Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-15, 03:06
  #1
Medlem
Tjena vänner! Har ett ganska drygt problem som jag inte har orkat ta tag mellan mina XP datorer.
Jag har en fiberanslutning hemma och därav switch, dvs uttag > uplink > sen ut till datorerna. Jag har tänkt streama filmer över nätverket till min mediadator, dvs jag ska hitta denna dator som jag sitter på från en annan dator med XP, men det är fan omöjligt. Det sjukaste av allt är att denna dator hittar den andra hur bra som helst i arbetsgruppen workgroup. Men inte vice versa, det är helt tomt(se bild nedan) på mediadatorn. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Menar, den andra datorn är ju med i arbetsgruppen workgroup uppenbarligen eftersom jag kan hitta grejer när jag delar ut datorn på mediadatorn.

Alla tips är välkomna, vill bara ha problemet löst!

Tack för mig

Värt att tillägga är att jag är riktigt trött, därav lite förvirring i texten :-D ha överseende!
Citera
2010-10-15, 06:27
  #2
Medlem
hasenfrasens avatar
Samma arbetsgrupp. Fil och Skrivardelning aktiverad. Se till så att inte ditt fina internetsäkerhetspaket blockerar. Inaktivera förenklad fildelning (kontrollpanelen, mappalternativ) så att du måste använda user/pass för att komma åt resurser. Se till så att "NetBios över TcpIp" används, dvs att både tjänsten är startad samt aktiverad i TCIP (nätverksanslutningar, egenskaper för TCPIP).
Citera
2010-10-15, 16:23
  #3
Medlem
Har testat och kollat allt, verkar inte fungera ändå. Sjukt skumt problem....
Citera
2010-10-15, 17:12
  #4
Medlem
Nu sökte jag på min dators namn, och då hittade jag faktiskt min dator från mediadatorn, men då funkade det i 10min sen slutade det funka. Helvete så less jag blir.

EDIT: Kan också tillägga att jag har testat att skriva in statiska ip-adresser på båda datorerna utan framgång.

Vad fan kan det vara som spökar?
__________________
Senast redigerad av bobby1989 2010-10-15 kl. 17:23.
Citera
2010-10-15, 19:28
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
Vad kör du med för antivirus/internetsäkerhet?

Både Norton/Symantec och F-Secure/Telia-osäker-surf måste avinstalleras för att inte påverka funktionaliteten - det räcker inte att bara inaktivera dem, dvs i felsökningssyfte.
Citera
2010-10-15, 20:06
  #6
Medlem
Inget sådant aktiverat heller. Datorn har nästan inget på sig. Förutom drivrutiner osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback