2010-10-12, 19:07
Medlem
Har laddat ner ubuntu 10.10 och kommer in i installationsprogrammet.

Det finns sedan 3alternativ.

1. Installera ubuntu på sidan av windows.
2. Installera ubuntu och formatera hela hårddisken.
3. Advancerade alternativ.

Jag har en partition som jag har windows/drivrutiner på och en partition jag har allt annat på.

Så alternativ 1 och 2 funkar inte för mig eftersom jag bara vill installera/formatera partitionen jag har windows på.

Men jag fattar inte hur jag ska göra. Jag går in på alternativ 3 och får upp alla partitioner jag har.

Hur formaterar jag min windows partition och installerar ubuntu på den???? För jag kan varken formatera eller installera.

Dubbelklickar jag på min partition kommer jag in på inställningar för partitionen, där kryssar jag i ntfs och rutan formatera. Men hårddisken blir inte formaterad ändå.

Markerar jag partitionen och tryckar install står det något om att ett root system ska anges.

Jag har installerat windows säkert 100tals gånger, allt ifrån 95-windows 7 och aldrig misslyckats tidigare. Irriterande att man inte bara kan välja partition,filsystem sen trycka format och install.

Jag trodde senaste Linux 10.10 skulle vara något alla kan använda och att man inte behöver vara supernörd för att få till det. Men fan alldrig varit med om så luddig info och krångel att formatera/partionera/installer ett operativsystem tidigare.
Senast redigerad av Johan86 2010-10-12 kl. 19:10.
Citera
2010-10-12, 19:35
Medlem
orns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Har laddat ner ubuntu 10.10 och kommer in i installationsprogrammet.

Det finns sedan 3alternativ.

1. Installera ubuntu på sidan av windows.
2. Installera ubuntu och formatera hela hårddisken.
3. Advancerade alternativ.

Jag har en partition som jag har windows/drivrutiner på och en partition jag har allt annat på.

Så alternativ 1 och 2 funkar inte för mig eftersom jag bara vill installera/formatera partitionen jag har windows på.

Men jag fattar inte hur jag ska göra. Jag går in på alternativ 3 och får upp alla partitioner jag har.

Hur formaterar jag min windows partition och installerar ubuntu på den???? För jag kan varken formatera eller installera.

Dubbelklickar jag på min partition kommer jag in på inställningar för partitionen, där kryssar jag i ntfs och rutan formatera. Men hårddisken blir inte formaterad ändå.

Markerar jag partitionen och tryckar install står det något om att ett root system ska anges.

Jag har installerat windows säkert 100tals gånger, allt ifrån 95-windows 7 och aldrig misslyckats tidigare. Irriterande att man inte bara kan välja partition,filsystem sen trycka format och install.

Jag trodde senaste Linux 10.10 skulle vara något alla kan använda och att man inte behöver vara supernörd för att få till det. Men fan alldrig varit med om så luddig info och krångel att formatera/partionera/installer ett operativsystem tidigare.

1. Välj alternativ 3
2. ta bort windows partitionen
3. gör en partition "helst någon gb mindre än föregående windows partition" med filformatet ext4, välj monteringspunkt --> /
4. använd återstående gb som blev över från steg 3 till att göra en swap partition.

installera

edit: omformulerat mig, föregående text såg konstig ut.
Senast redigerad av orn 2010-10-12 kl. 19:42.
Citera
2010-10-12, 20:04
Medlem
woohoo funkade, hmm borde finnas en liten hjalp ruta med den infon i. Iaf tack for hjalpen ska testa installera nu.
Citera
2010-10-12, 20:06
Medlem
orns avatar
Citat:
woohoo funkade, hmm borde finnas en liten hjalp ruta med den infon i. Iaf tack for hjalpen ska testa installera nu.

lycka till
Citera
2010-10-12, 20:07
Medlem
Citat:
faktiskt. en liten hjälpare skulle nog många behöva i det steget... dock är det ju det "avancerade" alternativet man väljer, och då förutsätts man kunna sånt. skulle dock inte skada canonical att lägga in lite mer hjälpinfo i installationen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in