2010-10-14, 11:46
Medlem
Denoms avatar
Funderade över det och jag har svårt att förstå begreppen. För tydligen så är jag intolerant om jag inte respekterar andras åsikter, men är då inte alla intoleranta om de kallar andra intoleranta? För om något är det väl intolerans att kalla någon annan för intolerant?
Citera
2010-10-14, 11:52
Medlem
Inte om man tolererar intolerans.
Citera
2010-10-14, 11:52
Medlem
Bellocs avatar
Tolerans, så som ordet används av kultursidesliberaler idag, betyder egentligen bara likgiltighet. Den enda synden är att inte vara likgiltig, att insistera på att det faktiskt finns rätt och fel, svart och vitt.

Det lustiga är att de slabbiga små liberalkräken så passionerat kan försvara sin likgiltighet.
Citera
2010-10-14, 14:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belloc
Tolerans, så som ordet används av kultursidesliberaler idag, betyder egentligen bara likgiltighet. Den enda synden är att inte vara likgiltig, att insistera på att det faktiskt finns rätt och fel, svart och vitt.

Det lustiga är att de slabbiga små liberalkräken så passionerat kan försvara sin likgiltighet.
Detta gör i så fall de så kallade "toleranta" till intoleranta med tanke på att de inte tycks vara särskilt toleranta mot intoleransen mot toleransen.
Citera
2017-08-11, 13:36
Medlem
Apologists avatar
Jag har väldigt svårt med dagens trender som har varumärke av tolerans.

- Feminism. Är man inte feminist är man inte tolerant. Men feministerna är bland de mest intoleranta som finns o stör sig på allt o alla som går emot dem.

- Pride o HBTQ rörelsen. Finns det något mer intolerant folk än människor skriker att man är intolerant för att man inte tycker om nakendans o andra perversa grejor.

- Islam. Begreppet Islamofobi är speciellt myntat för att bemötta de som är intoleranta mot den toleranta religionen Islam.

Finns fler exempel men ni fattar poängen.

INTOLERANT TOLERANS...den nya vågen!
Citera
2017-08-11, 18:27
Medlem
Tolerans är ett annat ord för likgiltighet.

Tolerans är dygden hos människor som inte har några övertygelser.
Citera
2017-08-13, 02:45
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Funderade över det och jag har svårt att förstå begreppen. För tydligen så är jag intolerant om jag inte respekterar andras åsikter, men är då inte alla intoleranta om de kallar andra intoleranta? För om något är det väl intolerans att kalla någon annan för intolerant?

Jag tror inte man behöver tolerera alla åsikter var, när och hur som helst för annars är man intolerant. För om det är så är alla människor intoleranta. Alla har haft en fördom, tyckt eller tänkt något gentemot någon annan, i alla fall om vi pratar om en vuxen människa som inte levt isolerat hela sitt liv. Ska man verkligen ta ordet för vad det är så är alla intoleranta eller har varit det, det går inte att komma ifrån.

Men om man tänker bredare och inte i mindre avsnitt tror jag intolerans handlar mer om att ha fördomar, inte acceptera att det finns andra synsätt och att exempelvis se ner på homosexuella... Eller vad än det nu kan vara.

Tolerans är på något sätt en form där man accepterar andra människor, trots avvikande beteende, åsikter, hudfärg eller annat som skiljer just den personen från dig. Det behöver däremot inte betyda att man håller med eller är enig på något sätt.
Citera
2017-08-23, 06:11
Medlem
NewEons avatar
I frågan om fördomsfull, vilket vi alla naturligtvis är, så anser jag inte att ett sådant påstående gör personen intolerant just i detta ämne.

Om jag skulle säga att någon är intolerant så var det inte min uppfattning innan denne agerade på ett visst sätt som fick mig att tycka, utan själva agerandet. Vilket då betyder att jag dömer av en handling, inte före.

Så jag skulle vilja påstå att svaret på din fråga är nej.
Citera
2017-08-23, 10:27
Medlem
MeanMEs avatar
Intolerans är som mycket annat en subjektiv uppfattning/åsikt om hur andra ser på saker.

Är man intolerant t.ex när man inte vill att en annan människa ska slå en fast han väldigt gärna vill det?
Troligen inte.

Man associerar det oftast som en negativ attityd mot något som den stora majoriteten tycker är ok skulle jag vilja hävda och oftast är det av typen av en "icke fråga". Dvs det som det reageras över ses oftast vara av en trivial karaktär hos majoriteten.

Exempel, musiksmak, klädstil, livsstil, sexuell läggning, hudfärg osv.
Citera
2017-08-23, 19:37
Medlem
Förväxla inte tolerans med krav på uppskattning. Stefan Löfven sitter kvar som statsminister så länge som riksdagen tolererar honom och han är tolererad tills dess majoriteten aktivt verkar för att avsätta honom.

Att man tolererar andras åsikter innebär varken att man tycker om dem eller delar dem, däremot försöker man inte förhindra att de förs fram. Som exempel är svenska massmedia intoleranta då de har kommit överens om pressetiska regler som föreskriver att vissa kontroversiella åsikter inte skall släppas fram. Typiskt är vänsterpolitiker mer åsiktsintoleranta än högerpolitiker, då de ofta vill förhindra att motståndarna kommer till tals istället för att bemöta deras åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in