• 1
  • 2
2004-06-17, 02:51
Medlem
Kan man blockera hemsidor?, om man kan det hur gör man då?
Tänker mer att ja inte kan gå in på de hemsidorna när de väl är blockerade...tack på förhand

//Kimpaa
Citera
2004-06-17, 03:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimpaa
Kan man blockera hemsidor?, om man kan det hur gör man då?
Tänker mer att ja inte kan gå in på de hemsidorna när de väl är blockerade...tack på förhand

//Kimpaa

de flesta webläsare har en sånhär funktion.. kanske inte de bästa.. men duger helt klart för å hålla folk borta. speciellt kids..

Filtret i Microsoft Internet Explorer aktiverar du enkelt.

1. Öppna webbläsaren.
2. Klicka på rutan i menyraden med texten "Verktyg".
3. I fönstret som öppnas klickar du på "Internet-alternativ".
4. Nu öppnas ett grått fönster. Klicka på fliken med "Innehåll".
5. En ny ruta öppnas. Klicka på "Aktivera".
6. Ännu en ruta öppnas. Här kan du välja inställningar för "Nakenhet", "Sex", "Språk" och "Våldsskildringar". Under textrutan finns ett reglage som kan flyttas till fem olika lägen. I varje läge får du en förklaring till vad läget innebär. I nakenhet finns nivåerna "Inget", "Utmanande/avslöjande klädsel" "Viss nakenhet", "Nakenhet" och "Närgångna skildringar av nakenhet".
7. Under fliken "Godkända platser" kan du spärra särskilda adresser genom att skriva in dessa.
8. Det går också att lägga in lösenord så att du själv kan surfa utan spärrarna.
9. Viktigt! Gå till fliken "Allmänt" och kryssa i rutan "Användare kan besöka platser som inte är klassificerade". Missar du detta kan du nästan lika gärna sluta surfa, för då stängs en stor del av nätet för dig eftersom de flesta sidorna saknar klassificering. Även i Netscape finns ett filter du kan aktivera, men det är mer komplicerat än i Explorer.

testade lite snabbt här.. å de verka funka ok.. annars installerar du en firewall å blockar sidorna där..
Citera
2004-06-17, 10:47
Medlem
Det lättaste att göra och mest svårt för en annan att komma på är att lägga de blockerade i hosts filen.

den ligger i C:\WINDOWS\system32\drivers\etc

öppna den i notepad och lägg till där.

tex

127.0.0.1 www.flashback.com
127.0.0.1 www.expressen.se
och spara, bara att fylla på med hur många du än vill-

så varje gång du går till www.expressen.se kommer du får sidan kan inte visas, för den försöker öppna 127.0.0.1 (ditt lokala ip).

svårt för en annan att komma på hur man kan gå runt dehär.
Citera
2004-08-14, 01:55
Medlem
kasstkniws avatar
Tjena!

jag har precis spärrat sidor i IE, men hur spärrar man sidor i Firefox?
Citera
2004-08-14, 09:52
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw
Tjena!

jag har precis spärrat sidor i IE, men hur spärrar man sidor i Firefox?
Läs Joker_B:s svar.
Citera
2004-08-14, 19:45
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Läs Joker_B:s svar.

Jo, men dock inte lika effektivt som IE där man kan spärra alla sidor med porr.
Citera
2005-03-07, 09:44
Medlem
legoboys avatar
En gammal tråd men jag hittade inget nyare. Jag vill kunna slå på ett filter så att barnen inte får upp några porrsidor när de fnissande googlar på sex, snopp, bröst etc. De är liksom i den åldern nu...

F n är Firefox installerat men enligt svaren så verkar det inte finnas någon spärrfunktion liknande den i IE? Eller går det att fixa på något sätt? (Jag vet inte ett dugg om Firefox ska tilläggas.)

Är IE:s skydd tillräckligt, ska jag skippa Firefox?

Eller har ni något tips på något filterprogram som jag kanske kan installera? Cyberpatrol?

Tacksam för alla tips och förslag.
Citera
2005-03-07, 10:03
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
En gammal tråd men jag hittade inget nyare. Jag vill kunna slå på ett filter så att barnen inte får upp några porrsidor när de fnissande googlar på sex, snopp, bröst etc. De är liksom i den åldern nu...

F n är Firefox installerat men enligt svaren så verkar det inte finnas någon spärrfunktion liknande den i IE? Eller går det att fixa på något sätt? (Jag vet inte ett dugg om Firefox ska tilläggas.)

Är IE:s skydd tillräckligt, ska jag skippa Firefox?

Eller har ni något tips på något filterprogram som jag kanske kan installera? Cyberpatrol?

Tacksam för alla tips och förslag.

I något av Nortons alla programpaket så finns det en funktion som heter "Parental control" där man kopplar användarkontonan på datorn tilll olike fördefinierade grupper och dessa grupper använder olika listor på spärrade siter. Dessa listor kommer från Norton(?) men man kan även själv lägga till egna siter.

Programmet är väl sådär, lite "övernitiskt" ibland. Min dotter skulle söka på olika dagstidningar för ett skolarbete och då visade det sig att flera svenska dagstidningar, bla Aftonbladet, var klassat som olämpligt för barn.
Citera
2005-03-07, 10:11
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
I något av Nortons alla programpaket så finns det en funktion som heter "Parental control" där man kopplar användarkontonan på datorn tilll olike fördefinierade grupper och dessa grupper använder olika listor på spärrade siter. Dessa listor kommer från Norton(?) men man kan även själv lägga till egna siter.

Programmet är väl sådär, lite "övernitiskt" ibland. Min dotter skulle söka på olika dagstidningar för ett skolarbete och då visade det sig att flera svenska dagstidningar, bla Aftonbladet, var klassat som olämpligt för barn.
Tack för svaret! Men det innebär att jag måste skaffa Norton, har inte det... Sedan är väl sådana här listor inte statiska, de ändras väl i ganska snabb takt. Och då måste man uppdatera (men det sköter kanske Norton automatiskt?!)

Hur är det med IE, är det som kasstkniw skriver nedan att det skyddet filtrerar bort "alla" porr? Tvivlar ju på det men skyddet är kanske tillräckligt? Är det bara det så kastar jag ut Firefox på stört.
Citera
2005-03-07, 10:27
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Tack för svaret! Men det innebär att jag måste skaffa Norton, har inte det... Sedan är väl sådana här listor inte statiska, de ändras väl i ganska snabb takt. Och då måste man uppdatera (men det sköter kanske Norton automatiskt?!)

Hur är det med IE, är det som kasstkniw skriver nedan att det skyddet filtrerar bort "alla" porr? Tvivlar ju på det men skyddet är kanske tillräckligt? Är det bara det så kastar jag ut Firefox på stört.

Du är tvingad att skaffa Norton på ett eller annat sätt Ang uppdateringarna så sköts de automatiskt om man så vill.
Citera
2010-03-28, 20:36
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
bumpar denna tråd, vet någon hur man blockerar hemsidor i chrome?

jag gör inte detta för porr eller så, utan för jag slösar bort alldeles för mycket tid på vissa sidor, flashback bland annat.

har nästan lust att få mig själv bannad här så att jag slutar sitta här halva dagarna.
Citera
2010-03-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker_B
Det lättaste att göra och mest svårt för en annan att komma på är att lägga de blockerade i hosts filen.

den ligger i C:\WINDOWS\system32\drivers\etc

öppna den i notepad och lägg till där.

tex

127.0.0.1 www.flashback.com
127.0.0.1 www.expressen.se
och spara, bara att fylla på med hur många du än vill-

så varje gång du går till www.expressen.se kommer du får sidan kan inte visas, för den försöker öppna 127.0.0.1 (ditt lokala ip).

svårt för en annan att komma på hur man kan gå runt dehär.

Det funkade inte för mig.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in