2010-10-14, 20:52
Medlem
rassis avatar
Tja.
Jag har tröttnat på windows på min laptop nu och tänkte installera Ubuntu på den istället.
Jag bestämmde mig för Ubuntu 10.10 Netbook och la den på en USB och körde igång installation.
Sen när de 4 prickarna har slutat blinka så går datorn bara helt svart fast med backlightning.
Testat med bränd 9.10 & 9.04 också. exakt samma problem. Har även testat installera via windows med Wubi och det get exakt samma sak.

Datorn ifråga är en Fujitsu siemens Amilio La1703 vet dock inte riktigt vad som är i den.
Har googlat och sett folk som har problem efter installationen men jag kommer inte ens till själva installationen. den blir svart precis innan själva guiden ska starta.

Vad kan vara problemet? Hur kan jag fixa det?
Citera
2010-10-14, 20:58
Medlem
tj.s avatar
Jag förstod inte riktigt frågan. Är hela skärmen svart eller får du fram terminalen? I så fall, testat att manuellt köra omstart på x-servern?
Citera
2010-10-14, 21:02
Medlem
rassis avatar
Kanske var lite otydlig. Jag stoppar alltså skivan i datorn,bootar den, Väljer installera ubuntu, sen kommer loggan fram med det 4 prickarna som blinkar. sen svart. Jag kan alltså inte göra något. Terminalen går bra men såfort något GUI ska starta så blir det bara svart.
Citera
2010-10-14, 21:05
Medlem
testa med en alternate iso istället, gissar att det är något strul med grafik driver.

installera via alternate (text) och välj att installera openssh server, sen kan du ssh'a till den och förhoppningsvis installera drivrutiner till grafikkortet.
Citera
2010-10-14, 21:11
Medlem
rassis avatar
ok tack för tipset. Hur exakt installerar jag drivrutiner via SSH? vet hur man SSHar men själva installerandet av drivrutiner har jag aldrig gjort förut och vore gött med lite hjälp?
Citera
2010-10-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rassi
ok tack för tipset. Hur exakt installerar jag drivrutiner via SSH? vet hur man SSHar men själva installerandet av drivrutiner har jag aldrig gjort förut och vore gött med lite hjälp?
kan vara värt att testa en senare release (10.10 släpptes nyss).
Citera
2010-10-15, 00:06
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
kan vara värt att testa en senare release (10.10 släpptes nyss).

Han testade ju 10.10?
Citera
2010-10-15, 01:26
Medlem
schwansteins avatar
Citat:
Tja.
Jag har tröttnat på windows på min laptop nu och tänkte installera Ubuntu på den istället.
Jag bestämmde mig för Ubuntu 10.10 Netbook och la den på en USB och körde igång installation.
Sen när de 4 prickarna har slutat blinka så går datorn bara helt svart fast med backlightning.
Testat med bränd 9.10 & 9.04 också. exakt samma problem. Har även testat installera via windows med Wubi och det get exakt samma sak.

Datorn ifråga är en Fujitsu siemens Amilio La1703 vet dock inte riktigt vad som är i den.
Har googlat och sett folk som har problem efter installationen men jag kommer inte ens till själva installationen. den blir svart precis innan själva guiden ska starta.

Vad kan vara problemet? Hur kan jag fixa det?

Du har ett VIA chip i din laptop. Det kan ge en del problem vid installationen. Men det går tydligen att lösa...
Jag hade en äldre dator med VIA chip för ett tag sedan, fungerade inget vidare med Ubuntu, det verkar som VIA och Ubuntu inte är samspelta....

Finns lite info du bör läsa här...
http://www.linuxforums.org/forum/ubu...lo-la1703.html

Om du inte får det att funka med Ubuntu kan du ju testa med andra distros, typ Fedora, OpenSuse, Mandriva.
Citera
2010-10-15, 10:50
Medlem
Riisens avatar
Citat:

för propritära drivrutiner så kör du:

Kod:
wget <länk till drivrutins-install>
sudo chmod a+x <drivrutins-install>
sudo ./<drivrutins-install>

sen följer du installationen
men som jag fattat har nya xorg (i 10.10) problem med gammla nvidia kort (har inte hört en lösning på det än)
i det fallet så lär det funka med 10.04 eller gammlare..
sen kan du kolla loggar prova köra
Kod:
tail -f /var/log/Xorg.0.log
efter att skärmen blivit svart (dvs få skärmen svart sen ssh:a)
och kolla om du ser nått som ser tokigt ut
Senast redigerad av Riisen 2010-10-15 kl. 10:52. Anledning: felstavning :P
Citera
2010-10-15, 11:12
Medlem
rassis avatar
Testade med en alternative CD igår via USB. och installationen gick bra och allt. efter installationen ska jag boota upp ubuntu. då händer absolut inget. precis efter POST så står den och blinkar med ett litet sträck längst upp i högra hörnet. Windows XP fungerar hur bra som helst att installera. Vill dock inte köra det. Ska testa med Suse ikväll när jag kommer hem.
Citera
2010-10-15, 12:30
Medlem
echelonxs avatar
Under Ubuntu bör du inte installera drivrutiner manuellt. Det skapar bara konfusion och är onödigt.

För ex nVidia räcker det med:

Kod:
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-current
sudo nvidia-xconfig

För ATI:

Kod:
sudo apt-get update
sudo apt-get install fglrx
sudo aticonfig --initial -f

Vill du ha en fräschare drivrutin så lägg till detta innan uppdatering av förråd:

Kod:
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
Citera
2010-10-15, 19:49
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echelonx
Under Ubuntu bör du inte installera drivrutiner manuellt. Det skapar bara konfusion och är onödigt.
...

tack bra å veta.. är inte så inne i ubuntu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in