• 1
  • 2
2010-10-14, 00:23
Medlem
Har precis kommit hem från Helsingfors och inköpt en konservburk med björnkött på Gamla Saluhallen där. Så till min fråga, hur kan man tillaga detta? Jag hade tänkt mig att värma upp det, blanda i lite creme fraiche och persilja och äta det med antingen potatis eller pasta. Några andra förslag?
Citera
2010-10-14, 00:26
Medlem
DollarMakers avatar
[tillaga i ugnen blir bra]
Citera
2010-10-14, 11:21
Medlem
X666s avatar
Björnkött på BURK!? Släng skiten!
Citera
2010-10-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X666
Björnkött på BURK!? Släng skiten!
Var lite konstruktiv istället.... Björnkött är ganska sällsynt så att det säljs på burk är inte så konstigt. 23 euro kostade den så nog är det kvalité alltid. INGA som har (konstruktiva) tips?
Citera
2010-10-14, 14:02
Medlem
X666s avatar
Jag har tillagat björnkött några gånger, men det är verkligen ingen höjdare tycker jag.

Marinera köttet några dagar innan tillagning, så har du en chans att få det mörare. Sen måste du steka köttet ganska rejält med tanke på trikiner. Vid 68C har jag för mig att de är garanterat döda.
Citera
2010-10-14, 15:31
Medlem
rayraviolis avatar
Hur är det preparerat? Kokt?
Citera
2010-10-15, 02:39
Medlem
Marinera eller låt ligga i mjölk ett par dagar och kör i ugnen ~2timmar är väll bra riktlinjer
Hur är det preparerat? Hur många gram fick du för 23euro? Får färsk björnstek för ungefär 500kr/kg långt ner i södra sverige såhär strax efter jakten. Känner du jägare eller bor högre upp hittar du det garanterat för en mindre peng.
Citera
2010-10-15, 02:40
Medlem
Medias avatar
Ja, ursprungskvaliteten går väl inte ens att diskutera, när man konserverar något, så är det ju alltid så att det blir, ja, konserverat :/

vet inte om det är min personliga låga äckeltröskel som spelar in, eller om det faktiskt är en större skillnad iofs.
Citera
2010-10-15, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roonie
Marinera eller låt ligga i mjölk ett par dagar och kör i ugnen ~2timmar är väll bra riktlinjer
Hur är det preparerat? Hur många gram fick du för 23euro? Får färsk björnstek för ungefär 500kr/kg långt ner i södra sverige såhär strax efter jakten. Känner du jägare eller bor högre upp hittar du det garanterat för en mindre peng.
Fick 200 g. Helt makalöst har verkligen letat på nätet och det finns knappt någon information om hur man tillagar konserverat björnkött. På burken står det "Karhunlihaa" (alltså björnkött) och tillverkaren heter Sompion Eräherkut. Och om dem finns ingen information på nätet.

Köttet verkar ju redan vara tillberett på något vis, så att behöva marinera det i mjölk är förhoppningsvis inte nödvändigt. Om nu tillagning är så viktig så borde det ju stå tycker man. Här följer ingredienserna: finsk björnkött (84%), vatten, ärtstärkelse, sojaproteinfabrikat, salt, kryddblandning, stabiliseringsmedel, socker, aromförstärkare, antoxidationsmedel, konserveringsmedel. Kötthalt: 78%. Fetthalt: 10%.

OT: Fan vad obehagligt. När jag sitter här och skriver detta, drar jag mig till minnes en dröm jag hade för ett bra tag sedan där jag köpte konserverat björnkött där konservburken i princip är identisk och jag känner t o m igen tillverkaren, trots att jag inte visste något om detta innan. Deja vu. Har aldrig haft en sanndröm innan. Måste vara ett tecken... Shit....
Citera
2010-10-15, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Fick 200 g. Helt makalöst har verkligen letat på nätet och det finns knappt någon information om hur man tillagar konserverat björnkött. På burken står det "Karhunlihaa" (alltså björnkött) och tillverkaren heter Sompion Eräherkut. Och om dem finns ingen information på nätet.

Köttet verkar ju redan vara tillberett på något vis, så att behöva marinera det i mjölk är förhoppningsvis inte nödvändigt. Om nu tillagning är så viktig så borde det ju stå tycker man. Här följer ingredienserna: finsk björnkött (84%), vatten, ärtstärkelse, sojaproteinfabrikat, salt, kryddblandning, stabiliseringsmedel, socker, aromförstärkare, antoxidationsmedel, konserveringsmedel. Kötthalt: 78%. Fetthalt: 10%.

OT: Fan vad obehagligt. När jag sitter här och skriver detta, drar jag mig till minnes en dröm jag hade för ett bra tag sedan där jag köpte konserverat björnkött där konservburken i princip är identisk och jag känner t o m igen tillverkaren, trots att jag inte visste något om detta innan. Deja vu. Har aldrig haft en sanndröm innan. Måste vara ett tecken... Shit....

Nödvändigt är det inte, men björn smakar otroligt vilt och säreget på ett sött vis. Många föredrar det inte i sin rena smak. En marinad är ju god i sig så skulle nog låta den marineras i 24 timmar i alla fall och köra på i en form i ugnen med köttet liggandes på lite rotfrukter och marinaden.

Annars är det väll bara till att skiva och steka den med lite lök eller dylikt.
Citera
2010-10-15, 23:40
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Har precis kommit hem från Helsingfors och inköpt en konservburk med björnkött på Gamla Saluhallen där. Så till min fråga, hur kan man tillaga detta? Jag hade tänkt mig att värma upp det, blanda i lite creme fraiche och persilja och äta det med antingen potatis eller pasta. Några andra förslag?

Gör en viltgryta på köttet så kan du smaka av med lite allt möjligt som tex enbär, överblivna vin- o spritslattar från barskåpet osv. Annars borde det väl gå att panera,steka som annat konservkött som picnicbog och corned beef. Eller varför inte en soppa? http://www.menyse.com/3.681/recept/v...-av-kottrester
Citera
2010-10-16, 10:12
Medlem
Hispers avatar
Väldig massa OT-inlägg raderade. Ämnet för tråden är hur man tillagar konserverat björnkött inget annat.

Tillsägelser till Media och HowlinWolf för OT

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här