2010-10-15, 06:23
Medlem
muppjävlamupps avatar
Jag har en faktura på 42000kr och 84 stycken små 500-lappar som jag vill betala den med.

Kommer banken undra? Och rapporterar dom det till skattemyndigheten?
Citera
2010-10-15, 06:28
Medlem
dekanmis avatar
Mja, nej, det tror jag inte. 42.000 må vara en stor summa, men den är fortfarande inte enorm. Om du känner dig obekväm med att göra det får du väl köra med någon lame fras (om du nu får konstiga blickar vill säga) som: "Ptja, var ju bara att öppna sparbössan för att kunna betala. Surt, eftersom att jag sparade till en resa" eller något.

Äldre människor har ju ofta ganska höga summor i kontanter undanstoppade hemma, så det bör inte vara några konstigheter egentligen. Men om de kontaktar skattemyndigheten har jag dock ingen aning om.
Citera
2010-10-15, 06:39
Moderator
Chantres avatar
Över 10.000 kr ska du fylla i en blankett från Riksbanken där du förklarar var du har fått pengarna från.

Burksamlande kan ju vara ett legitimt skäl.
Citera
2010-10-15, 07:40
Medlem
muppjävlamupps avatar
Tackar för hjälpen. =)
Citera
2010-10-15, 08:46
Bannlyst
Hur mycket får man ta ut/dag utan att banken rapporterar det. Säg 6 miljoner utan att det rapporteras?? Får jag ta ut 50000 om dan i 1 år?
Citera
2010-10-15, 09:09
Medlem
Minardis avatar
Åk till den som skrivit ut räkningen, deras huvudkontor och gå till receptionen och säg att antingen tar de emot kontanter eller också kan du inte betala och de får skicka till kronofogden m.m.
Citera
2010-10-15, 23:27
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Hur mycket får man ta ut/dag utan att banken rapporterar det. Säg 6 miljoner utan att det rapporteras?? Får jag ta ut 50000 om dan i 1 år?

Varför skulle du inte det? Det är ju dina pengar.
Citera
2010-10-16, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!

Vad talar du om?

Det är ju dina pengar. Gör du en kontantbeställning ett par dagar i förväg får du ta ut i prinicip hur mycket som helst.
Citera
2010-10-16, 13:29
Medlem
_Strebers avatar
Det är skrämmande hur rädda folk blivit för att använda och röra sina egna pengar. Har vårt samhälle verkligen blivit ett sånt övervakningssamhälle där man inte vågar ta ut pengar av rädsla för att få problem?
Citera
2010-10-21, 06:17
Medlem
muppjävlamupps avatar
En variant kan kanske vara att sätta in pengar i flera omgångar?

Och på olika banker? T.ex. promenera till Swedbank med 10, vidare till Forex med ytterligare 10. Eller bara olika kontor? Har dom koll på vilka betalningar jag gör i sina system mellan varandras kontor och/eller mellan bankerna?

Måste jag ha konto hos en viss bank för att kunna göra en inbetalning till någon annans konto via dom?
Citera
2010-10-21, 08:44
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Det är skrämmande hur rädda folk blivit för att använda och röra sina egna pengar. Har vårt samhälle verkligen blivit ett sånt övervakningssamhälle där man inte vågar ta ut pengar av rädsla för att få problem?

Folk är så jäkla rädda för myndigheter. Om folk skulle börja ignorera myndigheter och bränna bildäck utanför i protester skulle myndigheterna börja rygga tillbaka. Inte pga protesterna men bildäck luktar inte gott på kontoret, särskilt inte brända bildäck.
Citera
2010-10-21, 11:34
Medlem
muppjävlamupps avatar
Är mest en sköntaxering som oroar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in