2010-10-14, 21:37
Medlem
Rembrandths avatar
Skulle nyss mata katten, så som vanligt tog jag fram en burk kattmat ur kylen och skulle öppna den. Då jag skulle dra av locket på konserven (sån burk med en liten ögla som man drar i) så stänkte det upp kattmat på hela jävla armen på mig fastän jag var försiktig. Höll på att dö pga stanken så jag fick skynda mig att tvätta bort skiten.
Så, till frågan: Finns det fler än jag som tycker att kattmatsdoft är en av de vidrigaste lukterna i världen? Menar då sån skit på burk och inte torrfoder, för det tycker jag luktar riktigt gott. Hur Svullo kunde äta kattmat är för mig ett mysterium. Det värsta är att alla sorter som jag har testat luktar likadant.
Diskutera vilka sorters kattmat som luktar värst/godast, vilka sorter ni använder o.s.v. Det kanske finns några här som rentav tycker kattmat luktar gott och kanske t.o.m. äter det själv?
Samt vill jag även veta vilken sorts kattmat ni ger till era katter!

Jag kan väl inte vara helt ensam om att hata kattmat? Kan även tillägga att jag tycker katter är det bästa djuret på jorden!
Citera
2010-10-14, 21:46
Medlem
johanness avatar
jag håller helt med. det är en av anledningarna till att jag aldrig skulle ge burkmat till en katt. torrfoder och tonfisk funkar bra och luktar inte heller illa.
Citera
2010-10-14, 21:46
Medlem
Medias avatar
nää, spyr, vänder fan huvet åt andra hållet och drar långsamt för minimerat skvätt, skrubbar mej fan 10 minuter om något, minsta vätska, rör min hud.
Citera
2010-10-14, 21:51
Medlem
Mockens avatar
Men det är ju inte vi människor som ska äta skiten, katterna tycker det luktar gott.
Citera
Bannlyst
Kattmat luktar skit och smakar skit också. Men min tjej tycker att kattmat luktar gott, fast hon kanske har något problem? haha.

Men dock så smakar kattmat bättre än torrfoder med mjölk!
Citera
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
jag håller helt med. det är en av anledningarna till att jag aldrig skulle ge burkmat till en katt. torrfoder och tonfisk funkar bra och luktar inte heller illa.

Men finns det inte typ vitaminer och grejer i kattmat som katter behöver? Annars låter det med torrfoder och tonfisk bra. Dock blir en av mina katter skittjock om den äter för mycket torrfoder!
Citera
2010-10-14, 22:21
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Men finns det inte typ vitaminer och grejer i kattmat som katter behöver? Annars låter det med torrfoder och tonfisk bra. Dock blir en av mina katter skittjock om den äter för mycket torrfoder!
nej nej. om du vill bränna pengar så lägg dem inte på burkmat utan köp ett dyrt torrfoder i klass med royal canin. jag tror det fanns ett test i dn för ett tag sen om näringsvärdet i torrfoder, och royal canin toppade inte men däremot någon av dess lika dyra konkurrenter.

om du är orolig för att katten ska missa något viktigt näringsämne så dryga ut kosten med fisk, rått kött etc emellanåt. en äggula kan du ge den om det gillar det, men undvik äggvitan som tydligen inte är så nyttig för katter.
räkor brukar förresten också vara en hit. men det luktar apa så det ger jag aldrig katten.

viktigt tillägg: se till att katten har tillgång till vatten om du går över till torrfoder. annars blir det väldigt jobbigt i magen för den.
Senast redigerad av johannes 2010-10-14 kl. 22:34.
Citera
2010-10-14, 23:07
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
nej nej. om du vill bränna pengar så lägg dem inte på burkmat utan köp ett dyrt torrfoder i klass med royal canin. jag tror det fanns ett test i dn för ett tag sen om näringsvärdet i torrfoder, och royal canin toppade inte men däremot någon av dess lika dyra konkurrenter.

om du är orolig för att katten ska missa något viktigt näringsämne så dryga ut kosten med fisk, rått kött etc emellanåt. en äggula kan du ge den om det gillar det, men undvik äggvitan som tydligen inte är så nyttig för katter.
räkor brukar förresten också vara en hit. men det luktar apa så det ger jag aldrig katten.

viktigt tillägg: se till att katten har tillgång till vatten om du går över till torrfoder. annars blir det väldigt jobbigt i magen för den.

Okej, tack för alla tips! Ska lägga alla de här grejerna på minnet! Det enda jag brukar ge mina katter ibland av allt det du skrev är fisk och räkor. Har ibland också blandat potatis bland kattmaten, men vet inte om det är så bra.
Tillgång till vatten har katterna alltid!

Förresten, vad bör jag ge katterna om de fäller mycket hår? Båda mina katter fäller ganska mycket.
Citera
2010-10-14, 23:42
Medlem
Qnazels avatar
Ja, att det luktar gott är väl att ta i. Men det värsta är ändå när katten har ätit för mycket blötfoder och för lite torrfoder (min katt föredrar klart blötfoder och lever helst enbart på det) och blir lös i magen. De pruttarna, och att tömma kattlådan då.
Citera
2010-10-15, 01:41
Medlem
Medias avatar
Citat:

är väl inget annat än en katts rättighet att alltid ha enkel tillgång till färskt,kallt vatten.
Citera
2010-10-15, 01:55
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media
är väl inget annat än en katts rättighet att alltid ha enkel tillgång till färskt,kallt vatten.

Håller med, tycker nästan det är djurplågeri annars! Mat, vatten och massor av kelande är en katts rättigheter!
Citera
2010-10-15, 02:00
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Håller med, tycker nästan det är djurplågeri annars! Mat, vatten och massor av kelande är en katts rättigheter!

och att få gå ut, finns så många som inte verkar förstå hur hemskt det är att äga ett djur istället för att ha det i sitt sällskap. sorgligt med människor som måste låsa in sin katt i brist på ömsesidig kärlek för att den drar =(

//fyra utekatter som ändå vill vara inne 80% av tiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in