2010-10-16, 00:31
Medlem
SpaCCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fro.L
aah men det är samma där, hur vet du att det stämmer de folk säger angående grafikkort tillexempel ?
För att det är jag som kan det? Tillrättarvisar dem
Citera
2010-10-16, 03:23
Medlem
Jack.Dogs avatar
Självklart tror jag på allt som står på forumet. Knark är ungdomens källa, alla relationer kan bli bättre med analsex, alla tidningar ljuger och alla åsikter är bra så länge de är långt åt höger...fan börja jag på universitetet för, kan ju lära mig allt här!
Citera
2010-10-16, 08:15
Medlem
epost72s avatar
Övrigt-►Om Flashback
/Mod
Citera
2010-10-16, 09:10
Moderator
MondoBizarros avatar
Det är en del av att bli vuxen, att lära sig bedöma information och sanningshalt.
Att tro rakt av på allt som skrivs här borde alla inse är lika dumt som att tro på allt som står på kvällstidningarnas sidor, fast å andra sidan har dessa sällan intentionen att ENBART trolla, som en del här tycker är enormt roligt.

Nu finns det ju också en annan vinkel på det hela och det är att många här är oerfarna tonåringar som inte vet ett skit om någonting och när dessa får läsa vilda historier som de själva aldrig kan tänka sig så går de automatiskt in i trolljägar-mode och anklagar skribenter för att ljuga och överdriva och till er kan jag bara säga: lev lite längre och upplev lite mer innan ni avfärdar alla märkliga historier.
Det finns ett engelsk talesätt som sammanfattar det hela bra: "Truth is stranger than fiction", dvs att saker som de inte ens skulle skriva en roman om/göra en film om eftersom ingen skulle tro på historien faktisk ÄR sanna.

T ex: om jag säger att det finns ett regnbågsfärgat träd så skulle säkert 90% av alla oerfarna direkt påstå att jag ljuger.
Vassego: Technicolor Tree: The Rainbow Eucalyptus - DivineCaroline

Så vet ni inte, ta reda på fakta och håll käften tills ni gjort det.
Tack på förhand för ett bättre diskussionsklimat.
Citera
2010-10-16, 11:10
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fro.L
Suttit ett tag och funderat över hur mycket som verkligen stämmer på flashback och vad som inte stämmer?

Hur vet man vad man ska tro på?

Jag har läst mycket skumma grejer på detta forum och ja kan säga att jag tror kanske 10-20% på vad som sägs, beroende vilket forum.

Nå vad säger ni ?
Litar ni på allt som sägs här?
hur många av flashbacks användare tror ni snackar skit ?

/ en fundersam Frol

Det snackas nog en hel del skit. Men skitsnacket är väl en del i det som så många kännetecknar som FB-kultur. Dock så skrivs det en massa sanningar och tillförlitliga skrivelser.

Men som med allt på internet, VAR KÄLLKRITISK!
Citera
2010-10-16, 11:18
Medlem
[Strange Days]s avatar
Som sagt, källkritik är A och O.

Och en sund skepticism är alltid också bra att begagna sig av.
Citera
2010-10-16, 11:19
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det är en del av att bli vuxen, att lära sig bedöma information och sanningshalt.
Att tro rakt av på allt som skrivs här borde alla inse är lika dumt som att tro på allt som står på kvällstidningarnas sidor, fast å andra sidan har dessa sällan intentionen att ENBART trolla, som en del här tycker är enormt roligt.

Nu finns det ju också en annan vinkel på det hela och det är att många här är oerfarna tonåringar som inte vet ett skit om någonting och när dessa får läsa vilda historier som de själva aldrig kan tänka sig så går de automatiskt in i trolljägar-mode och anklagar skribenter för att ljuga och överdriva och till er kan jag bara säga: lev lite längre och upplev lite mer innan ni avfärdar alla märkliga historier.
Det finns ett engelsk talesätt som sammanfattar det hela bra: "Truth is stranger than fiction", dvs att saker som de inte ens skulle skriva en roman om/göra en film om eftersom ingen skulle tro på historien faktisk ÄR sanna.

T ex: om jag säger att det finns ett regnbågsfärgat träd så skulle säkert 90% av alla oerfarna direkt påstå att jag ljuger.
Vassego: Technicolor Tree: The Rainbow Eucalyptus - DivineCaroline

Så vet ni inte, ta reda på fakta och håll käften tills ni gjort det.
Tack på förhand för ett bättre diskussionsklimat.

He he, tänkte faktiskt på det som ett exempel på mitt påstående som källkritik... nå du hann före.
Citera
2010-10-16, 11:29
Medlem
Dalailamas avatar

Helt sant! Allt handlar om att bedöma sanningshalten i det som skrivs. När man har varit medlem ett tag så lär man sig också vilka användare det är som brukar ha bra koll. Trådarna på FB är dessutom ofta självsanerande, dvs kunnigt folk rättar de personer som skriver tokigheter.

Själv så använder jag mig av den utmärkt funktionen "kompislistan" (jävla löjligt namn). Där så har jag sparat personer som är extra kunniga inom olika områden (det rör sig om hantverkare, läkare, jurister/advokater osv)

Ofta så vänder jag mig direkt till dessa när jag har någon specifik fråga och undviker därigenom långdragna diskussioner med troll och mindre vetande
Senast redigerad av Dalailama 2010-10-16 kl. 11:40.
Citera
2010-10-16, 11:43
Bannlyst
& > %

Om jag ska uttrycka det i procent så är medelvärdet 0,1 % för alla forum på flashback.
Senast redigerad av Wowb2t 2010-10-16 kl. 11:44. Anledning: & > %
Citera
2010-10-16, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama

Helt sant! Allt handlar om att bedöma sanningshalten i det som skrivs. När man har varit medlem ett tag så lär man sig också vilka användare det är som brukar ha bra koll. Trådarna på FB är dessutom ofta självsanerande, dvs kunnigt folk rättar de personer som skriver tokigheter.

Själv så använder jag mig av den utmärkt funktionen "kompislistan" (jävla löjligt namn). Där så har jag sparat personer som är extra kunniga inom olika områden (det rör sig om hantverkare, läkare, jurister/advokater osv)

Ofta så vänder jag mig direkt till dessa när jag har någon specifik fråga och undviker därigenom långdragna diskussioner med troll och mindre vetande

Vädigt smart föresten
Citera
2010-10-16, 13:00
Medlem
Man får vara självkritisk och tro på det som låter vettigt.
Citera
2010-10-16, 21:43
Medlem
Jag pluggar teknisk master just nu på universitetet. Jag frågade professorn i nuvarande kurs, då vi snackade lite skit under rast, vid rapportskrivning- och källkritiksföreläsning, om det var ok att använda FB som källa. Han sa att det var ok, så länge jag citerade mig själv!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in