2010-10-16, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fro.L
Suttit ett tag och funderat över hur mycket som verkligen stämmer på flashback och vad som inte stämmer?

Hur vet man vad man ska tro på?

Jag har läst mycket skumma grejer på detta forum och ja kan säga att jag tror kanske 10-20% på vad som sägs, beroende vilket forum.

Nå vad säger ni ?
Litar ni på allt som sägs här?
hur många av flashbacks användare tror ni snackar skit ?

/ en fundersam Frol

Men det beror ju på vilka det är som för talan. Tex. Manne1973, Otrolig, Offsure, Bluebeast är några man verkligen kan tro på. Är mogna och pålästa inom sina ämnen. Cred till er.

Men däremot kan man inte lita på folk som varit registrerade detta år eller har en historia av trolltrådar och trolleriinlägg.
Senast redigerad av EvilBlackout666 2010-10-16 kl. 22:06.
Citera
2010-10-16, 23:11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det är en del av att bli vuxen, att lära sig bedöma information och sanningshalt.
Att tro rakt av på allt som skrivs här borde alla inse är lika dumt som att tro på allt som står på kvällstidningarnas sidor, fast å andra sidan har dessa sällan intentionen att ENBART trolla, som en del här tycker är enormt roligt.

Nu finns det ju också en annan vinkel på det hela och det är att många här är oerfarna tonåringar som inte vet ett skit om någonting och när dessa får läsa vilda historier som de själva aldrig kan tänka sig så går de automatiskt in i trolljägar-mode och anklagar skribenter för att ljuga och överdriva och till er kan jag bara säga: lev lite längre och upplev lite mer innan ni avfärdar alla märkliga historier.
Det finns ett engelsk talesätt som sammanfattar det hela bra: "Truth is stranger than fiction", dvs att saker som de inte ens skulle skriva en roman om/göra en film om eftersom ingen skulle tro på historien faktisk ÄR sanna.

T ex: om jag säger att det finns ett regnbågsfärgat träd så skulle säkert 90% av alla oerfarna direkt påstå att jag ljuger.
Vassego: Technicolor Tree: The Rainbow Eucalyptus - DivineCaroline

Så vet ni inte, ta reda på fakta och håll käften tills ni gjort det.
Tack på förhand för ett bättre diskussionsklimat.

Jag kan inte annat än hålla med min kära kollega. Det mesta är förmodligen sant.
Sen så beror det väldigt mycket på om man sitter i åsiktsforum eller faktaforum. Vilka som i huvudsak är vad får ni klura ut själva.
Citera
2010-10-16, 23:19
Medlem
darklydivinests avatar
Inte ett jävla dugg. Flashback är nog det sista stället jag skulle besöka i jakt efter trovärdig information. Med det sagt, så finns det ju naturligtvis mycket kvalitativa trådar och inlägg på forumet och då främst i form utav åsikter, men man bör ta på sig de kritiska glasögonen extra mycket här.
Senast redigerad av darklydivinest 2010-10-16 kl. 23:22.
Citera
2010-10-16, 23:31
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst hittar man många guldkorn här men man får nog ta det mesta med en nypa salt. Men vid stora och spektakulära händelser är det alltid här som man hittar fakta. Inte konstigt att det troligen kryllar av journalister i vissa forumdelar.
Citera
2010-10-16, 23:56
Medlem
Snapcounts avatar
För egen del så får Fb mig att tänka efter på vad som skrivs, sant, falskt och hur det "sägs", det är enligt mig Fb`s stora behållning . Källor underlättar ju naturligtvis men det är ju med bara vedertagen fakta där det kan ges.

Det som för egen del förändrat mig sedan jag blev medlem, är att mitt förtroende för gammelmedia har sjunkit. Ens egna tankar står mera i "klang" med Fb i.o.m att folk kan helt skriva fritt, snabbt och är inte beronde av att en "artikel" bara kan vara på si eller så många ord eller minuter.

De här gäller ju inte alla trådar och ämnen (skall säga att jag inte har hunnit igenom Fb`s olika avdelningar, det är stort ), finns nog saker jag har avstått från att skriva när man har märkt att ren osanning har framkommit, främst för att man kan avslöja lite för mycket av sig själv. Väntat på att någon annan har replikerat istället.
Citera
2010-10-17, 10:23
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darklydivinest
Inte ett jävla dugg. Flashback är nog det sista stället jag skulle besöka i jakt efter trovärdig information. Med det sagt, så finns det ju naturligtvis mycket kvalitativa trådar och inlägg på forumet och då främst i form utav åsikter, men man bör ta på sig de kritiska glasögonen extra mycket här.
Det handlar mycket om att man måste lära sig vilka medlemmar man litar på och det tar givetvis ett tag.
Citera
2010-10-17, 12:31
Medlem
cykelolles avatar
Litar på flashback?

Flashback som fenomen, fascinerar mig men är inget jag litar på. Om jag gjorde någon form av jämförelse så skull den bli med hur kyrkans framväxt har sett ut genom historien. Ett konsekvent budskap som man anpassar efter nutiden - är inte ett konsekvent budskap.
Nog om det.

Inlägg från användare på Flashback beskriver så mycket mer än sanning eller osanning. Den beskriver samtiden i ett helt unikt samtidsdokument som rymmer alla möjliga spectra av hur mänskligheten ter sig i nutid. Låt vara att det kanske låter flummig, vi saknar ändå förmåga att betrakta nuet.

På en ren faktamässig grund så är svaret; Nej, jag betraktar inte inlägg på flashback automatiskt som vetenskaplig fakta.

I alla andra aspekter; Ja, inlägg på flashback är troligtvis ärligare än de "inlägg" som många gör i sina verkliga liv där man behöver ta hänsyn till sociala normer och koder. (Fast en viss korrigering får man göra för FB-kuk:ismen.)

Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Jag pluggar teknisk master just nu på universitetet. Jag frågade professorn i nuvarande kurs, då vi snackade lite skit under rast, vid rapportskrivning- och källkritiksföreläsning, om det var ok att använda FB som källa. Han sa att det var ok, så länge jag citerade mig själv!

Ah, jaså man kör fotfarande med gammal hederlig cirkelbevisning på Universitetet! Uppfriskande att höra. Livet skulle bli så mycket lättare om man fick använda sig själv som stärkande argument till sina åsikter.
Citera
2010-10-17, 12:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelolle
Litar på flashback?

På en ren faktamässig grund så är svaret; Nej, jag betraktar inte inlägg på flashback automatiskt som vetenskaplig fakta.

Va, menar du allvar??

Citera
2010-10-17, 13:13
Medlem
Sorkus avatar
Jag litar bra mycket mer på vad som står här än vad som står i gammelmedia av de anledningar att vi inte är beroende av att sälja lösnummer.
Här får man en rättfram skildring av omvärlden opåverkad av sociala normer och annat som oftast förvränger sanningen.
Citera
2010-10-17, 13:33
Medlem
JagSkrevs avatar
Jag litar bara på dom som vet vad dom pratar om.
Citera
2010-10-17, 14:15
Medlem
epost72s avatar
Jag tar det mesta med en stor nypa salt, man måste hela tiden vara källkritisk och använda sunt förnuft.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in