2010-10-15, 23:14
Medlem
Chaindudes avatar
Hej!

Jag har en ESP-LTD-Viper-100-fm, http://www.dv247.com/assets/products/46970_l.jpg. Den funkar fint förutom att översta strängen skorrar, mycket. Jag har testat att både sänka och höja stränghöjden, men det blev faktiskt nästan ännu sämre. Det är första bandet som skorrar värst, sedan löper de på i numerisk ordning... Vet någon vad jag kan göra, eller får jag helt enkelt finna mig i att skorrandet överröstar tonerna?
Citera
2010-10-15, 23:25
Medlem
wzbzs avatar
Det är inte så att du har stämt ned gitarren utan att kompensera med grövre strängar?
Citera
2010-10-15, 23:29
Medlem
FittLisas avatar
Du får väl fila ner bandet.
Eller kontrollera att halsen är rak. Man kan justera den med skruven som sitter bakom plastbiten på själva huvudet.
Senast redigerad av FittLisa 2010-10-15 kl. 23:33.
Citera
2010-10-15, 23:45
Medlem
Chaindudes avatar
Nedstämd är den, men den skorrar faktiskt mindre då. Tips på bra grövre strängar? Använder 10-52 för tillfället.

Fittlisa: Är det skruven ovanför första bandet du menar? Hittar ingen annan. http://www.rockpalace.com/gfx_produc...Thru-Black.jpg
Citera
2010-10-15, 23:47
Medlem
wzbzs avatar
Stäm upp till vanlig standard. Skorrar det fortfarande lika illa?
Börja inte fila ner band!!
Citera
2010-10-15, 23:51
Medlem
Chaindudes avatar
Fila ner band vågar jag inte. Skorrar värre med EADGHE
Citera
2010-10-16, 00:26
Medlem
Min skorrade också ett tag, jag ignorerade det och nu skorrar den inte längre
Citera
2010-10-16, 00:40
Medlem
love-muffins avatar
Hmm, inte helt lätt att felsöka en gura via FB. Har du kollat om halsen har dragit sig?
Citera
2010-10-16, 00:47
Medlem
Chaindudes avatar
Dragit sig?
Citera
2010-10-16, 00:48
Medlem
FittLisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaindude
Fittlisa: Är det skruven ovanför första bandet du menar? Hittar ingen annan. http://www.rockpalace.com/gfx_produc...Thru-Black.jpg

Ja den där plastplattan som sitter fast med en skruv rakt ovanför sadeln på din bild. Bakom den finns ett hål och en lång skruv som löper hela vägen genom gitarrens hals. Dock ska man ha lite känsla och kunskap om hur det där ska vridas. Du ser i klippet hur jag menar om du har missat det (det understrukna är länkar till youtube). Det behöver inte heller vara det som löser ditt problem. Som folk tidigare nämnt så finns det ett flertal olika anledningar till att det skorrar.

Om jag inte missminner mig så justerar den här skruven ( Truss Rod ) böjningen på halsen. Föreställ dig att du har en linjal i händerna. du kan böja den så dess mitt buktar uppåt eller nedåt. Är böjningen för skarp åt något håll så kommer strängarna att ta i. Böjd uppåt så tar strängarna i typ mitten av brädan , böjd nedåt kommer det förmodligen skorra i de första banden liksom de sista.

Det love-muffin förmodligen menar är att halsen eventuellt har blivit böjd/sned. Trä är ett levande material som kan utvidgas, dra ihop sig och böjas beroende på temperatur, luftfuktighet och om den utsätts för ett hårt tryck under längre tid. man ska aldrig lämna en gitarr en längre tid med spända strängar eller låta den stå i miljöer som avviker för mycket från normal rumstemperatur. Håll upp gitarren framför dig och kolla från stallet framåt, över brädan mot sadeln och huvudet så ser du om den blivit sned.

Känner du dig osäker så tala med någon kunnig i en musikaffär. För ett par hundringar kan du spara dig en massa besvär.
Senast redigerad av FittLisa 2010-10-16 kl. 01:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in