2010-10-14, 00:32
Medlem
snorkelbosses avatar
Tjenare, skulle inte vända mig hit om jag inte var i stort behov av hjälp. Håller nu på att besvara ett hemprov på 20 frågor då jag fastnat på sista frågan. Hoppas det finns någon vänlig själ där ute! Frågan lyder:

Föreslå en definition av begreppet "rasism" som tydligt skiljer ut det från begreppet "främlingsfientlighet".

Får helt enkelt inte grepp om frågan.
Kan även tillägga att ni likaväl kan strunta i att svara om ni kommer med något mindre konstruktivt som "gör din läxa själv"

Tack på förhand!

Snorkelbosse
2010-10-14, 00:34
Medlem
Awesomes avatar
Rasism = Tron på rasbiologi.
2010-10-14, 00:36
Rasism är att ge olika raser olika värde och/eller känna hatiska känslor gentemot folk p.g.a. deras ras?
2010-10-14, 00:39
Medlem
johanness avatar
jag tycker att du har missat punkt två här: https://www.flashback.org/t851984
kanske kan du fylla ut din trådstart lite?
2010-10-14, 04:46
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkelbosse
Tjenare, skulle inte vända mig hit om jag inte var i stort behov av hjälp. Håller nu på att besvara ett hemprov på 20 frågor då jag fastnat på sista frågan. Hoppas det finns någon vänlig själ där ute! Frågan lyder:

Föreslå en definition av begreppet "rasism" som tydligt skiljer ut det från begreppet "främlingsfientlighet".

Snorkelbosse

definitionen av "rasism" är följande... 1: Den är egenkär och betraktar sig själv som herren på täppan. 2: Den avskyr och tar avstånd från andras kultur samt dess intigritet... 3: Den anser sig vara av en högre rastillhörighet, än andra... Den låter sig inte "manipuleras" av andras förkastelse över deras "tro"...
2010-10-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av http://sv.wikipedia.org/wiki/Främlingsfientlighet
Främlingsfientlighet, även xenofobi (från grekiskan), är enligt Nationalencyklopedin ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska.

Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i. På så sätt skiljer man begreppet från "rasism" som istället är grundat på förmodade genetiska skillnader mellan folkgrupper, så kallade raser.
Wikipedia ger dig en ganska tydlig distinktion, rasism förutsätter en indelning i raser och talar om genetiska skillnader raserna emellan.

Citat:
Ursprungligen postat av http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism
Man kan skilja mellan rasism och rasdiskriminering utifrån resonemanget att det senare inte nödvändigtvis behöver grunda sig i det förra. Det är teoretiskt möjligt att en institutionell rasdiskriminering föreligger utan att detta föregås av medvetna rasistiska beslut av dem som är ansvariga för utformningen av institutionen.
Man kan som främlingsfientlig förespråka rasdiskriminering, dock på andra grunder än att det skulle röra sig om raser i ordets egentliga bemärkelse.

Som en fotnot kan det tilläggas att det med ovanstående som bakgrund är orimligt att anklaga SD för att vara rasister om partiet själva inte utger sig för att vara det, då rasismen bottnar i just människosyn.

I normalfallet så kan det alltså sägas att främlingsfientlighet är ett nödvändigt villkor för rasism, och att rasism är ett tillräckligt villkor för främlingsfientlighet. Man kan väl diskutera huruvida det är teoretiskt är möjligt att försvara en rasistiskt ståndpunkt samtidigt som man inte är främlingsfientlig, i praktiken uppstår dock sällan detta problem.
Senast redigerad av EB 2010-10-14 kl. 11:50.
2010-10-14, 12:12
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkelbosse
Kan även tillägga att ni likaväl kan strunta i att svara om ni kommer med något mindre konstruktivt som "gör din läxa själv"
Huh. Try this on for size: Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in