2010-10-13, 08:32
Medlem
Run3s avatar
Jag laddade ner Ubuntu 10.10 64-bit och la på USB-minne, försökte installera och det gick inte. Brände istället ut det och funkade fortfarande inte. I båda fallen fick jag upp "Glib-warning" strax efter att den hade börjat ladda in.
Då tog jag och laddade ner Ubuntu 10.10 64-bit Alternate istället. Med USB gick det ej men skiva fungerade fint. Efter installationen startade jag om datorn och valde att boota Ubuntu. Givetvis fortsätter den krångla och nu har jag inget GUI, utan kommer in i terminalen istället. Jag testade efter lite google-sökningar att köra "sudo apt-get install gdm" och verkar nu ha fått igång nån basic form av GUI. Dock har jag verkligen inga program alls eller något.
Här är en skärmdump:
http://oi51.tinypic.com/i75xrl.jpg

Tror ni det fungerar bättre om jag installerar 10.04 istället och uppdaterar den? Eller vad ska jag göra?
Citera
2010-10-13, 08:39
Medlem
Du kan prova en tidigare version, men kör live först innan du installerar. Vad har du för grafikkort?
Citera
2010-10-13, 08:41
Medlem
Run3s avatar
Grejen är ju den att den vanliga skivan inte går att boota upp, utan jag måste använda Alternate-versionen utan live-läge.
Jag har ett ATI 4870.
Men jag såg att jag har Ubuntu 9.04 på en skiva, som jag skulle kunna testa att installera och därefter uppdatera.
Citera
2010-10-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Grejen är ju den att den vanliga skivan inte går att boota upp, utan jag måste använda Alternate-versionen utan live-läge.
Jag har ett ATI 4870.
Men jag såg att jag har Ubuntu 9.04 på en skiva, som jag skulle kunna testa att installera och därefter uppdatera.
Pröva det eller så prövar du 10.04 och uppdaterar det.
Citera
2010-10-13, 09:08
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Pröva det eller så prövar du 10.04 och uppdaterar det.
Yes, tror jag satsar på 10.04. Vet du var jag kan få tag på det?

nvm, hittade det på http://releases.ubuntu.com/lucid/
Citera
2010-10-13, 09:29
Medlem
äre nån skillnad på sudo apt-get install ubuntu-desktop och det kommandot du körde? för det ja skrev kanske ger program och så, kan säga snart för installerar det på ubuntu server just nu....
Citera
2010-10-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.x.e.l
äre nån skillnad på sudo apt-get install ubuntu-desktop och det kommandot du körde? för det ja skrev kanske ger program och så, kan säga snart för installerar det på ubuntu server just nu....
Antar att det borde vara någon skillnad eftersom gdm bara är gnome desktop manager och då får du väl inte alla teman etc.
Citera
2010-10-13, 19:38
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.x.e.l
Testade det kommandot och det kom upp en lååång lista med grejer som skulle installeras. Dock gick inte det, så jag sket i det och laddade ner Ubuntu 64-bit 10.04 LTS istället. Denna fungerade utmärkt att installera från skiva och uppdatera till 10.10. Så nu är nog allt som det ska vara till slut.
Citera
2010-10-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Testade det kommandot och det kom upp en lååång lista med grejer som skulle installeras. Dock gick inte det, så jag sket i det och laddade ner Ubuntu 64-bit 10.04 LTS istället. Denna fungerade utmärkt att installera från skiva och uppdatera till 10.10. Så nu är nog allt som det ska vara till slut.
iaf var det "sudo apt-get install ubuntu-desktop" som var lösningen. varför det inte fungerade vet jag dock inte. men, när du laddar hem iso-filer, kolla om det finns möjlighet att ladda hem genom torrent då det är ett säkrare sätt att veta att man fått ner filen i komplett tillstånd. kul att det löste sig iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in