Jorden ligger i farozonen, när extrema explosioner i solens magnetfält fyller solsystemet med energi som från flera miljarder atombomber. År 1859 rasade en supersolstorm, som skulle ha fått dagens globala strömförsörjning och infrastruktur att kollapsa – och nästa kan inträffa år 2012.
Nja, finns ju flertal olika påståenden om varför gjorde skulle kollapsa 2012. Var ju att inkaindianernas kalender slutade då. Nu minns jag inga exakta datum då det var längesen jag läste om detta.
Sen var det ju, om vi minns för 65000 år sedan något liknande. Då sade de att "efter 65000 år kommer detta inträffa igen" och år 2012 är 65000 år sedan.
Det har väl varit lite mindre utbrott tidigare... har ju varit lite satelliter som fuckats. Kommer det en riktigt stor solstorm finns det såklart en risk att det kommer bli allvarliga störningar i satellit nätet, vilket inte är speciellt kul... går flera viktiga satelliter sönder samtidigt kommer det bli väldigt dyrt och jobbigt.
PR-firman bakom filmen 2012 har verkligen lyckats med sin astroturf-kampanj! Syftet är att få mycket snack om domedagen och om år 2012. Detta får folk att gå och se filmen. Mycket välgjort!
Första gången jag hörde att jorden skulle gå under var 1973. Det var en dramatisk känsla i unga år.
Nåväl, nu är man mer luttrad så inte kommer jorden att gå under 2012.
Skulle det ändå hända kan vi väl enas om att det är en ganska oviktig detalj. Vi behöver ju inte rädda något åt eftervärlden.
Hur många domedagsprofetior har det varit nu dom sista 20 åren? Som någon skrev tidigare, man är luttrad... 2012 kommer att komma och gå, och inte ett piss kommer att hända. Som alla andra gånger...
Vad spelar det för roll egentligen? Människan kommer ändå att förstöra den här världen vid något tillfälle. Människan är girig, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Inte mer än rätt åt oss.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!