Citat:
Ursprungligen postat av Roonie
Marinera eller låt ligga i mjölk ett par dagar och kör i ugnen ~2timmar är väll bra riktlinjer
Hur är det preparerat? Hur många gram fick du för 23euro? Får färsk björnstek för ungefär 500kr/kg långt ner i södra sverige såhär strax efter jakten. Känner du jägare eller bor högre upp hittar du det garanterat för en mindre peng.
Fick 200 g. Helt makalöst har verkligen letat på nätet och det finns knappt någon information om hur man tillagar konserverat björnkött. På burken står det "Karhunlihaa" (alltså björnkött) och tillverkaren heter Sompion Eräherkut. Och om dem finns ingen information på nätet.
Köttet verkar ju redan vara tillberett på något vis, så att behöva marinera det i mjölk är förhoppningsvis inte nödvändigt. Om nu tillagning är så viktig så borde det ju stå tycker man. Här följer ingredienserna: finsk björnkött (84%), vatten, ärtstärkelse, sojaproteinfabrikat, salt, kryddblandning, stabiliseringsmedel, socker, aromförstärkare, antoxidationsmedel, konserveringsmedel. Kötthalt: 78%. Fetthalt: 10%.
OT: Fan vad obehagligt. När jag sitter här och skriver detta, drar jag mig till minnes en dröm jag hade för ett bra tag sedan där jag köpte konserverat björnkött där konservburken i princip är identisk och jag känner t o m igen tillverkaren, trots att jag inte visste något om detta innan. Deja vu. Har aldrig haft en sanndröm innan. Måste vara ett tecken... Shit....