2010-10-12, 20:02
Medlem
fjöniGs avatar
Tyckte 10.10 såg coolt ut och bestämde mig för att installera en dualboot från windows.
När jag startar om datorn så väljer jag ubuntu och första gången fungerar allt. Jag är "inne" i ubuntu och kan pilla omkring, men allt går segt. Så jag installerar drivrutinerna för nvidea som ubuntu uppmanar mig till. Jag startar om datorn efter installeringen och då kommer jag bara till en textbox, vilket jag loggar in men sen? Försökte googla och "startx" fungerar inte.. är helt grön men skulle vilja pilla omkring lite. Vad gör jag för fel?
Citera
2010-10-12, 20:18
Medlem
orns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjöniG
Tyckte 10.10 såg coolt ut och bestämde mig för att installera en dualboot från windows.
När jag startar om datorn så väljer jag ubuntu och första gången fungerar allt. Jag är "inne" i ubuntu och kan pilla omkring, men allt går segt. Så jag installerar drivrutinerna för nvidea som ubuntu uppmanar mig till. Jag startar om datorn efter installeringen och då kommer jag bara till en textbox, vilket jag loggar in men sen? Försökte googla och "startx" fungerar inte.. är helt grön men skulle vilja pilla omkring lite. Vad gör jag för fel?

låter som det är något fel på din xorg config.

prova köra sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Citera
2010-10-12, 20:43
Medlem
fjöniGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orn
låter som det är något fel på din xorg config.

prova köra sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

testade det, det hände absolut inget (vilket kanske betyder att den reconfiguera?)
men startx fungerar fortfarande inte.
står bland hela wall of text stil med
"fatal error
no screen found"

(error2) serverprob
(error3) serverprob"

har även testat ominstallera ubuntu. samma sak igen. fungerar första gången för att sedan efter jag installerat nvidea-drivrutinerna kommer till terminalen
Citera
2010-10-12, 20:45
Medlem
blueCommands avatar
Hur installerar du drivrutinerna?
Citera
2010-10-12, 20:57
Medlem
fjöniGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Hur installerar du drivrutinerna?
det dök upp i övre raden att det fanns att installera, typ som windows update men linux?

kanske borde tillägga att jag har windows7 64bit och installerade 32bits ubuntu
installerade inte ubuntu på windowspartitionen utan på en annan, halvfull (200/400gb) partition.
spelar någon roll?
Citera
2010-10-12, 21:01
Medlem
när du startar en sån här "hjälp mig tråd" i framtiden, är det ypperligt om du beskriver vilken hårdvara du sitter på.

utifrån det du gav oss, kan jag ge dig detta "The new Xorg 1.9 available in Maverick is not compatible with nVidia based chipsets that use the (nvidia-96) and (nvidia-173) drivers."

vet verkligen inte om det påverkar dig, men. som sagt.
ge oss lite mer att bita i!

<3
Citera
2010-10-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjöniG
det dök upp i övre raden att det fanns att installera, typ som windows update men linux?

kanske borde tillägga att jag har windows7 64bit och installerade 32bits ubuntu
installerade inte ubuntu på windowspartitionen utan på en annan, halvfull (200/400gb) partition.
spelar någon roll?

vilken partition du väljer ska inte spela någon roll, grafiken störs inte ut av något sånt.
varför det var slött, beror nog på hårdvara.

inte för att verka tjatig, men kan du ge lite specs på din dator? <3
Citera
2010-10-12, 21:09
Medlem
fjöniGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenasnygging
när du startar en sån här "hjälp mig tråd" i framtiden, är det ypperligt om du beskriver vilken hårdvara du sitter på.

utifrån det du gav oss, kan jag ge dig detta "The new Xorg 1.9 available in Maverick is not compatible with nVidia based chipsets that use the (nvidia-96) and (nvidia-173) drivers."

vet verkligen inte om det påverkar dig, men. som sagt.
ge oss lite mer att bita i!

<3

självklart! borde jag tänkt på.
Intel U7300 dualcore @ 1.30ghz
ram 4gb
windows 7 64bit
sen sitter jag med nvidia G210M / Intel 4 Series Express Chipset (utan strömadaptern i går datorn över på intels)

vet inte om nvidia drivern använder någon av de du nämner dock?
Citera
2010-10-12, 22:05
Medlem
försökte återkomma men flashback stular som bara den.
http://webchat.freenode.net/?channels=ubuntu-se

joina den chatten, där kan du nog få support.
har fått hjälp där flertal gånger.
Citera
2010-10-12, 22:22
Medlem
har på senare tid ofta stött på problem med nvidia, inte för att drivrutinen är felaktig eller så, utan för att kärnans headers inte installerats.
har du tillgång till trådat internet skulle jag rekommendera dig att logga in och köra detta:
Kod:
sudo apt-get install linux-headers-2.6.35-22-generic
(jag antar att det är 2.6.35-22 de använder i senaste, skulle det vara nån annan kärna du kör kan du ersätta med den...) och starta om datorn. kan funka då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in