Citat:
Ursprungligen postat av Krimkrams
Det är såhär att jag har nog blivit rätt tolerant mot opioder / opiater. Och jag noddar inte alls längre vilken jag tycker nästan är hela charmen med opiater. Så jag undrar noddar ni jämt? Hur mycket krävs det? Nasalt eller IV? Jag använder sub dagligen och har gjort det en tid.
Använder 4mg dagligen, ibland mer ibland mindre, Utspritt på hela dygnet. Nu är det så att jag är sugen att nodda lite igen, och jag undrar hur mycket ska jag dra i mig?
Kanske svårt att säga pga toleransen. Men jag vill veta hur andra har det? Kör ni tills ni börjar nodda eller? Eller är det slöseri med sub att "försöka"?
Tacksam för svar.
Fridens.
Nu minns jag inte exakt hur det var för mig när jag kunde nodda väldigt mycket på Sub (kan fortfarande nodda men inte lika kraftigt) men om jag var du skulle jag testa de där 4 mg på en gång, beroende på hur stora doser du tar då...
Jag har i alla fall tagit Sub dagligen (förutom nåt enstaka tillfälle den sista tiden då jag bytt opioid) i ca 3-3½ år nåt och jag kunde nodda rejält de första 2½-3 åren kanske... har dåligt tidsbegrepp. Fast den första tiden noddade jag inte jättemycket eftersom jag tog för små doser.
Jag har alltid tagit många ggr/dag och mitt extremnoddande har börjat först på kvällen, efter många påfyllningar. Men... jag kunde även bli normalt noddig på morgondosen som brukar vara 4 mg då. Idag blir jag mest bara lite sänkt av morgondosen. Att jag inte noddar lika mycket nu beror på att jag ibland byter opioid, till Oxy... hamnar i lite obalans av att hålla på så. Nu minns jag inte hur mycket Sub jag låg på/dag under den tid jag noddade som mest men kanske 1½-2 Sub/dag...
Nu vet ju inte jag vilken tolerans du har, om 4 mg som en dos blir för mycket... Är det så att du tar bara ½ mg/dos så blir 4 mg kanske inte så jättebra.
För mig har det iaf varit så att jag aldrig noddat riktigt på små doser, inte ens när toleransen var låg. Jag visste inte att man kunde nodda rejält på Sub ens, förrän jag kom upp till en viss dos. Minns inte exakt var den gränsen låg eftersom noddningen ibland inte berodde på en stor dos, utan flera mellandoser.
Jag har flera vänner som aldrig noddat på Sub men de tar väldigt små doser. Jag tror att de har förmågan att nodda om de bara ökade dosen, men nu vill de inte nodda iaf så... Men du vet ju att du kan nodda iaf så det kanske funkar om du höjer dosen. Eller så har du kommit till en gräns där det inte funkar lika bra längre. Så blir det ju för många. Jag och mina sub-vänner/bekanta (iaf 9 st) verkar ha haft en jävla tur som kunnat gå på Sub så länge och fortfarande få så bra resultat. Det slutar som aldrig att funka.