Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Funderade över det och jag har svårt att förstå begreppen. För tydligen så är jag intolerant om jag inte respekterar andras åsikter, men är då inte alla intoleranta om de kallar andra intoleranta? För om något är det väl intolerans att kalla någon annan för intolerant?
Jag tror inte man behöver tolerera alla åsikter var, när och hur som helst för annars är man intolerant. För om det är så är alla människor intoleranta. Alla har haft en fördom, tyckt eller tänkt något gentemot någon annan, i alla fall om vi pratar om en vuxen människa som inte levt isolerat hela sitt liv. Ska man verkligen ta ordet för vad det är så är alla intoleranta eller har varit det, det går inte att komma ifrån.
Men om man tänker bredare och inte i mindre avsnitt tror jag intolerans handlar mer om att ha fördomar, inte acceptera att det finns andra synsätt och att exempelvis se ner på homosexuella... Eller vad än det nu kan vara.
Tolerans är på något sätt en form där man accepterar andra människor, trots avvikande beteende, åsikter, hudfärg eller annat som skiljer just den personen från dig. Det behöver däremot inte betyda att man håller med eller är enig på något sätt.