2010-10-15, 02:06
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media
och att få gå ut, finns så många som inte verkar förstå hur hemskt det är att äga ett djur istället för att ha det i sitt sällskap. sorgligt med människor som måste låsa in sin katt i brist på ömsesidig kärlek för att den drar =(

//fyra utekatter som ändå vill vara inne 80% av tiden

På ett sätt håller jag med dig men inte på ett annat. Där jag bor kör folk som galningar precis utanför huset och vi har haft säkert 10 katter som blivit överkörda genom åren. Av den anledningen vågar vi inte låta de här två katterna gå ut, jag hade blivit helt knäckt om de hade blivit överkörda.
Hade jag bott mer ute på landet än vad jag gör hade de självklart fått gå ut och in så mycket de ville!
Citera
2010-10-15, 02:46
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
På ett sätt håller jag med dig men inte på ett annat. Där jag bor kör folk som galningar precis utanför huset och vi har haft säkert 10 katter som blivit överkörda genom åren. Av den anledningen vågar vi inte låta de här två katterna gå ut, jag hade blivit helt knäckt om de hade blivit överkörda.
Hade jag bott mer ute på landet än vad jag gör hade de självklart fått gå ut och in så mycket de ville!

Själv bor jag verkligen inte på landet, inte direkt på drottninggatan, men i innerstan och mina katter går ut och in som de vill, tycker helt enkelt det är för taskigt att ha innekatt :/

jo, hade ju också dött om mina katter blev överkörda, är förjävligt att se en påkörd katt när man är ute och åker bil, men det finns inget alternativ för mig.

hoppas ni hittar en lösning i framtiden då och vågar släppa ut katterna, tror det kan ha att göra med temperamentet också, vissa katter är helt enkelt mer uppmärksamma än andra, är glad att katterna jag har nu är såpass hemkära att de vill vara just hemma så mycket och det aldrig blivit några problem, medan en katt jag hade trillade ner i ett hål i grannens tak och fastnade, hennes mamma hade tydligen fastnat på ett liknande sätt och få bli utsågad. Skulle aldrig falla mina nuvarande katter in att ta sig in på något märkligt ställe
Citera
2010-10-15, 03:03
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Själv bor jag verkligen inte på landet, inte direkt på drottninggatan, men i innerstan och mina katter går ut och in som de vill, tycker helt enkelt det är för taskigt att ha innekatt :/

Visst är det taskigt, men jag vågar helt enkelt inte riskera att katterna blir överkörda. Dessutom verkar de inte längta efter att komma ut direkt. Klart de smiter ut om en dörr står öppen, det händer flera gånger i veckan, men de sitter liksom inte i fönsterna och verkligen längtar efter att komma ut.
Citera
2010-10-15, 04:13
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Visst är det taskigt, men jag vågar helt enkelt inte riskera att katterna blir överkörda. Dessutom verkar de inte längta efter att komma ut direkt. Klart de smiter ut om en dörr står öppen, det händer flera gånger i veckan, men de sitter liksom inte i fönsterna och verkligen längtar efter att komma ut.

Fast det kan ju vara så att de inte vet vad de missar, även fast de uppenbarligen inte har det dåligt, är det inte optimalt.

som att ha häst som får gå i hagen, oftast tyvärr inte så ofta som en häst bör få gå ut, även om hästen ifråga inte blir misshandlad dagligen och får svälta, är det inte att jämföra med en häst i sin naturliga miljö, även fast det knappt existerar längre.
Citera
2010-10-15, 04:17
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Fast det kan ju vara så att de inte vet vad de missar, även fast de uppenbarligen inte har det dåligt, är det inte optimalt.

som att ha häst som får gå i hagen, oftast tyvärr inte så ofta som en häst bör få gå ut, även om hästen ifråga inte blir misshandlad dagligen och får svälta, är det inte att jämföra med en häst i sin naturliga miljö, även fast det knappt existerar längre.

Sant det du säger, men djur anpassar sig ofta snabbare än människor till saker och ting. Har man haft en katt inomhus sen den var liten tror jag inte den längtar efter att springa ute i det fria. Men man vet aldrig!
Citera
2010-10-17, 14:18
Medlem
core_s avatar
Okej, åter till topic nu. Hur man håller sina djur finns det andra trådar för
/Mod
Citera
2010-10-19, 02:38
Medlem
Zanizailas avatar
Det är vidrigt. Har hanterat burkmat tre gånger i mitt liv - två gånger när det föll på mig att mata katten (han fick burkmat till frukost varje dag, och efter tio+ år var han nog inte villig att ändra på den rutinen), och jag kräktes nästan båda gångerna. Tredje gången var det hundmat på burk, och det var lika äckligt.
Citera
2010-10-19, 11:39
Medlem
wonderlands avatar
Burkmat luktar i regel rätt illa ja, men tycker man vänjer sig efter tiden och beror lite på märke, vissa luktar inte så farligt. Torrfoder tycker jag luktar gott. Burkmat är väl rätt onödigt egentligen.
Citera
2010-10-19, 15:06
Bannlyst
Min katt får fågel, kött mm enligt BARF. Ingen kattmat alls.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_feeding
Citera
2010-10-19, 15:08
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Min katt får fågel och kött enligt BARF. Ingen kattmat alls.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_feeding

Tack för länken. Det ska bli intressant att läsa!
Citera
2010-10-20, 00:48
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Kattmat luktar najs! Hur det smakar tar vi en annan gång

Ge dem vanligt torrfoder, varva med några burkar gudvetvad. Varierad kost är snällast, tom katter kan lessna. Så en gourmet-gold/diamant om de varit snälla eller om det är fest!
Citera
2010-10-20, 11:20
Bannlyst
Kattmat luktar ännu vidrigare när den kommer ut ur katten...sedan jag slutade ge min katt kattmat så luktar det däremot ingenting alls. Lite intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in