2010-10-16, 01:13
Medlem
mentometers avatar
Som djurvän har jag sett mycket på Animal Planet och dokumentärer om djur.
Ett djur tvättar ju sina sår genom att slicka rent dom.

Funkar faktiskt väldigt bra. Även som människa. Även om jag inte "slickat" rent såren så har jag testat med min egen saliv i såren och det läker oerhört snabbt faktiskt.
Någon annan som testat eller vet mer om det? Nu menar jag SMÅ skärsår o dyl. och inte sånt som behöver sys såklart.
Verkar en aningen märkligt, det förstår jag... men om ni inte testat så gör det. Väntar på svar!
Citera
2010-10-16, 01:16
Medlem
SmutsigSockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Som djurvän har jag sett mycket på Animal Planet och dokumentärer om djur.
Ett djur tvättar ju sina sår genom att slicka rent dom.

Funkar faktiskt väldigt bra. Även som människa. Även om jag inte "slickat" rent såren så har jag testat med min egen saliv i såren och det läker oerhört snabbt faktiskt.
Någon annan som testat eller vet mer om det? Nu menar jag SMÅ skärsår o dyl. och inte sånt som behöver sys såklart.
Verkar en aningen märkligt, det förstår jag... men om ni inte testat så gör det. Väntar på svar!

Hitta sauce tack..

Vet ju att djur slickar på sina sår, men jag visste inte att det var därför (om det nu är det).
Citera
2010-10-16, 01:25
Medlem
cannaBes avatar
Är det inte bara placebo då? Har man munsår till exempel så brukar läkare råda att man ska försöka låta bli att slicka eftersom läkningen tar längre tid då.
Citera
2010-10-16, 01:38
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Är det inte bara placebo då? Har man munsår till exempel så brukar läkare råda att man ska försöka låta bli att slicka eftersom läkningen tar längre tid då.

Ingen aning! Har aldrig haft munsår. Har testat på andra småsår, såsom skärsår och små sår på händerna.
Det kan mycket väl vara tillfälligt och att såren har läkt MYCKET SNABBT, men jag är ändå nyfiken på om någon annan testat detta.
Citera
2010-10-16, 01:42
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigSocka
Hitta sauce tack..

Vet ju att djur slickar på sina sår, men jag visste inte att det var därför (om det nu är det).

Om du sett "Vargmannen" så slickar han även vargarnas sår (lite äckligt tycker jag), men han lever tillsammans med dem. Vargarna gör det gentemot honom också. Där säger "vargmannen" att det läker snabbare när vargarna slickar rent såren.
Citera
2010-10-16, 01:55
Medlem
dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Ingen aning! Har aldrig haft munsår. Har testat på andra småsår, såsom skärsår och små sår på händerna.
Det kan mycket väl vara tillfälligt och att såren har läkt MYCKET SNABBT, men jag är ändå nyfiken på om någon annan testat detta.

Nu tar det ju inte mer än ett par dagar för små skärsår att läka.
Citera
2010-10-16, 02:57
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dka
Nu tar det ju inte mer än ett par dagar för små skärsår att läka.

Det är sant. Men för vissa personer kan det ta längre tid som inte har så bra läkekött.
Jag vet mycket väl hur man behandlar sår, men var närmast nyfiken om någon har testat metoden utan salvor, tabletter, plåster osv. Nu menar jag som sagt MINDRE sår.
Citera
2010-10-28, 16:26
Medlem
Eskiels avatar
Sår i munnen är ett av dem sår som läker snabbast pga att saliven har en läkande effekt som du påstår här TS. Detta har jag hört från många olika erfarna personer, men aldrig läst det på nätet så länka kan jag tyvärr inte.

Anledningen till att munsår inte läker då man slickar på det är för att det kan spricka då det håller på att torka, eller innan det torkar så blir såret helt enkelt irriterat och har ingenting med själva saliven att göra utan mer trycket. Att peta med fingrar på munsåret ger samma effekt som att "peta" på det med sin tunga.

Im out!

/Eskiel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in