2010-10-12, 17:11
Medlem
Funderar på att köpa en Fostex 280 med kassett och är total nybörjare och har därför en del frågor. Kan man koppla in t.ex. gitarren via fostexen in i förstärkaren och på sätt mixa fram ljud som man kan spela live? Hur blir kvalitén på inspelningarna på kassett? Hur blir basen?

Kan någon besvara dessa frågor??
Citera
2010-10-12, 18:00
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttern123
Funderar på att köpa en Fostex 280 med kassett och är total nybörjare och har därför en del frågor. Kan man koppla in t.ex. gitarren via fostexen in i förstärkaren och på sätt mixa fram ljud som man kan spela live? Hur blir kvalitén på inspelningarna på kassett? Hur blir basen?

Kan någon besvara dessa frågor??
O man! Kassett? Nu har jag inte koll på just den modellen, men är det kvalitet du är ute efter, så är kassett antagligen det sista alternativet att välja. Basen är inte problemet, utan brus och fattig diskant.
Visst kan du koppla in gitarren i Fostexen och sedan ut i stärkaren, men jag förstår inte varför. Det blir inte bättre ljud kan jag lova.
Citera
2010-10-12, 18:54
Medlem
Hög kvalitet är jag inte ute efter, tvärtom lite medvetet sämre ljud. Strävar efter att komma åt lite 60-tals sound och tänkte att kanske kassettkvalité kan vara grejen, eller är jag ute o cyklar?
Men hur pass kass är kvalitén då? Är det så att 'oljudet' tar över ?
Citera
2010-10-12, 19:26
Medlem
kaiross avatar
60-talssoundet är analogt, så långt har du rätt. Men då spelade man in på rullbandspelare med bred bandbredd. Att jämföra kassett med rullband är som att jämföra en LP med en stenkaka. Ärligt talat så är jag mycket tveksam till kassett som media. Om du blir tvungen att göra många omtagningar kommer ljudkvaliteten försämras något för varje tagning.

Jag skulle isf hellre rekommendera att spela in digitalt, t ex med dator och sedan köra ljudsignalen in i ett analogt mixerbord, bandspelare, rörstärkare eller dyl, för att sedan leda in det i datorn igen. Den "värme" som många talar om handlar ofta om brus och en viss typ av distorsion, men framförallt den kompression som uppstår när signalen får tränga sig igenom kablar och motstånd.

Givetvis kan man spela in på porta, men jag tycker inte att du ska lägga ned några stora pengar på det.
Citera
2010-10-13, 00:17
Medlem
Gud, kan man fortfarande få tag på kassettportor
Trodde såna bara fanns på museum numera...
Citera
2010-10-13, 12:43
Medlem
kaiross avatar
I black metal-kretsar är det fortfarande ballt med kassett. Det känns väl lite underground och indie kan tänka. Precis som vinyl gäller för många technoartister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in