2010-10-15, 19:33
Medlem
antonivanssons avatar
Om man vill skära ner på kolhydrater men inte har tid att laga mat hela tiden, vad kan man då ha i matlådan?

Det ska alltså gå snabbt att röra ihop alternativt att gå och handla det färdigt.
Kött/fisk/kyckling och grönsaker måste ju förberedas och tillagas först hemma.
Äter man kolhydrater är allt så enkelt; färdigrätter, frukt och mackor finns att köpa till förbannelse.

Det enda jag lyckas komma på är yoghurt eller kall sallad.

Färdiga maträtter från affär hade kunnat vara bra, om inte alla innehöll pasta, potatis eller ris.

Förslag?
Citera
2010-10-15, 19:35
Medlem
Det finns GI färdigrätter i frysdisken i affären, finns även viktväktarna färdigrätter
Citera
2010-10-15, 19:36
Medlem
Den enda jag kan komma på som innehåller mycket protein och lite kolhydrater och inte behöver tillagas och inte är sallad, är burkmat. Färdiga bönor, kikärter, makrill i tomatsås etc.

Mitt bästa tips är att en kväll i veckan slänga i en full plåt med kyckling/fläskkarre/nöt eller vad du nu vill ha, frysa in och käka tills det tar slut. Maten lagar sig själv i ugnen, och sen bara plockar du fram från frysen. Busenkelt.
Citera
2010-10-15, 19:48
Medlem
Topgun855s avatar
Brukar köra chesseburgare som jag tar bort över brödet på om man har bråttom.

Konserver tonfisk,makrill funkar ibland.

Fast min absoluta favorit är att steka köttfärs ner med lite tacokryddor.

Brukar steka 1.5kg så klara men sig ett tag. Med diverse olika tillbehör och grönsaker till går det utmärkt att leva på.
Senast redigerad av Topgun855 2010-10-15 kl. 19:51.
Citera
2010-10-15, 20:16
Medlem
antonivanssons avatar
Om man lagar kött, grönsaker och sås, kan man frysa allt det i portionsförpackningar? Alltså blir kokta grönsaker och sås inte dåligt i frysen?

Jag skulle helst slippa laga helt iofs..
Citera
2010-10-15, 20:17
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emsan89
Det finns GI färdigrätter i frysdisken i affären, finns även viktväktarna färdigrätter

Tack, fast jag vill inte äta dietmat, vill bara undvika kolhydrater utom i grönsaker... Blir inte mätt på de där heller plus att de oftast är äckliga tyvärr.
Citera
2010-10-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
Om man lagar kött, grönsaker och sås, kan man frysa allt det i portionsförpackningar? Alltså blir kokta grönsaker och sås inte dåligt i frysen?

Jag skulle helst slippa laga helt iofs..

Går hur bra som helst att frysa in.

Blir nog svårt att komma ifrån att inte laga helt, om man nu inte hela tiden vill köpa färdiga grejer.

Sedan är det inte så jobbigt att lägga 1-2h på söndagen och förbereda veckans mat
Citera
2010-10-15, 20:24
Medlem
thotthes avatar
Råbiff!

Perfekt i matlådan
Citera
2010-10-15, 20:27
Medlem
spoilers avatar
Omelett i olika former.
Citera
2010-10-15, 20:32
Medlem
Kassler och vissa korvar(Kolla innehållsförtäckning) går ju bra att äta kalla.
Köttsoppa bör funka med.
Men lagad mat är ju oftast godast...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in