2010-10-16, 01:50
Medlem
Jag har startat den här tråden, eftersom jag vill diskutera alternativmedicin (humbug) angående just bokstavsdiagnoser. När jag satt och läste om Anna Jarrolf (Marcus Jannes mamma, killen som hängde sig live här på Flashback) så kom det senare fram att hon utöver alla sina "kurser" och övriga irrläror även bemödar sig med att mot bättre vetande "behandla" barn med neuropsykiatriska funktionshinder (samt CP skada). Det får stå i kontrast med att hennes egen son uppenbarligen hatade livet så mycket att han inte ville ha det, när hon själv hävdar mirakelresultat här:

http://www.accessconsciousness.com/fac_detail.asp?mid=264

Anna Jarrolf utövar numer något som kallas för "Action Consciousness", jag slänger upp lite länkar så ni enkelt (eller inte så lätt faktiskt) kan skapa er en bild av denna människa samt den irrlära hon tror sig kunna hjälpa funktionshindrade barn med. Detta gör mig fly förbannad, eftersom hon lurar föräldrar med barn som har dessa diagnoserna att hon kan hjälpa dem, hon lever dessutom på detta och tjänar pengar på sina bedrägerier. Jag vill tillägga att hon inte har någon medicinsk utbildning eller examina.

http://www.accessconsciousness.se/vad-ar-access-consciousness.asp

http://www.accessconsciousness.com/shop/detail.asp?item_number=388&page_num=1
(Länk till en Ljud CD, som påstår sig kunna hjälpa barn med bla. Autism.)

Ovan finner ni en saftig beskrivning av Anna Jarrolfs senaste påhitt, en magisk resa in i det hon kallar för "det där lustiga, som inte går att förklara". Det är snarare Anna Jarrolf som är "lite lustig och inte går att förklara", men hon är antagligen för störd i skallen för att förstå detta.

Det jag skulle vilja diskutera är faran i att utsättas för en irrlära om man har en psykiatrisk diagnos, likt Marcus Jannes hade en neuropsykiatrisk sådan. Det är uppenbart redan nu att Anna Jarrolf inte är en lämplig mor alls men det jag frågar mig är osökt, hur kan föräldrar låta sina barn gå på kurs hos en sinnessjuk kvinna som gång efter annan visat sig olämplig att ha egna barn? Hur kan detta bedrägeri (Varje kurs kostar ca 1600 kronor) få fortsätta?

Mina huvudsakliga frågeställningar är:

Vad spelade Anna Jarrolfs irrläror för roll i Marcus Jannes liv, relaterat till hans Asperger diagnos?

Är Anna Jarrolf själv psykiskt sjuk? (I hennes livshistoria finns beskrivet att hennes far är störd)

Varför vägrade Anna Jarrolf att utreda sin son, trots att han uppvisade starka tecken på Autism redan i tidig ålder, varför reagerade inte skolan och varför kan hon utan omsvep acceptera att andras barn har diagnoser, men inte hennes egna?

Varför stoppar ingen Anna Jarrolf, i hennes märkliga engagemang för barn, trots att det är tydligt att hon är olämplig som omvårdare?

Vidare så kan jag nämna att detta sällskap "Action Consciousness" tydligen riktar sig direkt till barn och det gör även Anna Jarrolf. De anordnar kurser för barn, där denna märkliga irrlära förs vidare. Detta är fel och måste stoppas. Det de utför kan med enkelhet kallas för hjärntvätt och det kan skada ett barn med en neuropsykiatrisk diagnos för livet.

Vill ni påverka?

Ring socialtjänsten i Järna och varna dem för att hon bedriver den här verksamheten.
Kontakta förbund i Stockholmsområdet som riktar sig till medlemmar med autismdiagnoser och varna dem för "Action Consciousness" sällskapet och även Rudolf Steiner pedagogik. Nämn också Anna Jarrolf tydligt och berätta om det ni läst. Ni kan även nämna ett företag som heter Existens, vilket verkar vara det ställe som har utbildningar i "Action BARS", som är deras huvudsakliga irrlärdom.
Anna Jarrolf använder Action Consciousness som en plattform för att göra reklam för sin egensnickrade verksamhet men det är troligt att hon lånar mycket därifrån till sina egna kurser.

Jag hävdar bestämt att Action Consciousness är skadligt för människor med autism och neuropsykiatriska funktionshinder och jag ber er att göra så mycket ni kan för att era bekanta/vänner som har barn eller känner någon med diagnos, ska få reda på detta så de kan undvika det.

Vad vuxna väljer att göra bryr jag mig inte om, men Anna Jarrolf lurar föräldrar till små barn att gå hennes "kurser". Det är fel och väldigt omoraliskt och kan skada ett barn med autism för livet...

Tack på förhand!

PS. Om moderator inte samtycker med trådens placering så ber jag er att flytta den, alternativt lås tråden men låt den vara kvar, det är viktigt att människor får reda på att "Action Consciousness" finns så de kan undvika dem.
Senast redigerad av Lerchos 2010-10-16 kl. 01:53.
Citera
2010-10-16, 01:54
Bannlyst
Vad spelade Anna Jarrolfs irrläror för roll i Marcus Jannes liv, relaterat till hans Asperger diagnos?

Mycket bra fråga.

Är Anna Jarrolf själv psykiskt sjuk? (I hennes livshistoria finns beskrivet att hennes far är störd)

Ja.

Varför vägrade Anna Jarrolf att utreda sin son, trots att han uppvisade starka tecken på Autism redan i tidig ålder, varför reagerade inte skolan och varför kan hon utan omsvep acceptera att andras barn har diagnoser, men inte hennes egna?

Hennes lilla gulleponke är det inget fel på minsann.

Varför stoppar ingen Anna Jarrolf, i hennes märkliga engagemang för barn, trots att det är tydligt att hon är olämplig som omvårdare?

Därför att hon är en okänd slyna som enbart folk med CP-barn känner till (med vissa undantag, tydligen).
Citera
2010-10-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjaarN

Mycket bra fråga.

Ja.

Hennes lilla gulleponke är det inget fel på minsann.

Därför att hon är en okänd slyna som enbart folk med CP-barn känner till (med vissa undantag, tydligen).

Cyniska korta svar när de är som bäst Haha...

Den sista frågan är faktiskt allvarligt ställd och det handlar om just hennes nyaste påhitt, de anordnar kurser för barn (alltså även normala barn) där de utövar sina vansinniga konster. Jag tänker mest på att Anna Jarrolf har god tillgång till både lokaler och plats och att hon kanske börjar utöva skiten med andra Waldorf föräldrar. Enligt mig kan Action Consciousness vara farligare än till och med Waldorf-smörjan.

Hon måste dock tjäna gott om pengar på detta, en kurs kostar ca 1600 kronor och de hålls för närvarande i Norge...förutsatt att folk faktiskt går på dem, vilket jag inte hoppas.

Kom gärna med fler korta syrliga svar..älskar det
Citera
2010-10-16, 04:52
Medlem
Hur länge har hon bedrivit denna verksamhet? Den borde väll inte ha så bra rykte
Citera
2010-10-16, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Im.Bored
Hur länge har hon bedrivit denna verksamhet? Den borde väll inte ha så bra rykte

Hon driver inte bara den verksamheten, utan använder "Action Consciousness" metoderna i sitt egna arbete med barn som får komma till hennes verksamheter. Det är det som är skadligt, att hon använder sig av influenser från ett självhjälpssystem som saknar verklighetsförankring (som om hon har det själv) på barn med neuropsykiatriska funktionshinder.

Barn med autism far illa av det hon "lär ut" (som naturligtvis tas emot okritiskt av dessa barn) eftersom hon tror att barn som har dessa funktionshinder är mycket intelligentare än andra barn. Hon tror tex att hennes egna barn är hennes "lärare" osv. Det kärringjäveln gör, gör hon säkert i all välmening men utanför evidensbaserad sjukvård och när det gäller barn med autism så har hon inget alls på fötterna. Hon gissar sig fram och "känner" sig fram, men att bli lärd ringdans av en blind mullvad till kvinna som dessutom är psykiskt störd är inte vad barn med neuropsykiatriska diagnoser behöver. De behöver professionell hjälp.

Tex så hade hon inga problem med att låta sin egen son gå hos en psykolog och något säger mig att den naiva människan kommer att skylla allt det som skett med hennes son på psykiatrin och se det som ännu ett tecken på att andras barn behöver hennes vansinniga "kurser".

Hon tjänar dessutom pengar på föräldrar som hon lurar att tro att deras barn "växer in i sig själva" och så vidare och så vidare..ungefär som om att jag skulle muntra upp en cancerpatient, ta 1000 kronor för det och sedan påstå att deras cancer blivit bättre...
Citera
2010-10-16, 23:52
Medlem
nittinies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Hon driver inte bara den verksamheten, utan använder "Action Consciousness" metoderna i sitt egna arbete med barn som får komma till hennes verksamheter. Det är det som är skadligt, att hon använder sig av influenser från ett självhjälpssystem som saknar verklighetsförankring (som om hon har det själv) på barn med neuropsykiatriska funktionshinder.

Barn med autism far illa av det hon "lär ut" (som naturligtvis tas emot okritiskt av dessa barn) eftersom hon tror att barn som har dessa funktionshinder är mycket intelligentare än andra barn. Hon tror tex att hennes egna barn är hennes "lärare" osv. Det kärringjäveln gör, gör hon säkert i all välmening men utanför evidensbaserad sjukvård och när det gäller barn med autism så har hon inget alls på fötterna. Hon gissar sig fram och "känner" sig fram, men att bli lärd ringdans av en blind mullvad till kvinna som dessutom är psykiskt störd är inte vad barn med neuropsykiatriska diagnoser behöver. De behöver professionell hjälp.

Tex så hade hon inga problem med att låta sin egen son gå hos en psykolog och något säger mig att den naiva människan kommer att skylla allt det som skett med hennes son på psykiatrin och se det som ännu ett tecken på att andras barn behöver hennes vansinniga "kurser".

Hon tjänar dessutom pengar på föräldrar som hon lurar att tro att deras barn "växer in i sig själva" och så vidare och så vidare..ungefär som om att jag skulle muntra upp en cancerpatient, ta 1000 kronor för det och sedan påstå att deras cancer blivit bättre...
Kul läsning,men du tycks vara ute på en bittertripp?Är du kränkt av något?Har du ingen energi?Är du en mullvad?
Citera
2010-10-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
Kul läsning,men du tycks vara ute på en bittertripp?Är du kränkt av något?Har du ingen energi?Är du en mullvad?

Han tycker väll det är kränkande för människorna som blir lurade till någon hippie behandling om jag förstått det rätt
Citera
2010-10-17, 00:35
Medlem
mr.demons avatar
Hon känns som nån sorts flum kärring. Fan vad jag hatar sådana.
Citera
2010-10-17, 01:01
Medlem
MatseKestaMs avatar
Det är ett intressant ämne och jag tror inte att hon som mamma är särskilt olik
andra mammor med "att känna sina barn". Det som talar emot är just hennes
ideal och pedagogik.

Med sin livserfarenhet (och med facit i hand) borde hon själv sett tidigare
att hon själv inte skulle klara det, bl.a för sitt låga självförtroende som
hon kommit tillrätta med genom att exprimentera sig fram i livet.

Jag hoppas att föräldrar till barn i liknande situation litar på forskning
och statistik hellre än till hokus-pokus och trollpackor som kommer
med färgglada stenar och anser att hästridning löser det mesta.

Ett minus är naturligtvis att fadern tog alla barnen på egen hand och
lät mamman exprimentera fritt under ett antal år vilket slutade i att
25% av barnen inte finns längre. Jag tror absolut det hade varit ett
annat utfall om mamman varit närvarande större delen av småbarns-
åren. Det går inte att utläsa huruvida kontakten mellan far och mor
varit bra eller dålig utan bara hur mamman svävat omkring i sin värld.
Citera
2010-10-17, 10:29
Medlem
Detta är väl inte mindre illa än vad humbug som KBT/IBT/TBA gör mot barn som har autism.. för att inte tala om mysteriet HBOT..

Det finns gott om behandlingar som inte är tillräckligt förankrade i foskning. Tidiga interventioner (läs KBT/IBT/TBA) har bara två källstudier och 20 studier på dessa studier, ändå så rekommenderar länet dessa behandlingsmetoder.)
HBOT har 3 kärnstudier som dessutom säger emot varandra, men HBOT är desvärre inte godkänt i sverige.

och sedan finns de behandlingar som TS beskriver här ovan...

anledning till att skolan inte kan upptäcka autism är för att det är så få, så få i dagens skola som i huvudtaget vet namnet autism.

waldorf tycker jag är en mycket väl struktuerad pedagogik och funkar nog bättre än KBT för barn med ASD.
Citera
2010-10-17, 11:53
Medlem
MatseKestaMs avatar
Två källstudier är väl bättre än ingen?

MJ hade gått på samtal under fyra år (om jag fattat rätt) och mått
riktigt dåligt det senaste halvåret. Med en sporadisk kontakt med
mamman och med skolgång via internet så torde det vara oerhört
svårt att upptäcka hur illa det egentligen stod till.

Vilka som egentligen haft fysisk kontakt är det svårt att sia om, många
kontakter på spelforumet och en hel del på fejjan som jag förstått, jag
läste tråden på spelforumet och många där var tagna av stundens allvar
men vad som sagt och skrivits på fejjan finns det inga källor på.

Jag ställer frågan om det är rätt att ha en förälder som vårdar sitt barn,
i detta fall bodde MJ själv, Asperger är ju inte ett sjukdomstillstånd som
låter sig övervakas så lätt?
Citera
2010-10-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatseKestaM
Två källstudier är väl bättre än ingen?

MJ hade gått på samtal under fyra år (om jag fattat rätt) och mått
riktigt dåligt det senaste halvåret. Med en sporadisk kontakt med
mamman och med skolgång via internet så torde det vara oerhört
svårt att upptäcka hur illa det egentligen stod till.

Vilka som egentligen haft fysisk kontakt är det svårt att sia om, många
kontakter på spelforumet och en hel del på fejjan som jag förstått, jag
läste tråden på spelforumet och många där var tagna av stundens allvar
men vad som sagt och skrivits på fejjan finns det inga källor på.

Jag ställer frågan om det är rätt att ha en förälder som vårdar sitt barn,
i detta fall bodde MJ själv, Asperger är ju inte ett sjukdomstillstånd som
låter sig övervakas så lätt?

Det rä inte ett sjukdomstillstånd i huvud taget...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in