• 1
  • 2
2010-10-12, 16:09
Medlem
SoulShouters avatar
Markus Jannes är död och även om jag gärna undvikit att bidra till ännu en tråd om hans självmord så växer en allt större frustration inom mig över människors trångsynthet och felaktiga skuldbeläggning av Flashback.

Jag kan förvisso förstå det. Man är i chock. Man är ledsen. Man är arg. Förvirrad. Det känns inte verkligt. "Hur kunde detta hända?" är tankar som slår en. Och man börjar leta syndabockar. Detta är väldigt vanligt och har hänt många gånger förr. Ni minns säkert Columbinemassakern i USA 1999 och om hur Marilyn Manson fick en stor skuldstämpel för att ungdomarna lyssnat på hans musik. Anklagelsen var helt befängd, men folket behövde någon att peka finger mot.

I detta fall pekas det många fingrar mot Flashback där människorna tydligen skall vara iskalla med total avsaknad av empati.

Det är möjligt att somliga inte bryr sig alls och andra kanske till och med gillade händelsen. Men det är också fullt möjligt att på grund av de oändligt många trolltrådarna på Flashback så höjer man inte längre ögonbrynen om någon skriker självmordsbenägen. Det blir lite som historien om Pojken och vargen.

För att klandra någon är enkelt. Men enklare att klandra Flashback är det att klandra alla i hans närhet som inte uppmärksammat hans lidande tidigare. Hans familj. Hans vänner. De människor som faktiskt kände honom och delade hans stunder.

Den 4:e Oktober 6:59 PM skriver han på sin facebooksida: "kan någon låna mig ett rep? behöver hänga mig"

- Ingen tar honom på allvar.

Den 10:e Oktober 9:37 PM skriver han: "Life is a progress bar and I want to press the cancel button..."

- Bara en som svarar. Men inser nog inte riktigt allvarligheten i hans text.

Och förmodligen så har ännu fler mer eller mindre subtila rop på hjälp yttrats av Markus en längre tid. Men de har av diverse olika anledningar aldrig nått fram och kunnat bearbetats. Men istället för att ta ett steg tillbaka och se helheten - väljer man att ta första bästa sikte och skjuta.

Finns det idioter på Flashback? Massor. Empatilösa svin? Definitivt. Är det Flashbacks fel att Markus är död? Nej. Markus verkade oerhört beräknelig i hans agerande och gav intrycket av att han bara ville få det överstökat.

Detta trots att - av hans facebooksida att döma av - verkade som en helt normal kille. Tyckte om musik, film och att festa och ha kul. Och förmodligen så var det också därför allt detta kom så plötsligt. Ingen hade räknat med det. Men precis som så många gånger förr så är det inte förrän man förlorat något man stannar upp och begrundar dess värde och händelseförloppet som lett till dess förlust.

De människor som kanske inte värderade Markus under sin levnad, träder nu fram och hyllar honom. Minns ni Michael Jackson och hur han behandlades de sista åren innan han dog? Minns ni samtidigt det avskyvärda hyckleriet som följde efter hans död? Hade han bara hört en bråkdel av det som sades om honom på hans memorial, under sin levnad, så hade han nog mått avsevärt mycket bättre.

Men vet ni vad? Han hade gått samma öde till mötes ändå. Och jag tror Markus, hur många fina ord han än fått höra, även av de som bevittnade hans självmord här på Flashback, ändå hade tagit sitt liv. Problemet var nog inte hur många komplimanger han fått eller inte fått, utan snarare om vad som egentligen försiggick i hans huvud. Hans djupaste tankar och känslor och det 21 år långa händelseförloppet som lett till dem.

Jag tror inte vi kan klandra någon i detta fall. Hur mycket vi än skulle vilja. RIP.
Senast redigerad av SoulShouter 2010-10-12 kl. 16:39.
2010-10-12, 16:19
Avstängd
Bollfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
...

Vänligen editera ditt inlägg och sen slutar du upp med att citera första inlägget.

Nej jag tycker inte heller att man kan klandra någon annan. Däremot kan man ju diskutera det högst omoraliska i att fälla kommentarer som typ ''du vågar nog inte, du är för feg'' och liknande. Sådana kommentarer är förstås helt åt helvete men det hade med största sannolikhet ändå inte spelat någon roll.

Sen tror jag det ligger lite i människans natur att lägga över lite av skulden på någon annan, då känner nog sig många tillfreds med sig själva och känner att de har gjort vad de har kunnat. Jag själv förstår om folk blir äcklade av t ex. användarens >Storms< inlägg eftersom det var rena idiotinläggen, men att klandra honom för Marcus liv kan man däremot inte göra.
Senast redigerad av Bollfot 2010-10-12 kl. 16:25.
2010-10-12, 16:20
Medlem
apatileos avatar
Mycket bra statement, har inget att tillföra.
2010-10-12, 16:21
Avstängd
alestorms avatar
Det är inte Flashbacks fel, det är 446 178 medlemmar och 1 väljer att begå självmord? Det är inte dålig statistik direkt.

Klart media försöker hitta någon att skylla allt på, och vad vore bättre än Flashback, han postade säkert länken på flera sidor.
2010-10-12, 16:22
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apatileo
Mycket bra statement, har inget att tillföra.
Skriv inte då
Håller med dig ts, men att ingen tog honom på allvar ang. facebook är helt förståeligt.
2010-10-12, 16:26
Medlem
Motleys avatar
Jag håller med. Men tycker ändå att det är osmart att skriva som vissa gör, fast det är nog inte mycket att göra åt. Flashback är helt enkelt helt fel forum i de fall där det verkligen är ett rop på hjälp.
2010-10-12, 16:28
Medlem
Sergeant.Hills avatar
Rätt vettigt debattinlägg i ämnet här!
2010-10-12, 16:30
Medlem
Varangians avatar
Det är en svår balansgång. Jag vill inte skuldbelägga de som "hejade på" (flera av dem mår säkert mycket illa av vad som faktiskt hände), men det är viktigt att påpeka att det ofta kan gå att påverka en suicid människa. Även om han eller hon har "bestämt sig".

Så pls, pls... Häckla inte människor i en suicid sinnesstämning.

Har man ingen snällt att säga bör man inte säga något.

Sen spelade säkert hans autism in, det hela var oförståeligt mekaniskt på något vis.

Att han valde att göra det framför en webkamera kan ha varit ett resultat av hans empatinedsättning.

Detta då han iaf kunde dela med sig av sin död, ett sista desperat försök att känna sig som en del av något.
2010-10-12, 16:33
Medlem
Dynamiks avatar
Man kan ju ändå önska att folk hade tillräckligt med vett att antingen avråda, eller om man nu dömmer ut honom som troll, låta bli att posta. Tragiskt hur cyniska och verklighetsfrånvända vissa människor på den här sidan är. I övrigt så kan jag väl hålla med om att det inte är särskilt produktivt att skuldbelägga några få utpekade individer.

Är det dock inte lite märkligt att individer som känner något slags behov av att ägna sig åt hets och nedsättande kommentarer väljer att hänga i ett underforum tillägnat människor som ofta mår extremt dåligt psykiskt? Förstår verkligen inte.
Senast redigerad av Dynamik 2010-10-12 kl. 16:40.
2010-10-12, 16:33
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulShouter

Jag håller helt med din tankegång.

Dom som väl har bestämt sig för att ta sitt liv, dom gör det.
Det spelar ingen roll om du lovordar dom eller försöker hindra dom, har dom bestämt sig så har dom.

Det är egentligen ingens fel. Han valde att lämna denna jorden, och på ett ack så horribelt sätt.
Gjort är gjort och svordomar, beskyllningar och bannor kan inte få tillbaka han.

Och sen angående om att han visade tecken innan på att facebook om att han ville ha rep och så så kanske inte familjen tänkte på det, för att han ändå verkade glad och allt.
Och det gör oftast dom som har planerat att ta sitt liv.
Dom har utsett dag och plats, ordnat allt, och är nöjda.
Och det var det jag märkte också i tråden han startade.
Han var lugn och metodisk.

Jag hoppas dock att han har det bättre där han är nu.
Senast redigerad av RadikalFail 2010-10-12 kl. 16:37.
2010-10-12, 16:43
Medlem
FittLisas avatar
Ett ganska bra exempel på vad vänner på facebook egentligen betyder.
Var det inte en kompis till honom som rekommenderade nätverkskabel att hänga sig i?
2010-10-12, 16:48
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Är det dock inte lite märkligt att individer som känner något slags behov av att ägna sig åt hets och nedsättande kommentarer väljer att hänga i ett underforum tillägnat människor som ofta mår extremt dåligt psykiskt? Förstår verkligen inte.

Fast människor med egna psykiska problem kan ofta vara väldigt egoistiska. Man har helt enkelt inte kraft över att känna med andra, man har fullt upp med sig själv.

Därav den där känslan av; "varför får hon/han den uppmärksamheten jag egentligen vill ha?".

Man beskyller då folk för att trolla eller som i detta fallet, när han genomförde självmord, så kan de känna en slags avundsjuka som kan yttra sig aggressivt.

Ta den där stackaren redbean87 eller vad han nu hette som flippade totalt och hävde ur sig skällsord etc. De är lika mycket offer själva.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback