• 1
  • 2
2010-10-17, 00:59
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Man slumrar till i några sekunder alternativt nångra få minuter. Skulle knappast definiera det som att däcka.

"Nickar till" är ingen bra beskrivning med andra ord, det är för mig när man sitter och somnar och direkt vaknar till pga av att huvudet faller ner dvs nickar till.

Jag har alltid uppfattat noddandet som det tillståndet när man i njutning ligger och pendlar mellan dimmig vakenhet och ytlig sömn, hur som helst är det väldigt skönt...
Citera
2010-10-17, 03:48
Medlem
heyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
"Nickar till" är ingen bra beskrivning med andra ord, det är för mig när man sitter och somnar och direkt vaknar till pga av att huvudet faller ner dvs nickar till.

Jag har alltid uppfattat noddandet som det tillståndet när man i njutning ligger och pendlar mellan dimmig vakenhet och ytlig sömn, hur som helst är det väldigt skönt...

Mycket välbeskrivet, delar din åsikt.
Citera
2010-10-17, 23:06
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookAlive
Det betyder att man nickar till. Därav ordet "nod"!
Citat:
Nickar till? Du menar somnar alltså, varför inte bara säga somna eller däcka då?
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Man slumrar till i några sekunder alternativt nångra få minuter. Skulle knappast definiera det som att däcka.
Citat:

Det kanske har blivit lite ihopblandat det här iom att det ofta är båda tillstånden på samma gång... alltså att man både "dvalar" och "nickar till" lite då och då. Blir jag riktigt noddig så börjar jag iaf att dvala och det börjar med att att huvudet långsamt faller ned (medan jag dvalar då) och plötsligt "vaknar jag till" och lyfter på huvudet igen.

Så håller jag på tills jag slutar "vakna till" och slocknar på riktigt mitt i dvalandet. Fast ibland sover jag bara i några minuter... ibland en kvart och ibland t.o.m. några timmar, men då har jag ju slocknat.

För mig är alltså nodda någon slags kombo av de två tillstånden, dval och nick.

Men jag kan bara dvala också, t. ex. när jag tagit mindre opioider eller någon lättare sort. Då går jag in i dvalan men stannar där... jag nickar alltså inte till emellanåt då.

Men hur som helst så betyder ju nod - nick så det var väl förmodligen själva "småsomnandet" man syftade på från början och sedan kanske ordet (nodda alltså) mer och mer blivit beskrivningen för enbart dvalan... kanske. Att "dvala" (dimmig vakenhet och ytlig sömn) är ju som det som sker medan man nickar till, för mig iaf. Men jag kallar hur som helst båda tillståndet för att nodda, både dvalan och småsovningarna, oavsett om de sker tillsammans eller var för sig.

Är precis i början av en oxy-period så jag antar att jag är mer osammanhängande än vanligt. Känns så iaf...
Citera
2020-06-29, 00:04
Medlem
När jag gick på sub tog jag oxå drygt 4 mg/dag och jag noddade varje dag men tog 1 st 300 mg lyrica till varje gång....nodda är väl inte speciellt spännande det gör man väl bara för att man blir trött?
Citera
2020-06-29, 17:33
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Flashbackare
vad betyder nodda?

Som någon annan skrev så är det tillstånd mellan vaken och och sömn. Det är detta som man vill uppnå och är riktigt jävla skönt.
Citera
2020-06-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Som någon annan skrev så är det tillstånd mellan vaken och och sömn. Det är detta som man vill uppnå och är riktigt jävla skönt.

Nod är engelska för att nicka. Att så ock nick and viga djupt för den mäktiga herre vars namn börjar på H. Nods är gränslandet alltså. Där man svävar mellan jorden och det eviga. Svävande mellan medveten och medvetslöshet. Min favorit del var alltid ruset, men när man fick tolerans och inte uppnådde nodden lika lätt så tog man till farliga kombinationer med pharma som jag inte värde skriva här i detalj. Istället för att spendera hundralappar på mera H. så kunde man spendera en tjugolapp på en vis tablett så kom nodden hårdare än någonsin. Men folk överdoserar och dör också av denna förstärkelse. Och om man inte dör får man ett dubbel beroende där man alltid behöver båda så jag rekommenderar det ej.
Citera
2020-06-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoinrich
När jag gick på sub tog jag oxå drygt 4 mg/dag och jag noddade varje dag men tog 1 st 300 mg lyrica till varje gång....nodda är väl inte speciellt spännande det gör man väl bara för att man blir trött?

Du måste haft väldigt låg tolerans om du noddar från 4mg Sub. Själv tyckte jag aldrig att man kunde få i sig tillräckligt för någon fin effekt: runt 40mg doserat brukade börja bli riktigt illamående och spy. Jag blev yr men ingen nod eller ansiktes kittande. Metadon där emot kan man få i sig tillräckligt att noddar hårt utan någon illamående. Riktigt så att man suger på tårna sina efter 200mg. Men den är inte heller lika skön som ett heroin nod. Mer black out artad.
Senast redigerad av Well-being 2020-06-30 kl. 00:26. Anledning: Väsentliga stavfel
Citera
2020-07-02, 13:37
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Well-being
Du måste haft väldigt låg tolerans om du noddar från 4mg Sub. Själv tyckte jag aldrig att man kunde få i sig tillräckligt för någon fin effekt: runt 40mg doserat brukade börja bli riktigt illamående och spy. Jag blev yr men ingen nod eller ansiktes kittande. Metadon där emot kan man få i sig tillräckligt att noddar hårt utan någon illamående. Riktigt så att man suger på tårna sina efter 200mg. Men den är inte heller lika skön som ett heroin nod. Mer black out artad.

Låg tolerans? I början av min opiat/opioid karriär kunde jag ta 0.5mg Sub och nodda en hel dag på det. Så fortsatt det i flera månader tills jag behövde höja för att få samma effekt.
Citera
2020-07-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Låg tolerans? I början av min opiat/opioid karriär kunde jag ta 0.5mg Sub och nodda en hel dag på det. Så fortsatt det i flera månader tills jag behövde höja för att få samma effekt.

Otroligt låg tolerans. Du måste du ha börjat med Sub utan att ha haft något opiat beroende innan då, du kan inte ha haft ett heroin beroende innan det? 4mg Sub skulle inte ens motsvara $1 värt av heroin. Om man ”noddar” från 0.5mg Suboxone så finns det nog igen anledning att man ska behöva ta det som abstinens dämpade i alla fall
Citera
2020-07-02, 16:44
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Otroligt låg tolerans. Du måste du ha börjat med Sub utan att ha haft något opiat beroende innan då, du kan inte ha haft ett heroin beroende innan det? 4mg Sub skulle inte ens motsvara $1 värt av heroin. Om man ”noddar” från 0.5mg Suboxone så finns det nog igen anledning att man ska behöva ta det som abstinens dämpade i alla fall

Precis det var i början när jag började "prova" opiater. Så nej noll tolerans och hade inte testat H då.
Citera
2020-08-01, 03:56
Medlem
På buprenorfin/subutex så tar det sådan tid, eftersom man vanligtvis administerar det intranasalt, tills dess att full effekt är nådd, att det är rätt klurigt att sitta och dutta sub tills man känner att man börjar nodda, för att sedan sluta dutta.

Citat:

0,5 mg är inte en särskilt låg dos om man är helt opiatnaiv. Jag låg och kräktes i mer än 24 timmar den första gången jag tog - uppskattat, i efterhand - 0,5 mg subutex, och då snortade jag delvis med munnen, dessutom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in