2010-10-13, 16:47
Medlem
Hej,

Jag är ny på forumet och vill väl inte va för rakt på sak, vet ju inte vad man får för hjälp här exakt, men hoppas på det bästa.

Jag arbetar som utvecklingschef på ett företag som helt enkelt säljer grejer, massor med grejer. Vi har inte någon vidare stor marginal på produkterna men drar in där vi kan för att ha en verkligt lönsam verksamhet.

Problemet som jag har är fotograferingen, vi har en sån massa produkter att vi helt enkelt inte kan använda en fotograf; så vi tar bilder själva, och det är inte exakt det jag tänkte göra när jag började på firman, är ju ingen fotograf så det tar länge och blir inte något vidare bra. Jag har länge sökt omkring på internet efter grejer som skulle hjälpa till me fotografering för att hjälpa försäljningen med bra bilder också.

Då hittade jag en gratis grej för 360 animering, men det visade sig vara en bland många mjukvaror som inte hjälpte, och efter det kom jag till en sida som hetter Packshotcreator . de verkar ha någon box för att ta bilder och 360 foton lätt.

Har aldrig själv sett produkten och de verkar finnas i Frankrike så jag vet inte exakt om jag vågar skaffa en sån utan erfarenhet.

Någon här som sett/använt en sån som kan tala om för mig om det är bra grejer?

Mvh,
Finkster
Citera
2010-10-13, 21:49
Bannlyst
Du skriver väldigt luddigt så det är svårt att förstå vad du menar med det du skriver. Efter att ha kollat på deras sida så lyckas jag tolka att det är ett turntable du är ute efter?

Om deras produkt är bra eller inte kan jag inte svara på men att bygga ett turntable på egenhand för en billig peng är inte speciellt svårt om du är det minsta händig. Hur konstruktionen ska vara beror ju på vad det är för objekt du ska fota men det får du tänka ut själv. Det viktigaste är ju att du har en rund skiva som du kan snurra. Skivan måste även vara markerad med jämna mellanrum så att det blir lika långa intervaller i snurren mellan fotona.
Det är mycket lättare att snurra objekten än att du skulle skaffa nån ställning som kan snurra kameran. Dessutom är det lättare med ljussättningen då du bara behöver bry dig om att det ser bra ut ur en vinkel istället för runt hela. Var lite kreativ.
Citera
2010-10-13, 21:53
Medlem
Pranchas avatar
Välkommen till Flashback! Innan man startar trådar är det alltid en god idé att läsa igenom de klistrade trådarna - i detta fall skulle du upptäckt att detta är fel forum för din fråga.

B&GF > Foto

/Mod
Citera
2010-10-13, 21:56
Medlem
Fernets avatar
låna ett fisköga
följ filmen
http://www.panomonkey.com/panorama-s...noramic-photos
lasta upp bilderna på
http://www.360cities.net/
färdigt
Citera
2010-10-14, 09:18
Medlem
Hej igen,

Ja, jag är ju ny som sagt, tack Prancha, det var nog hit jag skulle postat.

MrCoffey,
Nja det där med 360 har jag väl sett tidigare som sagt, kom in på den här packshot grejen via deras packshotlive tools, där man bara laddar upp bilderna som man tagit av 360.

Det är väl ingen konst att ta bilder i 360 grader, och det finns ju väldigt billiga lösningar, men alla är manuella. Jag tänker inte sitta med 1000 produkter och gå igenom steg för steg fotografering för att sedan ladda upp bilder på nätet för att skapa en flash som jag sedan laddar ner och använder på sidan.

Jag förstår mycket väl att någon gör så när det handlar om 20 produkter till exempel. Tar kanske en dag, men skulle kosta säkert 18 000kr hos en fotograf, så då är det lönsamt.

Men nu tillbaks till det här luddiga skrivandet:
Jag vill altså gärna ha 360, det är inte frågan om det, men det skulle vara en bonus. Det jag verkligen vill ha är ett sätt att ta bra bilder väldigt snabbt och skapa en bildbank av alla våra produkter. Jag är inte fotograf som många andra här och skulle därför gärna vilja höra företagares synvinkel, eller rättare sagt de som har haft erfarenhet av sådana system innan.

Jag har ett ljustält nu, men det går verkligen inte fort. Företaget bakom det här packshot lovar att man tar 1000 bra produktbilder på två dagar, bara det är värt kanske 30 000kr för mig. Men fungerar det verkligen så??

Fernet
jättetack till dig med, men McCoffey uppfattade det med 360 rätt, jag vill altså ha mina produkter snurrandes, inte hela världen.

Finns det altså någon som har en packshotcreator, eller finns de inte i Sverige?

Mvh,
Finkster
Citera
2010-10-14, 19:27
Medlem
Fernets avatar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem