2004-06-18, 14:59
Medlem
Franheims avatar
Har hört att det går att få A-kassa när man söker jobb utomlands, förutsatt att man registrerat sig som arbetssökande på ortens lokala arbetsförmedling. Nån som har någon erfarenhet av A-kassa + svartjobb i t.ex London, Amsterdam, Madrid el. nån annan trevlig stad. Antar att man kan leva ganska gott.
Citera
2004-06-20, 18:32
Medlem
RootMoss avatar
Ja det går, men bara under tre månader. Du måste ha en adress i staden du åker till, vandrarhem eller hotell räcker inte. Åker du till Spanien får du vara beredd på att byråkratin är horribel, och att inte många pratar engelska. Dessutom kan det ta lång tid innan du får pengarna, så ha med dig så att du klarar dig.
Citera
2004-06-20, 18:49
Medlem
Lyktgubbens avatar
Mer information om tremånaderssökande utomlands finns här:

http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=150
Citera
2004-06-20, 22:15
Medlem
Boddies avatar
Säg inte att du bor utomlands och skicka en kompis på mötena på Af eller skicka en kompis till vårdcentralen med ditt patientkort och se till att bli sjukskriven för ångest eller någon form av psykiska besvär. Sen skickar din polare in dina a-kassa kort och kryssar i sjukskriven på dom och så får du pengarna från f-kassan!

Utnyttja systemet? Med vad gör alla höga chefer osv skandia mm mm!
Citera
2004-06-20, 22:20
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Säg inte att du bor utomlands och skicka en kompis på mötena på Af eller skicka en kompis till vårdcentralen med ditt patientkort och se till att bli sjukskriven för ångest eller någon form av psykiska besvär. Sen skickar din polare in dina a-kassa kort och kryssar i sjukskriven på dom och så får du pengarna från f-kassan!

Utnyttja systemet? Med vad gör alla höga chefer osv skandia mm mm!

I Skandia var det aktieägarna som fick stå för fiolerna. I ditt mygelförslag är det vanliga skattebetalarna som får stå för kostnaden, det är skillnad det!
Citera
2004-06-20, 22:24
Medlem
Boddies avatar
Mjoo visst blir det så men som sagt det bästa är ju då att skicka polaren till Af!
Citera
2004-06-20, 22:28
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Mjoo visst blir det så men som sagt det bästa är ju då att skicka polaren till Af!

Det bästa är att själv gå till arbetsförmedlingen om man är arbetslös. Vi skattebetalare ska inte behöva betala för att andra är arbetsskygga och vill ha semester på vår bekostnad.
Citera
2004-06-21, 13:44
Medlem
Jag läste detta i ett juridiskt nyhetsbrev:

TITEL: Danskt jobb gav rätt till svensk a-kassa
INGRESS: En man som arbetat i Danmark men varit med i den svenska a-kassan får rätt till svensk a-kassa. Det slår Regeringsrätten fast i en dom.
https://www.infotorg.sema.se/cgi-bin...700&hittype=LL (du måste vara inloggad för att kunna läsa artikeln)

Kan detta vara till någon hjälp?
Citera
2004-06-21, 13:56
Medlem
AnkBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Jag läste detta i ett juridiskt nyhetsbrev:

TITEL: Danskt jobb gav rätt till svensk a-kassa
INGRESS: En man som arbetat i Danmark men varit med i den svenska a-kassan får rätt till svensk a-kassa. Det slår Regeringsrätten fast i en dom.
https://www.infotorg.sema.se/cgi-bin...700&hittype=LL (du måste vara inloggad för att kunna läsa artikeln)

Kan detta vara till någon hjälp?

Den artikeln får du mycket gärna klippa ut och klistra in här, för det skulle jag verkligen vilja läsa.
Citera
2004-06-21, 13:56
Medlem
AnkBanks avatar
Men fucked up FB, dubbel post pga There seems to have been a slight problem with the Flashback Forum database.
Citera
2004-06-23, 11:04
Medlem
AnkBanks avatar
*bump* så det syns att det tillkommit inlägg
Citera
2010-10-23, 00:07
Medlem
Kingandaces avatar
haha, nu är den här tråden VÄLDIGT gammal. Men frågan berör samma ämne, så varför starta en ny?

Om jag nu säger upp mig själv från jobbet, så kommer jag bli avstängd från a-kassan i 50 arbetsdagar = 10 veckor (fr.o.m det datumet jag säger upp mig själv, antar jag?) Om jag då åker utomlands under tiden jag är avstängd från a-kassan, och återvänder till Sverige samtidigt som min ersättning ska börja betalas, funkar det? Kommer jag få ersättning då, eller måste jag vara till "arbetsmarknadens förfogande" även under de veckor jag är avstängd från a-kassan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in