i hjärnan. Däremot tror jag det finns enstaka gener som kan skada utvecklingen av någon del i synens alla delar såpass att vi blir blinda. Att besvara frågan är dessutom egentligen omöjlig, just eftersom en blind som aldrig sett någonting kan denne inte relatera till "att se" då personen inte har någon erfarenhet av syn. Det är ungefär som att fråga sig själv hur fasen du skulle kunna svinga runt svansen om du hade någon. Eller hur det skulle kännas när du flaxar med vingar osv. Du kanske kan hitta på en föreställning men hur skulle den kunna stämma överens med någon som verkligen har egenskapen ni skulle knappas uppleva det på samma sätt!

Har för mig att blinda ofta kan föreställa sig former mm på tex en fyrkant eller en boll, detta kräver en uppfattad skillnad mellan ljust och mörkt, och att de kan drömma. Förmodligen finns denna förmåga i syncentra i hjärnan! Om du även vill ha bort syncentra i hjärnan... ja det är nog omöjligt utan att svårt skada andra delar av hjärnan!
Citera
2010-10-18, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Vi har många fler sinnen än fem, däremot har vi något som nu för tiden kallades "de fem klassiska sinnena".

Mycket möjligt att man kan mixtra med DNA't på ett sådant sätt att ögon aldrig utvecklas, det finns vad jag vet folk som fötts utan ögon.
Hur många sinnen har vi då enligt dig och vilka är dessa?
Citera
2010-10-20, 08:31
Medlem
Weniwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dave37
syn är inte "omg jag ser färger!". syn är "omg jag ser ljus med olika våglängder som manifesteras som färg i hjärnan!"

Inget ljus som når hjärnan -> avsaknad av ljus -> svart. svart "är" ingenting, precis som rymden är svart för att den är nästan helt tom.

Helt OT, sorry.

Fast bara för att man inte ser ljus i olika våglängder är det egentligen fel att säga att man inte ser någonting? Då vi har ett ord för för det svarta, har ordet betydelse och om folk förstår vad du menar (vilket jag gjorde) så är det någonting.
Citera
2010-10-20, 10:43
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATIX
Hur många sinnen har vi då enligt dig och vilka är dessa?

Jag vet inte hur många vi har (vad jag anser är irrelevant), men några jag vet är ju
syn,
hörsel,
smak,
känsel,
luft,
balans,
temperatur,
acceleration,
smärta,
proprioception,
riktning
och sen har vi även en inbyggd klocka som påverkas av ljuset och melatoninnivån i kroppen, den säger när vi ska bli trötta och pigga.
Citera
2010-10-20, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Jag vet inte hur många vi har (vad jag anser är irrelevant), men några jag vet är ju
syn,
hörsel,
smak,
känsel,
luft,
balans,
temperatur,
acceleration,
smärta,
proprioception,
riktning
och sen har vi även en inbyggd klocka som påverkas av ljuset och melatoninnivån i kroppen, den säger när vi ska bli trötta och pigga.

Luft är luft och inget sinne. Kol är inget sinne heller. Men det kanske skulle stå lukt?
Temperatur anser jag inte vara ett sinne utan ett sinne fångar upp omgivningen och då faller detta under känsel.
Smärta faller också under känsel.
Riktning är som att säga "åka tåg". Vi kan röra oss i en riktning och det uppfattar vi mest pga synen.
Acceleration är detsamma som riktning, vi uppfattar det med känsel och synintryck mest.
Balans är ju mer intressant dock. Får fundera vidare på det.
Alla dessa - enligt mig - fem sinnen får oss till ett medvetande. Men vi kan ta bort ett sinne och ändå ha kvar vårt medvetande. Men ifall du tar bort lukt, smak, känsel, syn och hörsel från födseln så anser jag att vi inte längre har ett medvetande. Jag är tveksam till att vi ens hade kunnat tänka då. Därav faller balans som ett sinne anser jag. Balansen är däremot en del av synen då vår balans blir sämre utan syn. Tar du bort känseln ovanpå det så får vi det tufft med balansen.

Så jag står fast vid att vi endast har fem sinnen. Men anser du att vi skulle ha fler så får dessa vara ihopkopplade med ett medvetande. Jag anser som ovan. Men har du missat något så försök igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in