2010-10-14, 23:57
Medlem
Majgulls avatar
En kompis formaterade min dator för ett tag sen. Han aktiverade att det ska vara lösenord till adminkontot, har försökt hitta hur man tar bort det, och har sökt i trådarna här med. Ikväll när jag loggade in stod det att lösenordet går ut snart (huh?) och ville jag byta nu? Gick in i kontrollpanelen och användarkonton och tänkte att jag får väl byta då..

Fast sen kom jag på att tänk om man skulle lämna fältet för "nytt lösenord" tomt? Jag provade, och när jag gjort så, och gick tillbaka till "ändra konton" stod det "skapa lösenord" istället för "byt lösenord".

Är det så enkelt? Kan man göra så? Det verkar FÖR enkelt för att vara sant...?? Jaaa, jag är medveten om att jag ibland fegar ur när det gäller att prova sig fram - vissa saker är jag duktig på, men inte detta! Och jag går INTE in i några registernycklar i hkey_user..har inte där att göra när jag inte kan
Citera
2010-10-15, 00:01
Medlem
DollarMakers avatar
gör så här/ använd CMD och skriv net user.
Sen skriver du Net user (Admins namn) utan() och en sjärna efter alltså t.ex net user banan*
Så kommer det upp där du byter lösen.

CMD hittar du på start>Alla program>Tillbehör och så väjer du "Kommandotolken"
Citera
2010-10-15, 00:06
Medlem
DollarMakers avatar
Om du har Windows vista så kan du ändra lösenordet på ett konto från ett annat konto.
1.Tryck på "START MENY" så du får upp listan över alla program.
2.Tryck på bilden du har som finns längst upp till höger i menyn, då får du upp ett fönster
3.Det står flera olika saker på raderna som kommer upp, tryck på "hantera ett annat konto"
4.Du kommer se bilder på dina konton på datan, tryck på adminstratör
5.Där kan du ändra admin. kontot och ändra eller ta bort lösenord

Jag skulle tro att det funkar på ungefär på samma sätt på Windows XP
Citera
2010-10-15, 00:18
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
gör så här/ använd CMD och skriv net user.
Sen skriver du Net user (Admins namn) utan() och en sjärna efter alltså t.ex net user banan*
Så kommer det upp där du byter lösen.

CMD hittar du på start>Alla program>Tillbehör och så väjer du "Kommandotolken"

Hur man kommer in i registret vet jag redan Jag var där förut, men kom inte längre än att titta..inte vågar jag pilla där...
Citera
2010-10-15, 00:27
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
Om du har Windows vista så kan du ändra lösenordet på ett konto från ett annat konto.
1.Tryck på "START MENY" så du får upp listan över alla program.
2.Tryck på bilden du har som finns längst upp till höger i menyn, då får du upp ett fönster
3.Det står flera olika saker på raderna som kommer upp, tryck på "hantera ett annat konto"
4.Du kommer se bilder på dina konton på datan, tryck på adminstratör
5.Där kan du ändra admin. kontot och ändra eller ta bort lösenord

Jag skulle tro att det funkar på ungefär på samma sätt på Windows XP

Jag har xp.

Och nej, jag kan inte ta bort lösenordet då jag bara har ett konto, vilket är Administratör. Min fråga var alltså; vad händer om jag lämnar fältet tomt i "byt lösenord"?

Kolla här. Jag klickade på Byt lösenord. I första fältet skrev jag i mitt gamla. I nästa skulle man skriva i sitt nya och då lämnade jag det tomt, liksom i fältet nedan där man ska upprepa. Sen såg det ut så här:

http://i83.photobucket.com/albums/j3...nshot480-1.jpg

Istället för så här, som det såg ut, innan:

http://i83.photobucket.com/albums/j3...eenshot481.jpg

Nu står det alltså "skapa lösenord" istället för "byt lösenord". Så frågan är: Funkar det att göra så, verkligen? När jag startar datorn nästa gång, kommer jag in direkt? Eller?
Senast redigerad av Majgull 2010-10-15 kl. 01:23.
Citera
2010-10-15, 04:48
Bannlyst
Ja, du borde komma in direkt.
det KAN dock bli att du måste välja din profil först, men behöver inte skriva lösenord då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in